Nyheder

Aldi laver tilbud for første gang i 40 år

Aldi vil have flere danskere til at handle i deres butikker, så nu introducerer de tilbud. Nødvendigt for konkurrencen, siger ekspert.

Det er billigt at handle i Aldi, men det ved danskerne ikke.

Det konkluderer Aldi Danmark efter en række interne kundeundersøgelser, og derfor har de nu besluttet at indføre noget, som praktisk talt alle andre dagligvarebutikker i Danmark har haft i årevis:

Tilbud.

Vicedirektør Thomas Bang forklarer, at det drejer sig om nedsatte priser på dagligvarer over en bred kam.

-  Vores undersøgelser viser, at selvom vi har de laveste priser, så har kunderne vurderet, at de ikke kan få de bedste tilbud hos os. Det vil vi gøre noget ved, så fremover vil man kunne opleve, at vi sætter priserne yderligere ned på udvalgte varer, siger han.

Ikke bare et psykologisk trick

Det bliver første gang i 40 år, at man snart vil kunne se røde tilbudsskilte i den tyske discountkæde, som for nyligt skiftede navn fra Aldi Holding til Aldi Danmark. 

Hvis I i forvejen er billigst, hvorfor er det så nødvendigt at lave tilbud?

- Jeg tror, de fleste mennesker godt kan lide at spare penge. Og det gør man ved at købe billige ting. Vi har i forvejen de laveste priser på dagligvarer, og nu sætter vi ovenikøbet priserne endnu længere ned på udvalgte varer for at imødekomme ønsket om flere tilbud.

Men er det så ikke bare et psykologisk trick?

- Der er ikke så meget hokus pokus i det. Danskerne vil gerne købe varer på tilbud og spare nogle penge. Og det er det, vi nu hjælper dem med.

Så der er ikke tale om, at I bare opjusterer priserne og så sætter dem på tilbud til normalpris?

- Der er på ingen måde tale om opjustering af priserne, siger Thomas Bang.

Strengt nødvendigt for konkurrencen

Ifølge ekspert Henning Bahr, der er administrerende direktør i Retail Institute Scandinavia, som mediet Finans har talt med, er tilbudsvejen strengt nødvendig at gå, hvis Aldi Danmark vil være konkurrencedygtige blandt danskerne.

Discountkæderne har altid været kendt for faste lave priser, forklarer han. Men i dag gør kæderne i stigende grad brug af mere målrettede tilbud på slagvarer, som trækker kunder i butikken.

- Aldi er derfor nødt til at hoppe på den galej, siger Henning Bahr.

Aldi vil lokke flere danskere til

Aldi Danmark har den seneste tid jagtet en større markedsandel i Danmark, blandt andet fik de i august sidste år en ny topchef ved navn Finn Tang, som har en bunden opgave i at tjene flere penge til koncernen.

Derudover lukkede Aldi Danmark sidste år 32 butikker i Danmark for at frigøre midler til modernisering af de resterende.

På denne måde “skabes der bedre muligheder for, at Aldi kommer på omgangshøjde med de mange direkte konkurrenter”, siger Henning Bahr til Finans.