Misbrug

Hvordan hjælper man en misbruger? Her er behandlerens svar

Han rådgav 19-årige Danni og hans familie i programmet 'Misbrug'. Efter programmet svarede Carl Christian Randow på seernes spørgsmål.

Hvad er faresignalerne ved et misbrug? Og hvordan kommer man ud af det?

Misbrug kan være et svært emne at tale om - både hvis man er pårørende, eller hvis man selv har problemet.

I TV 2 programmet 'Misbrug' fortæller forældrene Gitte og Henrik Skinbjerg åbent, hvor ødelæggende deres søns stofmisbrug har været for familien. 

På TV 2 PLAY kan du se hele programmet om Danni og hans misbrug

Efter programmet mandag aften sad misbrugsbehandler Carl Christian Randow klar til at svare på seernes spørgsmål.

Her spurgte flere ind til, hvordan man som pårørende kan hjælpe en person ud af et misbrug. 

- Et helt jordnært svar er, at man fortæller "den anden", hvad det gør ved èn at se hans/hendes selvdestruktion. Og så meget gerne koble det til en helt konkret, anvist vej til hjælp - hos professionelle, svarede Carl Christian Randow.

Herunder kan du se alle de spørgsmål, Carl Christian Randow nåede at besvare.

Carl Christian Randow er uddannet alkolog ved Alkolog-uddannelsen på Bornholm. Han arbejder i dag som misbrugsbehandler, coach, forfatter og har mere end 10 års erfaring som programleder og seniorrådgiver på døgnbehandlingsinstitutioner for alkoholikere og narkomaner i Danmark. Siden 2009 har han arbejdet som selvstændig med egen klinik.

Livechatten er lukket

Vi lukker livechatten nu. 

I kan se eller gense programmet 'Misbrug' på TV 2 PLAY:

TAK FOR NU!!!!

Jeg beklager, at jeg kun kunne besvare så få af jer.

Men klø på!!! Bliv ved med at søge jer svar.

De bedste hilsener

Carl Christian Randow

Spørgsmål

Helle Nielsen:

Tror du måske at hypnose kunne være den sidste løsning ?

Svar:

Nej, i virkeligheden hverken den første eller den sidste. Det kræver så meget mere at ændre i så dybe mønstre. Jeg siger, at jeg plejer at arbejde på en platform af både oplysning - terapi og coaching. I min erfaring er det alle disse dele, der skal til i de korrekte blandingsforhold.

Spørgsmål

Pia :

Tak for et super program. Det rører en dybt. Jeg kom selv i behandling for 8år siden for købemani. Fik også et ultimatum af min mand. Jeg kommet om på den anden side og har det helt fantastisk.

Svar:

Dejligt at høre, Pia. For jer alle sammen <3

Spørgsmål

Camilla:

Hej Carl Christian. Jeg er meget fascineret af din måde at håndtere og gå til misbrugere på. Du sætter dig i deres sted, samtidig med at du konfronterer dem med den smerte de påfører familien. - Jeg kan godt lide idéen om at misbrugeren bare skal sige "ja" til behandlingen som starter lige nu og her. Jeg tror at enkeltheden er meget vigtig for misbrugeren! - Sagen er den at min mor er alkoholmisbruger og har været det det meste af min barndom. Jeg er 20 år idag og bor ikke hjemme mere, men derfor gør det alligevel voldsomt ondt at se hende i sit misbrug. Hun drikker pga. psykiske problemer. Det har altid været hendes flugt fra problemerne. Hun har PTSD, så hun har meget brug for psykisk hjælp samtidigt med misbrugsbehandling. Hun har været i behandling mange gange, men aldrig i døgnbehandling. Og jeg tror det er det eneste rigtige. Men hverken hende selv eller jeg har pengene til det. Finden der gratis døgnbehandling eller nogen form for kompensation for det? Mvh. Camilla

Svar:

Hej Camilla. Ja, der er mulighed for at komme i døgnbehandling via kommunen. Det er bare ikke nemt. I jeres tilfælde skal der måske også noget psykiatri ind over. Det er svært at gøre sig klog på på distancen.

Spørgsmål

Anne:

Hvad er baggrunden for at man vælger at spille på dårlig samvittighed, svage sider og familiens forhold og vanskeligheder med de svigt de har givet ham med på vejen, i stedet for at gøre det med udgangspunkt i at ham og hans liv? Indre motivation og følelsen af at være det værd er vel en bedre motivation?

Svar:

Jeg antager ikke præmissen, at det er dét, der foregår. Jeg synes i langt højere grad, det handler om, at man taler ind i et ægte SAVN af de gode sider i et menneske.

Spørgsmål

Martin:

Hvilke kriterier skal være opfyldt for at være berettiget til døgnbehandling ifm. dagligt hashmisbrug? Hvis man ikke selv er i stand til at betale for et sådan ophold og ambulant behandling flere gange er forsøgt uden positivt resultat.

Svar:

Det er desværre de færreste kommuner, der vil bruge penge på døgnbehandling i forbindelse med "kun" hashmisbrug.

Spørgsmål

Linda:

Tak for et super indslag. Har selv en kæreste som har taget amf i mange år. Sidste år gav jeg ham et ultimatum. Efter et mislykkes forsøg på misbrugscenter. Det var enten mig eller stofferne. Heldigvis valgte han mig til. Men mit spørgsmål til jer er. Hvor lang tid efter skal jeg være bekymret om tilbage fald? Han har valgt at sige farvel til det "gamle liv" han har taget stoffer i 25 både til fest og engang i mellem i hverdagen. (Han er 42 år Hvad er chancerne for at man kommer helt ud af det? Skal jeg bare stole blindt på ham eller teste ham engang imellem. Hilsen Linda

Svar:

F....et godt spørgsmål, Linda. Noget af det vil tage afsæt i selve afhængighedens egenart. Noget andet i din evne til at fatte tillid igen. Det er i virkeligheden et meget godt billede på, hvorfor de bedste resultater opnås, når hele familien får hjælp på samme tid.

Spørgsmål

Katja:

Er der mulighed for at man kan komme i kontakt med dig? Jeg er pårørende gift med en misbruger som sidder desparat og har brug for hjælp.. Min mand går i behandling på misbrugscentret i Odense men det er ikke nok.. Han ønsker selv at komme i døgnbehandling inden det går helt galt men de høre ik alvoren i det når han møder ind til hans ugentlige samtale.. Hans mor og jeg har også forsøgt at råbe dem op.. Vi er magtesløse og ved ik hvem vi skal råbe op for at få ham afsted..

Svar:

Ja. Se www.alkohol-coach.dk

Spørgsmål

Christina Dyhr H.:

Hej CC. Hvor udbredt er det at bruge intervention for at få misbrugere til at gå i behandling? Jeg tænker, er det en valgt metode til programserien, fordi det har en dramatisk effekt, eller bliver det reelt brugt som virkemiddel i behandling? Mvh Christina

Svar:

Det har du ret i, Christina. Det er et TV 2-valg. Det bliver ikke brugt særligt meget. Jeg behøver heller ikke normalt alt det drama i hverdagen, hvor jeg kan nå de samme resultater med bare gode samtaler med misbrugeren.

Spørgsmål

BJ:

Hej Carl Har ikke nået at se jeres program..endnu. Men er far til en søn med et misbrug gennem 3 år, idag 17 år, hvad kan men kræve af hjælp gennem vores fælles system til sådan en dreng, misbrugskonsulenter fra kommunen har været ind over uden resultat, vil lige fortælle at det har været tæt på at lykkes et par gange men desværre altid vendt tilbage til misbruget.. har fået job men en del perioder med fravær, så pt hænger jobbet osse i en tynd tråd,,hva kan jeg få af hjælp inden han blive 18 år.. Mvh BJ

Svar:

Ofte er en bedringsproces to skridt frem og et tilbage. Bliv ved! Giv ikke op!

Spørgsmål

Birgitte Findsen:

Tak for godt program. Har problemet tæt inde på livet og vil i den forb spørge, om man kan gå i alkohol-terapeutisk behandling (altså som at gå til psykolog)?

Svar:

Ja, det kan man godt. Bla i min egen klinik, men der er mange gode behandlingstilbud.

Spørgsmål

Kenneth Rimpler:

Hej CC, jeg er far til Mikkel på 19 år, som drikker på daglig basis og han bliver hidsig og konflikt søgende. Vi tror også at han er begyndt at ryge hash igen. Lidt historie om familien er at Mikkel har en storebror som har været misbruger af hårde stoffer, men idag ryger han "kun" hash og passer sit arbejde. Mit spørgsmål går på hvordan jeg som far kan hjælpe Mikkel ud af hans alkohol misbrug, har prøvet at få hjælp med misbrugsbehandling via kommunen og Mikkel sagde også ja til behandling, men der skete aldrig noget og Mikkels alkoholforbrug er igen blevet stort og han er svær at snakke med. Håber du kan komme med et godt råd, da vi er ved at være slidt op og vores datter på 12 år er bange for hendes storebror. Hilsen Kenneth

Svar:

Tæv kommunen! Hold dem op på deres behandlingsansvar. Og tag gerne op og snak din søns sag sammen med ham!

Spørgsmål

C:

Hej CC. Jeg har meget nær person i mit liv, som igennem omkring 15 år har haft et misbrug i varierende grad. Det er alle slags stoffer fra svampe til Coke og Ecstasy. Han har været i ambulant behandling og været helt ude af det på et tidspunkt, men nu er det med hastige skridt på vej den forkerte vej igen. Han mener selv, at alt er under kontrol, men omgås bevidst næsten kun personer med misbrug og i miljøer, hvor det florerer og falder derfor i som minimum hveranden uge lige nu. Hvad gør man, når personen ikke selv mener, at han har behov for hjælp - da han selv kan styre det og slet ikke er langt ude... ???

Svar:

Beder en bøn... Det er virkelig svært, når folk ikke selv anerkender det er et problem. Tag eventuelt en snak om den anden, bedre udgave af sig selv, din ven var, da han var clean sidst.

Spørgsmål

Marta:

Hvad med teenagers på 13-14 år som tager snus hverdag? Hvor farligt er det? Og hvad burde man gøre?

Svar:

Hej M. Det er sikkert ikke sundt. Men lidt ved siden af skiven i denne sammenhæng.

Spørgsmål

Heisi:

Hej cc, min søn på 21 har i mange år været afhængig af hash, mit største problem er at knække koden og stille det/de rigtige spørgsmål så han åbner sig op og fortæller hvad han har brug for eller hvad jeg kan gøre eller hjælpe ham videre, han lukker af inden jeg overhovedet får begyndt, kan du hjælpe med et par af de rigtige spørgsmål? På forhånd tak og tak for et super godt program.

Svar:

Nej, hvis det var så simpelt, ville problemet være løst for længe siden. Vis dig for vedkommende med din menneskelighed. Vis, du holder af ham. Det gør indtryk. Og peg på konkrete hjælp-tilbud. Han kan sikkert ikke overskue at researche sig vej frem til hjælp.

Spørgsmål

Ren´:

Jeg har en søn på 19, hvis historie meget ligner Dannis. Dog ryger han nu kun hash, men gør det dagligt. Han har diagnoser som ADHD og personlighedsforstyrrelse. Han bor for tiden i København, hvor han passer sin samfundstjeneste. Kommunen presser på for at få ham i arbejde fuldtid, og derefter i et uddannelsesforløb. Problemet er at han ikke kan overskue sit liv, og de krav som Kommunen stiller, da han grundet sine diagnoser for tiden har en arbejdsevne på maks 20 timer om ugen. Dette ville naturligvis ændre sig hvis han kom ud af sit misbrug. Min søn lider også af at være styret af en række konspirationsteorier, som mulighvis skyldes hans hashmisbrug. Jeg er helt på bar bund, hvor jeg skal starte.

Svar:

Det lyder som noget, psykiatrien også skal ind over!

Spørgsmål

Helle Nielsen:

Mit spørgsmål .. Hvad kan jeg mere gøre ? Mange års misbrug og en helt ufattelig hård kamp for at blive clean , 'alt ' har jeg prøvet , ambulant og døgn behandling , psykologer og psykiater . Lige ved at tro at nogle lykkes det måske bare ikke for .. Ønsker inderligt det clean og den normale tilstand men det lykkes bare ikke helt .

Svar:

Just don't ever give up!!!!!

Spørgsmål

Maia:

pyha det rammer når man selv har nogen tæt på. Det så hårdt psykisk at stå led en misbruger. Er det sådan man kan kontakte dig professionelt ?

Svar: