Samfund

31-årig foreslog selv veninde at være hendes rugemor

Anne Louise Madsen skal være rugemor for sin veninde. I en livechat fortalte hun blandt andet, at hendes børn kender alt til planerne med det kommende barn.

31-årige Anne Louise Madsen skal være rugemor for sin bedste veninde, som ikke selv kan blive gravid.

I Danmark er det lovligt at bruge en rugemor, så længe man ikke får penge for det. Det medicinske indgreb, der skal til for at blive gravid, må man dog ikke få lavet herhjemme. Derfor skal Anne Louise Madsen have lavet inseminationen på en klinik i Grækenland.

Lørdag aften stillede den kommende rugemor op til en livechat her på tv2.dk, og her fortalte hun blandt andet, at hendes egne to børn har fået at vide, at deres mor skal føde sin venindes barn.

- Børnene finder det ikke underligt. Deres forståelse af, hvordan en familie ser ud eller bliver til, er ikke blevet så "kasseformet" endnu, og de er desuden vant til alle slags familier omkring sig i dagens institutioner. De ser både homoseksuelle familier, sammenbragte, splittede, regnbue osv. – så de fandt det helt naturligt og glæder sig bare, svarede hun.

Kom selv med forslaget

Anne Louise Madsen fortalte også – modsat hvad mange gik ud fra – at det var hende selv, og ikke veninden, der foreslog, at hun skulle være rugemor.

- Jeg har faktisk overvejet det siden 2014, hvor det blev gjort lovligt. Min veninde gik dog ikke i de tanker på det tidspunkt. For et år siden var det dér, hun var kommet til i sin proces, så der ringede jeg til hende og sagde, at det var det, jeg gerne ville, hvis hun også havde lyst.

I løbet af chatten svarede Anne Louise Madsen også på, hvad beslutningen kommer til at betyde for hendes eget sexliv, og hvordan hun tror det bliver, at give barnet væk efter fødslen.

Herunder kan du læse alle hendes svar.

Tak for i aften

Livechatten lukker ned nu. Tusind tak for jeres spørgsmål til Anne Louise Madsen.

Spørgsmål

Sara :

Hvad er grunden til, at din veninde har valgt at ville bruge dig som rugemor, fremfor reagensglasbehandling, da det vel ikke er ulovligt i Danmark?

Svar:

Hej Sara, min veninde kan ikke føde sit eget barn - uanset hvad! Hun har et sjældent syndrom, der gør det umuligt. Hun har ikke så meget valgt mig, som jeg har valgt hende :) Det har jeg også uddybet i et andet svar :)

Spørgsmål

Oscar:

Hej Anne Louise, Hvad siger din mand til at du skal være rugemor?

Svar:

Hej Oscar, jeg har ikke nogen mand, hvis jeg havde, ville han forhåbentlig være glad og stolt - ellers var han nok ikke den rette for mig ;)

Spørgsmål

Sofie :

Hej - respekt for det du gør for din veninde, det er vild sejt! Hvad er grunden til, at I har valgt at få det gjort i Grækenland kontra USA?

Svar:

Hej Sofie, det handler om lovgivningen i landene. Der gav det bedst mening med Grækenland. Der skal måske også flere rejser til, og der er det væsentligt nemmere, hurtigere og billigere med Grækenland end USA.

Spørgsmål

Karin:

Har du gjort dig nogle tanker omkring, hvordan din levevis evt kan indflydelse på barnets helbred? Og hvad nu, hvis barnet får/har problemer, vil du så evt kunne bebrejdes?

Svar:

Hej Karin, ja, det er noget, jeg gør mig rigtig mange tanker om - og også min veninde. Jeg har jo to tidligere graviditeter bag mig, så de tanker er ikke nye. Jeg studerer idræt og har tidligere studeret kost, så jeg har ret godt styr på min levevis på den måde. Min veninde ved også, hvordan jeg lever, spiser osv., og det er netop en ting, der gør hende tryg ved, at det er mig, der bærer hendes barn fremfor en amerikansk eller østeuropæisk kvinde, hun ikke kender, og hvor kulturen ift,. hvordan man spiser og rører sig under en graviditet, er meget anderledes end i Danmark. Nej, jeg vil ikke kunne bebrejdes :)

Spørgsmål

M. Runøe:

Jeg har en kollega, som lever i et homoseksuelt forhold og han leder efter en rugemor. Hvor finder man sådan en?

Svar:

Hej, ja det er jo netop spørgsmålet. Du må nemlig ikke søge efter én, så de skal have en veninde, der har lyst til at gøre det for dem.

Spørgsmål

Katrine:

Kære Anne Louise. Hatten af og kæmpe respekt for din beslutning. Jeg forstår til fulde din beslutning, og hvad du mener med, at det føles rigtigt for dig. Jeg har selv doneret æg (jo ikke det samme som det, du gør), men det føltes også som det eneste rigtige for mig. Du er en helt fantastisk veninde for din veninde, og jeg bliver oprigtigt rørt over din gerning. Rigtig meget held og lykke ❤️

Svar:

Hej Katrine, tak for dine søde ord. Ja, det er svært at forklare den slags ting. Men nogle gange er der bare noget, man skal i livet, og det her er noget, jeg skal med mit liv :)

Spørgsmål

Michelle:

Kan din veninde så få barsel når du frasiger dig din?

Svar:

Hej Michelle, nej, det kan hun nok ikke, medmindre hendes arbejdsgiver giver hende det. Det er set før.

Spørgsmål

Joachim:

Tjener du penge på det?

Svar:

Hej Joachim, nej, jeg tjener ingen penge på det. Det må man ikke, og det ville slet ikke give mening for mig heller :)

Spørgsmål

Helle :

Hej jeg vil sige, det er så flot, det du har gjort, og jeg ville gøre det samme, hvis jeg ikke havde haft min alder på 49 år. Oplever det er så svært, men også heldigt at kunne give, selvom det er meget intens ❤️❤️❤️❤️ Stort ros til dig og læs ikke dem med fordomme .

Svar:

Hej Helle, tak for din søde besked - heldigvis har jeg mest modtaget rigtig søde beskeder her til aften og vist kun en enkelt, der skulle gøre sig morsom :)

Spørgsmål

Mette:

Hvorfor kan det ikke blive gjort på en fertilitetsklinik i Danmark? Dobbelt donation er jo blevet gjort lovligt

Svar:

Hej Mette, rugemoderskab på den her måde er desværre ikke blevet gjort lovligt - endnu :) Vi håber da, at det bliver anderledes!

Spørgsmål

Heidi:

Hvor er du et smukt menneske!!! Det er den største gave, du giver.... Hvad med barsel? Kan du få lov at puste ud efter fødslen, eller hvad siger reglerne?

Svar:

Hej Heidi, hvor er det sødt skrevet, tak skal du have. Det betyder meget med så dejlige ord! Jeg får barsel, som hvis det var en almindelig fødsel, systemet skelner ikke dér. Men jeg vil så sige nej tak. Jeg ved jo heller ikke, hvordan min jobmæssige situation ser ud der, da jeg afslutter min kandidat her til september.

Spørgsmål

Nora:

Hej Anne Louise. Jeg har stor respekt for at du er villig til at gøre så stor en ting for din veninde. Jeg ser at du har skrevet at det er din venindes egne æg, men hvad med faren? er det en donor eller er har hun en kæreste?

Svar:

Hej Nora, tak for de søde ord.

Min veninde har en rigtig dejlig mand, hun er gift med, som derfor også vil være ham, der donerer sæden. Det bliver 100 procent deres barn.

Spørgsmål

Peter T. :

Tror du godt, at I kan fortsætte med at være veninder efter fødslen? Tror selv, jeg ville have svært ved det...

Svar:

Hej Peter, det tror jeg, ellers ville jeg selvfølgelig ikke have gjort det. Vi har aftaler om, at en terapeut hjælper med dét, der bliver svært – for selvfølglig vil meget blive svært, og konflikter VIL opstå. Jeg vil selvfølgelig få et særligt bånd til det barn, og det vil mine børn også, og vi skal forhåbentlig se ekstra meget til barnet også.

Spørgsmål

Jaso:

Vil du også være rugemor for homoseksuelle par?

Svar:

Hej Jaso, som udgangspunkt vil jeg kun være rugemoder for min veninde, fordi det er hende og mig, der har et stærkt og gammelt bånd. Men havde hun været en homoseksuel mand, ville jeg have gjort det samme. Jeg synes, at det er synd for de enlige og homoseksuelle mandepar derude, at deres muligheder for at få deres eget biologiske barn skal være udelukkende ulovlige, når nu enlige kvinder eller homoseksuelle kvindepar "nemt" kan få deres egne, biologiske børn.

Spørgsmål

Asger Runøe:

Har du overvejet andre lignende ting. Fx at amme andre børn?

Svar:

Hej Asger, nej, det er ikke noget, jeg overvejer. Jeg har overvejet at donere den brystmælk, jeg vil få helt naturligt, til neonatal-afdelingen, så det får gavn dér. Det at amme et barn skaber et enormt følelsmæssigt bånd mellem den ammende og den diende, så det ville jeg nok aldrig gøre med andre end mine egne børn.

Spørgsmål

Nina:

Hvordan fungerer det med det juridiske? Skal din veninde adoptere barnet og hvem har ret til at holde barsel, dig eller hende?

Svar:

Hej Nina, juridisk er det mit og min venindes mands barn. Ved fødslen afgiver jeg al forældremyndighed og dermed ret til barnet. Efter nogle år vil min veninde kunne adoptere barnet. Mht. barsel vil jeg få barsel, som jeg vil sige nej tak til, og min venindes mand vil få sin fædrebarsel.

Spørgsmål

Amir:

Super sejt af dig! Hvordan kom du og din veninde frem til denne idé, og har I ikke følt, at det var et tabubelagt emne?

Svar:

Hej Amir, det opstod helt naturligt, da hun har vidst, siden hun var 17 år, at hun aldrig ville kunne føde sit eget barn. På den måde har hun jo brugt mange år på at afsøge mulighederne for, hvad man så gør. For mig er det en helt naturlig forlængelse af det menneske, jeg er – lige så naturlig som selv at skulle være mor, som er noget, jeg har altid har vidst, at jeg ville.

Spørgsmål

Sofie Braagaard:

Hvad siger dine børn til, at du er gravid, men at barnet så pludseligt forsvinder?

Svar:

Hej Sofie, det ved jeg ikke, og de er ikke gamle nok til at forestille sig det. Barnet vil nu for dem være en bror eller søster, da barnet jo ikke vil få andre søskende. Og sådan én har de længe glædet sig til ;) Jeg er ikke sikker på, at det ville være anderledes, end hvis deres far fik et nyt barn med en anden kvinde, som de så heller ikke ville se hver dag.

Spørgsmål

Anne:

Hej! :-) Hvor er det flot, at du gør det for din veninde. Men har du gjort dig tanker omkring din tilknytning til det barn, du kommer til at mærke indeni din krop hver dag og ikke at kunne “tage baby med hjem”, når fødslen er slut, og den dejlige lille bebs ligger i dine arme?

Svar: