Presselogen

Chefredaktører lægger sig ned: - Vi er for langt væk fra folket

En ny bog kritiserer medierne for ikke at interessere sig for store dele af befolkningen. Flere chefredaktører giver forfatteren ret.

Medierne vrimler med dem: Politikere, eksperter og kommentatorer, som kloger sig på nye politiske reformer, økonomiske konjunkturer og rapporter, der efterlyser arbejdskraft.

Til gengæld interesserer medierne sig ikke så meget for de hverdagserfaringer, som eksempelvis landets lønmodtagere har, og de har dermed sværere og sværere ved at genkende deres liv og virkelighed i medierne.

Ovenstående er et af de store emner i en ny bog, som forfatter og journalist Lars Olsen udkommer med på tirsdag. Bogen bærer titlen ’Det forsvundne folk’ - en gruppe på 39 procent af befolkningen, som medierne er blevet blinde overfor, skriver Lars Olsen i bogen:

”De mærker, at arbejdslivet er under dramatisk forandring, og at deres tryghed krakelerer, uden at det for alvor præger aviser og tv. De oplever også, at eksperter og velbjærgede meningsdannere fylder mediebilledet og taler hen over deres hverdagserfaringer.”

Søndag var Lars Olsen gæst i medieprogrammet Presselogen på TV 2 News, hvor han uddybede sin og det forsvundne folks kritik af medierne.

- Et eksempel er de forandringer, der kommer med, at vi skal arbejde længere. Det tror jeg, at os her i studiet synes er helt fint, men hvis du er slagteriarbejder eller har arbejdet mange år i ældreplejen og slæbt rundt på tunge borgere, så er det bare en anden historie. Og der oplever folk, at medierne gør meget ud af de ressourcestærke seniorer, det er mere det, der fylder, måske med undtagelse af Ekstra Bladet, siger Lars Olsen.

Myten om videnssamfundet

Ifølge Lars Olsen er det nemlig en myte, at Danmark er et videnssamfund, og det er en myte, som medierne har taget til sig. I virkeligheden, fortæller bogen, er Danmark reelt et videns- og produktionssamfund, da 39 procent af danskerne har et hårdt fysisk arbejde.

- Det er et tal, som kommer bag på mange, for vi har en fælles forestilling om, at vi lever i et videnssamfund og alle sammen arbejder på kontor. Men jeg har holdt enormt mange foredrag de seneste 10 år ude i landets fagforeninger, og folk derude er ikke kun forbitrede over politikerne og DJØF’erne, men også over medierne. Folk oplever, at deres liv forandrer sig og deres tryghed falder, men de kan ikke se, at det er noget, medierne diskuterer, siger Lars Olsen.

Og pointerne fra Lars Olsen gik rent ind hos flere af de chefredaktører, der søndag medvirkede i Presselogen.

- Her skal vi ikke lægge os ud i et semi-forsvar for den måde, som vi arbejder på. Vi skal slå ørerne ud, sagde Politikens chefredaktør, Christian Jensen.

- Det her handler ikke om folkedybet, men om folket. Hvis 39 procent af den danske befolkning ikke er repræsenteret i nævneværdig udstrækning i vores journalistik, så har vi som medier et problem, så har vi på Politiken et problem. Vi laver løbende efterkritik, nogle gange med fokus på repræsentation i befolkningsgrupper, og der må jeg bare sige, at Lars Olsens pointer går rent ind hos os, vi er ikke ikke gode, siger Christian Jensen.

Kan ikke genkende sig selv i medierne

En af de danskere, der oplever, at medierne til tider beskriver en anden virkelighed, er 56-årige Finn Nielsen. Han er medlem af 3F og arbejder som lufthavnsportør i Københavns Lufthavn.

- Når politikerne tager nogle store beslutninger om for eksempel tilbagetrækningsreformen, så tager man et gennemsnit, en regnearks-beslutning, men man tager ikke højde for, at mig og mange af mine kolleger i lufthavnen faktisk er slidt ned, længe inden vi skal på pension. Det er jo den historie, som burde være opfølgningen i medierne, siger Finn Nielsen.

Lufthavnsportør Finn Nielsen mener, at medierne kunne gøre deres arbejde bedre. Video: Søren Juul Rasmussen

Journalisterne skal ud i marken

Også Ekstra Bladets chefredaktør Karen Bro medgiver, at Lars Olsens bog har ret i dele af sin kritik, og det skyldes blandt andet, at færre og færre journalister rent faktisk forlader skrivebordet og kommer ud i virkeligheden.

- Det handler om noget strukturelt på redaktionerne, og den måde vi laver journalistik på i dag. Vi har online-medier, som skal fodres og opdateres hele tiden og det gør, at vi ikke kommer nok ud. Det har været resultatet på redaktionerne, men vi skal ud i marken og møde danskerne, og det skal vi arbejde for, så det kommer til at ske, siger Karen Bro.

Se Presselogen på TV 2 Play her