Presselogen

Ny avis for børn på gaden, men ekspert tvivler på succes

Med Børneavisen gør JP/Politiken et nyt forsøg på at få børn til at læse avis. "Sympatisk" lyder det fra en ekspert, der dog tvivler på projektet.

Selv om mange papiraviser kæmper med faldende oplag, og selv om flere ungdomsmedier har måttet dreje nøglen om, så har JP/Politiken netop sendt Børneavisen på gaden.

En ny ugeavis på papir rettet mod børn mellem ni og 12 år, og spørger man Jyllands-Postens chefredaktør, Jacob Nybroe, der har været med til at udvikle avisen, så går den en lovende fremtid i møde.

- Når vi ser på, hvordan børnene har taget i mod vores avis i den uge, der er gået, så oplever vi, at børnene bliver opslugt af papiret.

- Vi er publicister, så vi er her for at danne vidende borgere, og hvis ikke vi skulle have den ambition til også at omfatte unge mennesker, så ville vi jo fuldstændig lade bussen køre forbi os, sagde Jacob Nybroe, da han søndag medvirkede i mediemagasinet 'Presselogen' på TV 2 News.

I premiereudgaven af Børneavisen er der blandt andet to børn, der interviewer statsminister Lars Løkke Rasmussen, der er også 10 spørgsmål og svar om terror, og på bagsiden rundes der af med en opskrift på chokoladecookies.

Tidligere har Berlingske forsøgt sig med Kids News. En tilsvarende børneavis, som dog blev lukket i år som led i en digital omstilling hos Berlingske Media. I den forbindelse udtalte koncerndirektør Anders Krab-Johansen, at Kids News havde 4.000 abonnenter, men skulle op på 15.000 for at blive rentabel.

Også Ekstra Bladet måtte efter blot otte måneder lukke onlinemediet Format, der henvendte sig til en yngre målgruppe.

- Det bliver svært

En af dem, der arbejder specifikt med medier rettet mod børn og unge, er Christian Volfing, der er direktør i Doceye Digital. Han arbejder blandt andre med Danmarks største Youtube-fænomen, Rasmus Brohave, der har 253.000 følgere, der altså ser hans videoer.

Ifølge Christian Volfing så bliver det op af bakke for Børneavisen, ikke mindst fordi børn og unge i dag i højere grad orienterer sig digitalt via sociale medier end eksempelvis via papiraviser.

- Det er et sympatisk projekt, men jeg tror bare, at det bliver rigtigt forbandet svært, for medievanerne hos børn og unge er så fragmenterede. Og det med at få børn til at gå hen til en avis, det bliver bare svært, når der er så mange andre tilbud, siger Christian Volfing.

En anden af de store aktører på de sociale medier er Rasmus Kolbe, der blandt børn og unge er kendt under navnet Lakserytteren. Han mener også, at det kan blive problematisk at få børn til at læse en papiravis.

- Det, vi kan se alle steder, er, at de unge er forsvundet ud til alle mulige andre mediestrømme. De får deres nyheder på måder, som ikke eksisterede for fem år siden, og er man ikke villig til at ændre på måden, man plejer at lave nyheder på, så har man tabt dem, siger Rasmus Kolbe.

Skal se verden i børnenes optik

Helt så bekymret er Politikens chefredaktør Christian Jensen dog ikke. Han mener godt, at en papiravis kan appellere til børn, så længe den er skrevet ud fra en synsvinkel, der stemmer overens med børns synsvinkler.

- Det her er lige præcist lavet ud fra en ambition om, at den næste generation også skal have kvalificerede oplysninger og valideret journalistik, som appellerer til dem. Og det kan godt være, at det er at løbe op af bakke, men det er en bakke, der er værd at løbe op af, lød det fra Christian Jensen i Presselogen.

Se hele søndagens udgave af Presselogen på TV 2 PLAY