18-årig chauffør kørte i 19 timer – chef nægter at have presset sine ansatte
Transportfirma beskyldes for urimelige arbejdsvilkår og for at stresse chaufførerne. Ejeren selv benægter anklagerne.
19 timer på vejen med kun én tissepause. Sådan beskriver 18-årige Alex Brix Andersen sin første vagt hos transportfirmaet Kisser’s Kurer Kørsel i Christiansfeld.
- Jeg faldt i søvn bag rattet på motorvejen og blev vækket af rumlestriberne ude i vejkanten. Det kunne være endt helt galt. Det var fuldstændig sindssygt og totalt uansvarligt at køre så mange timer, siger han ifølge Fagbladet 3F og forklarer derudover, at han følte sig presset og stresset af Kirsten Schneider.
- Jeg er jo helt uerfaren i branchen, og hun sagde bare: “Speederen i bund, du skal nå det”, fortæller han til Fagbladet.
Ejer: - Jeg har aldrig truet eller tvunget nogen
Ejeren selv benægter over for TV 2, at hun har presset den unge chauffør.
Kirsten Schneider fra Kisser’s Kurer Kørsel fortæller, at hun ikke genkender det billede, som Alex Brix Andersen tegner af arbejdsvilkårene i firmaet.
- Det er beklageligt, at der er gået så meget ged i den. Men jeg har aldrig truet eller tvunget nogen. Ingen af mine chauffører skal køre 19 timer.
Hun peger selv på, at forklaringen på den 19 timer lange tur fra Randers til Løgstør må være, at Alex Brix Andersen ikke har benyttet det program, der kortlægger ruten, korrekt.
- Det er en hård tur, det nægter jeg ikke. Men det er ikke en tur, der tager 19 timer. Jeg ved ikke, hvad der er gået galt, siger hun.
3F kalder arbejdsvilkår skræmmende og uanstændige
Alex Brix Andersen fortæller ifølge 3F også, at han måtte udføre tungere løft end tilladt på turen - som han desuden fik for lidt løn udbetalt for.
Også hans ven, den 23-årige Benjamin Skov Vraa, var kortvarigt ansat i firmaet. Han forklarer til 3F, at han arbejdede 13-timers vagter i seks dage, inden han sagde op.
De to unge chauffører har begge taget deres sag videre til den lokale 3F afdeling. Her er transportgruppeformand Jens Laursen rystet over de arbejdsvilkår, han har fået beskrevet.
- Det er skræmmende og helt uanstændigt med de arbejdsvilkår. Og meget farligt for trafiksikkerheden. Det er desværre ikke ukendt i branchen, hvor enhver kan slå sig ned som vognmand med køretøjer under 3.500 kilo, siger han til Fagbladet 3F.
Kirsten Schneider mener dog ikke, at hendes firma byder de ansatte urimelige kår.
- Det, de beskriver, er ikke rigtigt. Jeg har mange andre chauffører, hvor der ikke er nogen problemer. Jeg må gå ind og kigge nærmere i systemet og se, hvad der er gået galt på Alex’ (Brix Andersen, red.) vagt. Men jeg vil ikke have skylden for at have nægtet nogen en tissepause. Jeg kører selv som chauffør og ved, at man har brug for pauser, siger hun.