Misbrug

Stod frem i 'Misbrug' på TV 2: - Vi er begge endt et positivt sted

Magnus og Katharina viste for rullende kameraer, hvor ødelæggende et misbrug kan være. Efter programmet svarede de på seernes spørgsmål.

Vejen ud af et misbrug kan virke uoverskuelig. Sådan var det både for Magnus og hans kæreste Katharina fra TV 2-programmet 'Misbrug'.

Til sidst var 31-årige Magnus Junchers alkoholmisbrug dog så massivt, at både hans forældre og kæreste sagde stop. 

Se hele programmet 'Misbrug' om Magnus og Katharina på TV 2 PLAY

De ville ikke længere se på, at han ødelagde sig selv for øjnene af dem. Derfor gav de ham et ultimatum om at gå i behandling eller at miste kontakten til dem.

Magnus Juncher tog imod behandlingen. Men han endte samtidig med at slå op med Katharina, fordi han kunne mærke, at det var nødvendigt at bryde deres forhold for at komme helt ud af misbruget.

I dag - et år efter optagelserne til programmet sluttede - har Magnus Juncher stadig ikke rørt alkohol.

- Jeg forsøger hele tiden at fokusere på de gode ting, der sker i nuet og huske mig selv på de gode ting, der skete i går, siger han.

Både Magnus og Katharina er i dag kommet godt videre, og de snakker stadig jævnligt sammen.

- Vi er begge endt et positivt sted, og det er jeg meget taknemlig for, siger Katharina Andersen.

Efter programmet blev sendt på TV 2 mandag aften, svarede både Magnus og Katharina på seernes spørgsmål.

Herunder kan du se alle de spørgsmål, de nåede at besvare:

Livechatten er slut

Vi lukker livechatten nu. Mange tak for alle jeres kommentarer og spørgsmål. 

I kan se eller gense hele programmet om Magnus og Katharina på TV 2 PLAY:

Hej alle sammen. Magnus her :-)

Først og fremmest vil jeg gerne sige tak for alle spørgsmålene. Jeg vil gerne undskylde, at jeg ikke fandt tid til at lave så mange hjerter og smileyer, men de var der. Jeg brugte bare mere tid på at tænke på gode svar til jeres gode spørgsmål <3

Så vil jeg sige: Tusind tusind tak for alle roserne, I har givet mig. Det er utrolig overvældende og varmer rigtig meget - især når man har turde åbne for sit liv på den måde over for hele Danmark. 

Det har været et kæmpe sats at deltage i det her program. Jeg er mange gange blevet anbefalet at lade vær, da konsekvenserne er uvisse. Men den respons, jeg får fra jer, har gjort, at jeg ikke fortryder et sekund.

Mit mål var at ramme bare én person, der kunne genkende det, jeg har været igennem, og som også gerne vil fjerne tabuet omkring misbrug og PTSD. 

Det har været det hele værd. Jeg glæder mig over, at jeg har 384 dage i clean i dag :-) <3 

Held og lykke til alle derude, som selv kæmper enten som med sygdom eller som pårørende.

De bedste hilsner

Magnus :-)

Hej alle I søde mennesker. Katharina her.

Der har været overvældende mange beskeder, og jeg ville ønske, at vi kunne nå at svare på dem alle.

Jeg er superovervældet over al den opmærksomhed, vi har fået på det her program. Og jeg er dybt taknemlig, helt ind i hjertet, for hvor godt, det er blevet taget imod af jer.

Det her har ved Gud været en af de hårdeste rejser i mit liv, og jeg kan slet ikke beskrive hvor stor betydning det har, at I tager jer tid til at give respons på det, og samtidig sender så meget kærlighed og så mange hjerter. Det gør mig virkelig varm om hjertet.

Så alt i alt er jeg dybt taknemlig. Tusind tak for alle roserne. De betyder enormt meget for mig! Og tusind tak for JER! <3

Bedste hilsner fra Katharina <3

Spørgsmål

Rasmus:

Magnus jeg har lige siddet og tænkt over alt det tid du var under misbruget har du aldrig haft tanken. Hvorfor søger jeg ikke hjælp inden det blev forsent ? Inden du deltog programmet ?

Svar:

Hej Rasmus

Det er et godt spørgsmål

Jeg har jo prøvet at stoppe rigtig mange gange. På et tidspunkt var jeg seks måneder clean af egen hjælp. Jeg har gået til terapeuter og psykologer. Jeg har været på antabus over mange omgange, indtil jeg fandt ud af, at jeg kunne drikke på det. Jeg har flere gange været på CAS (Center for alkohol- og stofmisbrug). Men da jeg ikke fandt problemet, som alkohol var løsningen på, så blev jeg med at skulle bruge en løsning. 

Så det er først nu 10. gang, at det lykkedes mig at finde problemet. Det problem er jo, at jeg har PTSD, og de måder, jeg skulle behandes på, var hos Carl-Mar Møller. Han var den eneste, der kunne give mig de rigtige løsninger til mit PTSD (som ikke var alkohol).

Hilsen Magnus.

Spørgsmål

Christina:

Hej Katharina Du er bare SÅ fantastisk. Hold kæft, hvor tager jeg hatten af for, hvad du har været igennem. Jeg er ikke sikker på at jeg kunne have gjort det selv. At du i mange situationer faktisk bliver i lejligheden hos Magnus, uden af blive meget vred og ophidset. Jeg håber du snart finder kærligheden. Det fortjener du❤️

Svar:

Kære Christina

Hvor er det bare SÅ fint! Din besked har stor betydning for mig, og jeg er enormt rørt og taknemlig over al din ros, og jeg tror på, at vi er stærkere, end vi tror, i stuationer, hvor vi er nødt til at være det. Tak fordi, du tog dig tid til at skrive <3 <3 <3

Hilsen Katharina

Spørgsmål

Karolinr:

Kære Katharina, hvordan har du det idag, og hvordan påvirkede både Magnus PTSD og Misbrug dig, både fysisk men mest af alt psykisk? Har selv været i et forhold med en veteran, og det slap jeg ikke “heldigt” fra. Magnus sejt gået, at du i dag er Clean og bruger dine erfaringer til at hjælpe andre veteraner

Svar:

Hej Karoline

Tusind tak for din besked. Magnus' misbrug og diagnose påvirkede mig psykisk ved, at jeg fik enormt meget angst og har også været superdeprimeret i den periode, hvor det stod på. Jeg er heldigvis sluppet uden men efterfølgende, da jeg synes, vi har været rigtig gode til at barbejde det, der er sket.

Jeg er ked af at høre, at du er blevet påvirket af dit tidligere forhold, og jeg ønsker dig det bedste fremover! <3

Hilsen Katharina

Spørgsmål

Rikke:

Hej med jer! Først og fremmmest tak for et super rørende og meget hudløst ærligt program. Spørgsmålet er egenligt mere fælles og på det “private” anliggende. Hvordan har i det den dag i dag? - Har i stadig kontakt med hinanden og ses som venner? Og til Katharina, besøger du stadig dine daværende svigerforældre, eller omvendt, nu hvor i var så tætte mm. blandt andet pga. Magnus’ situation?

Svar:

Hej Rikke

Tusind tak for din besked. Jeg har det heldigvis rigtig godt den dag i dag og er taknemlig for min hverdag i Aarhus. Vi ses fortsat en gang om måneden på terapeutuddannelsen hos Carl-Mar Møller, hvor vi snakker sammen, men vi mødes ikke privat som venner. Jeg ser desværre heller ikke mine daværende svigerforældre privat, da de jo er Magnus' forældre, og jeg naturligvis også respekterer min rolle som ekskæreste og giver ham og Gitte plads til at have deres forhold og familie for sig selv.

Heldigvis har jeg mulighed for at skrive med Magnus' forældre i ny og næ, så jeg holder mig stadig opdateret om, hvordan det går og omvendt. Og jeg hilser også på dem, når vores fælles veje mødes. De er jo stadigvæk de dejligste svigerforældre, man kunne forestille sig <3

Hilsen Katharina

Spørgsmål

Arildslund:

Hey Juncher Dybt respekt at stå frem på denne her måde og fortælle om sit liv Er sku glad for du er kommet på den anden side igen og på vej tilbage til livet, Tænker meget på om der er noget vi andre kan gøre tidligere i forløbet for at se dem der på vej ud i det??

Svar:

Hej Arildslund

Det tror jeg desværre ikke, at man kan. Det eneste, jeg ved med sikkerhed, er, at jeg var ikke klar, før jeg var klar til at stoppe. Og jeg har prøvet at stoppe mange gange, før programmet blev vist. Så det eneste, jeg ved er, at øvelse gør mester. Det første skridt er at blive klar over, at man har et problem.

Mit råd vil dog være: Lyt til dem, snak med dem og rum dem.

Men jeg vil også sige: Man kan trække en hest til truet, men man kan ikke tvinge den til at drikke. Man kan kun fortælle den, at der er vand derhenne. 

Hilsen Magnus

Spørgsmål

Fadi :

Hej Kathartina. Du skal vide - Du er en dame enhver mand vil ønske i sit liv. Du er en stor smuk person. Håber alt det bedste for dig.

Svar:

Hej Fadi

Tusind tak for din ros. Det varmer enormt meget, og jeg sætter pris på hvert et ord.

Hilsen Katharina

Spørgsmål

Sara:

Hej Magnus og Katharina. Hvordan er jeres forhold til hinanden i dag? Ellers vil jeg bare sige at det er super godt gået af jer begge. Det var virkelig rørende at følge med i programmet. Håber alt det bedste for jer begge.

Svar:

Hej Sara

Tusind tak for beskeden. Vi går stadig på den samme terapeutuddannelse hos Carl-Mar Møller og ses en weekend om måneden, hvor vi snakker sammen og spørger ind til, hvordan det går i den andens liv.

Hilsen Katharina

Spørgsmål

Casper:

Hej Magnus. Når du tænker tilbage til den tid hvor du havde et misbrug, hvad var du så mest blind overfor?

Svar:

Hej Casper

Jeg var mest blind over for andres gode råd og følelser - og at det overhovedet skulle have en betydning for mig at høre, hvordan mine valg påvirkede dem. Hvis nogen fortalte mig, at det gjorde dem kede af det, når jeg drak, blev jeg sur og irriteret og fik lyst til at drikke mere - og gav dem skylden for det. På den måde var jeg også blind over for mit eget ansvar for mit misbrug.

Hilsen Magnus. 

Spørgsmål

Bolette:

Stor respekt og varme tanker til jer to. Tak for at lukke os ind i en svær tid. Det glæder mig meget, at I begge er kommet godt videre. Hvad hjalp dig mest i den behandling du fik, Magnus? Og var der slet ingen hjælp og støtte til dig, Katharina, fx fra Forsvaret? Mange varme hilsner og medvind til jer begge

Svar:

Hej Bolette

Tusind tak for din besked! I forhold til om der var hjælp at hente for mig fra Forsvaret, er det korte svar nej, men jeg var sideløbende i et udredningsforløb hos Roskilde Privatpsykiatri, så jeg fik den rette hjælp, og der blev taget godt hånd om mig, og jeg har ikke følt mig svigtet.

Hilsen Katharina

Spørgsmål

Nikolaj:

Hej Magnus. Tror du at du stadig var i misbrug den dag i dag hvis ikke dette program var lavet?

Svar:

Hej Nikolaj

Det var jeg helt sikkert. Alligevel vil jeg gerne håbe på, at jeg havde fundet løsningen selv. Men det må jeg indrømme, at jeg ikke helt tror på. Jeg havde brug for døgnbehandling, hvor jeg blev taget ud af mit liv og det miljø/fængsel, som min lejlighed var blevet til.

Hilsen Magnus.

Spørgsmål

Bo Hansen :

Hej Magnus. Dejligt du er kommet så langt som du er. Vil spørger dig om du efter så lang tid fortryder du var soldat ? Mvh Bo

Svar:

Hej Bo

Det er jo spørgsmålet over alle spørgsmål, som alle soldater, der har været udsendt, stiller sig selv i løbet af livet. 

Jeg vil aldrig fortryde noget af det, jeg har gjort, fordi det har ført mig til der, hvor jeg er i dag. Derfor fortryder jeg heller ikke min tid soldat. 

Jeg må dog indrømme, at når jeg vejer skaden, jeg pådraget mig, op imod det arbejde, jeg lavede i Irak og Afghanistan, så er det et dårligt regnestykke. Skaden er større end udbyttet. 

Hilsen Magnus. 

Spørgsmål

Mille:

Hej katharina Stor respekt til dig og din vilje for at hjælpe Magnus det er stort, du tænkte mere på ham end på dig selv lige der, fandtes der bare flere mennesker som dig! Heldigvis hjalp Magnus så dig videre og måske uden helt at vide det, men det var godt for jer begge og kun dejligt at i hver især har fået det godt og kommet videre!! Sejt gået af jer begge! Bh Mille

Svar:

Hej Mille

Tusind tak for din besked, jeg bliver helt rørt, og du skal vide, at jeg er meget taknemlig for, at du har taget dig tiden til at skrive her. Det betyder enormt meget!

Hilsen Katharina

Spørgsmål

Tina Stougård:

Hej i 2.... Hvor er i fantastiske.... tak, for at vi måtte se og høre jeres historie, selvom det var hårdt Dejligt at i begge er på vej fremad i livet.... hvordan ser fremtiden ud i forhold til arbejde Magnus ?? Er du klar til det?? Dejligt at du trives i Århus Katharina, hvor var du sej i programmet Snakker du med Magnus forældre idag- så ud til at I havde det godt sammen. De bedste ønsker til jer ALLE Hilsen fra Tina

Svar:

Hej Tina

Tusind tak for din besked og de fine, rosende ord. Jeg har stadig kontakt til Magnus' forældre, men naturligvis ikke i samme omfang som før, fordi vi jo lever hvert vores liv nu. Men de er absolut nogle mennesker, jeg vil blive ved at holde kontakten til i det omfang, det er muligt, for de er nogle fantastiske forældre og har også hjulpet og støttet mig enormt meget.

Hilsen Katharina

Spørgsmål

Michael:

Hej med jer, Vil bare sige tak for jeres mod til at vise jeres historie sammen. Det kan hjælpe andre med problemer til at komme videre. Og så blev følelserne for jer, også hjulpet på vej af, at i begge virker som nogle rigtigt søde mennesker !

Svar:

Hej Michael

Tusind tak for din besked. Jeg sætter virkelig pris på at du og så mange andre har taget sig til at skrive så mange søde ord. Jeg er glad for, at der kommer så meget fokus på emnet.

Hilsen Katharina

Spørgsmål

Tomas Toft:

Kære Magnus, Hvor længe var du udstationeret, og blev du sendt hjem før tid?

Svar:

Hej Tomas

Jeg var i Irak i seks måneder, Afghanistan fire måneder. Dog var jeg hjemme på begravelsespatrulje under min udsendelse i Afghanistan. Så nej, jeg blev ikke sendt hjem før tid.

Hilsen Magnus. 

Spørgsmål

Lone Degn:

Hej Katharina, var du aldrig bange for, hvad Magnus havde lavet, når du kom hjem, og han havde været alene???

Svar:

Hej Lone

Jo, meget! Hver gang, jeg låste mig ind i lejligheden, havde jeg angst, og det gjorde, at jeg udviklede en frygt for at forlade lejligheden. Jeg vidste jo aldrig, om jeg kom hjem til en vred eller glad kæreste, og det var enormt utilregneligt at vide, hvordan jeg skulle forholde mig i mit eget hjem.

Hilsen Katharina

Spørgsmål

Mille:

Magnus, hvad fik dig til at sige ja til at være med i programmet inden du fik af vide at det var for at stoppe dit misbrug? Hvad tænkte du om at skulle filmes grundet dit misbrug?

Svar: