Prins Nikolai optræder i reklame - nu beklager kongehuset
Det er imod reglerne, at prinsen har medvirket til at promovere en virksomhed.
De kongelige optræder normalt ikke i reklamer. Ikke desto mindre figurerede prins Nikolai for nylig i en pressemeddelelse fra Sixt Biludlejning.
Et billede viser den 18-årige prins siddende på kølerhjelmen af den Renault Clio, han ifølge biludlejningen netop havde valgt. Ved siden af ham poserer en person, der ser ud til at være en medarbejder i firmaet.
Men det er imod retningslinjerne, fortæller kongehuset til TV 2.
- Prins Nikolai beklager fejltagelsen, som der nu er rettet op på, lyder beskeden fra den kongelige kommunikationsafdeling, der ikke har ønsket at uddybe yderligere.
Meddelelse fjernet
Pressemeddelelsen blev udgivet fredag eftermiddag, og her blev det fremhævet, at et medlem af den kongelige familie havde valgt at benytte sig af et af virksomhedens tilbud.
- Prins Nikolai har valgt bil på abonnement fra Sixt All-inclusive, lød titlen på pressemeddelelsen
Mandag er pressemeddelelsen ikke længere tilgængelig.
Model for flere internationale virksomheder
Selvom det ikke er procedure, at de kongelige sættes i forbindelse med promoveringen af bestemte virksomheder og deres produkter, er der dog undtagelser.
Siden starten af året har prins Nikolai nemlig poseret for flere internationale virksomheder gennem sit arbejde som model.
Senest var han i starten af november aktuel i en ny kampagne for det prestigefulde modehus Dior, hvor han er en af frontfigurerne.
Noget, som Bente Lundquist, direktør i Scoop Models, der repræsenterer prinsen, betegner som "det største i branchen".
I den forbindelse kunne direktøren da også fortælle, at der er begrænsninger på, hvilke kampagner den danske prins kan medvirke i. Bente Lundquist kunne dog ikke komme nærmere ind på det.
Sixt Biludlejning er ikke vendt tilbage på TV 2s henvendelse, og det har derfor ikke været muligt at kaste lys over, om der har været en aftale mellem dem og prinsen.