Anbragt i helvede

Stil dit spørgsmål til søstrene fra 'Anbragt i Helvede' her

I årevis blev søstrene Nanna, Sapran og Amal udsat for seksuelt misbrug og vold af deres plejefar. Stil dit spørgsmål til dem i livechatten.

Se dokumentaren 'Anbragt i helvede - Efter helvedet' på TV 2 PLAY.

Søstrene Amal Hassna, Sapran Hassna og Nanna Hansen fra TV 2-dokumentaren 'Anbragt i helvede' stod sidste år frem og fortalte om deres forældreløse liv. Pigerne blev anbragt hos en plejefamilie i Skælskør, hvor plejefaren viste sig at være voldelig og misbrugte både Nanna og Amal seksuelt. Men trods en række advarsler undlod Slagelse Kommune at reagere.

I en ny TV 2-dokumentar fortæller søstrene om de kritisable og ulovlige anbringelser, som Slagelse Kommune udsatte dem for, efter de blev fjernet fra overgreb og vold hos deres plejefar.

Anbringelserne fandt sted fra 2005 til 2011. De overhørte advarsler har fået søstrene til at lægge sag an mod Slagelse Kommune. I juni i år blev sagen afgjort. Det endte med, at hver søster fik 100.000 kroner i erstatning.

Du kan stille dit spørgsmål til søstrene herunder. På TV 2 NEWS vil de også besvare spørgsmål.

Livechatten er slut

Vi vil meget gerne sige tusind tak for alle jeres kommentarer. 

I kan se næste afsnit af 'Anbragt i Helvede' næste torsdag klokken 20 på TV 2 og TV 2 PLAY.

Vh Amal, Sapran og Nanna

Spørgsmål

Hanne Skjerbæk:

Hej smukke piger. Håber I holder sammen og kommer videre som søskende, det har I virkelig brug for.. Held og lykke med fremtiden.. Mvh Hanne

Svar:

Kære Hanne,

Tusind tak for opbakningen og den søde besked. Vores søskendeforhold er ikke perfekt, men vi har en forståelse og respekt for hinanden og derfor står vi stærkt sammen uanset hvad der sker.

Vh, Nanna

Spørgsmål

tina:

kære alle 4 uanset om i så fik mill ville jeres sår aldrig hele, jeg kunne godt tænke mig at sende en mail til jer som jeg har sendt til 21 politiker og oseaner af andre steder, ang anbragte børn, i er ikke alene, og tiderne er ikke blevet meget bedre end den gang i var anbragt, hvis i er intereseret i mailen så kan i sende en mail til tina.l.johannessen@gmail.com så sender jeg med det samme til jer, endnu engang tusinde tak for i sætter fokus på, men vejen til mål er lang knus

Svar:

Hej Tina

Det vil vi gerne. Skriv venligst til journalist Rikke Dyrberg på zridy@tv2.dk. Og du har helt ret - millioner kan ikke hele vores sår.

VH Amal

Spørgsmål

Olivia:

Hej Jeg vil først og fremmest sige: hvor det flot at i er kommet så langt. I er så seje. Min mor fældede mange tårer mens vi sad og så programmet. Anyway må jeg spørge om jeres far er blevet løsladt og ved i om han opholder sig i landet. Og har i nogensinde været i kontakt med ham på nogen måder? Eller har han kontaktet jer siden i blev fjernet dengang? Og hvad med jeres forfærdelige plejefamilie, har de kontaktet jer nogensinde eller har i hørt/set noget til dem siden i blev fjerner derfra? Ellers ha det rigtigt godt og må i få held og lykke på jeres vej fremadrettet

Svar:

Hej Olivia,

Tusind tak for din besked. Det er rigtig sødt af dig at skrive. Vores far er blevet løsladt, og han opholder sig ikke her i Danmark, men i Egypten så vidt vi ved. Vi har aldrig været i kontakt med ham og kommer nok heller ikke til at have det. Plejefamilien har ikke kontaktet os.

Vh Sapran

Spørgsmål

Rikke:

Hej alle 3. Til at starte med, Nanna, jeg kunne rigtig godt tænke mig at se dig igen, jeg har tænkt rigtig meget på dig ❤️ Jeg syntes det er synd at startskuddet får den omtale de gør. Jeg ved godt der nok ikke er gjort hvad det skulle gøres, men jeg ved at du har haft det godt der også ❤️ Hilsen Rikke Aaby Toftlund Andersen

Svar:

Hej Rikke!

Du er meget velkommen til at kontakte mig på Instagram - Nannasummer er mit profilnavn.

Startskuddet har tjent ufatteligt mange penge på mig, og ja, jeg har også haft gode perioder dér, men den måde jeg blev medicineret uden årsag i starten er under al kritik. Der er jo også en grund til at Operation X lavede et helt kritisk program om Startskuddet i 2013.

Kh, Nanna

Spørgsmål

Rene:

Jeg har den dybeste respekt for jeres mod som i har stået frem med og fortalt jeres beretning om jeres liv. Men jeg har selv været udsat for sexuelle overgreb i min barndom, og lider stadig af de efter veer det har givet, men mit spørgsmål er. synes i at en straffe på 5 år fængsel en nok til den person som gjorde disse modbydelige overgreb imod jer. hilsen Rene ps. held og lykke med jeres fremtid

Svar:

Hej Rene

Nej, en straf på fem års fængsel er langt fra nok. Pædofile burde få lisvtid. Jeg håber helt fra hjertet, at dine eftervéer aftager.   

VH Nanna

Spørgsmål

MONA:

Hej, Først og fremmest vil jeg sige at I er ekstrem seje. Håber virkelig at det vil gå godt med jer fremadrettet. Er så nysgerrig omkring jeres tro, eftersom I nok var født i en muslimsk familie. Hvordan har i det med det I dag?

Svar:

Kære Mona.

Tusind tak for din besked. Ja vi blev født ind i en muslimsk familie, og Amal og mig har beholdt troen. Men vores søster Nanna er ikke troende.

Vh Sapran Hassna

Livechatten slutter snart

Tak for alle jeres kommentarer. Vi lukker ned for livechatten om et øjeblik. 

Spørgsmål

Anita Larsen:

Kære skønne piger. Vi er dybt berørte over jeres forfærdelige historier - det er virkelig godt at I kommer ud med det, så det (forhåbentlig) aldrig gentager sig. Jeg kunne håbe for jer, at I kunne få dygtig professionel hjælp - med nogen der er kompetente til jeres særlige omstændigheder, så I kunne rumme hinanden bedre og det er ment med kærlighed og omsorg for jer. Det er en gave hvis I kunne blive stærkere sammen. Jeg føler med jer og synes det er rædselsfuldt det I har måttet gennemleve. Jeg er meget enig med Sapran i at de skyldige må stilles til ansvar. Jeg er rystet over det møgsvin til en "pleje" far! Ham der var "leder" for det der Norgesprojekt er jo helt væk og jeg er chokeret over at det har kunnet finde sted. Rækken af medmennesker, der har fejlet med jer er så uendelig lang at det gør ondt langt ind i sjælen. Maria er en helgen - godt hun er i jeres liv. De bedste tanker og knus til jer ❤️ ❤️ ❤️

Svar:

Hej Anita

Ja, Maria er en helgen. Danmark ville være et bedre sted, hvis der var flere Maria'er. Hun har været en KÆMPE hjælp for os.

Og 1.000 tak for din støtte - den er værdsat.

VH Sapran  

Spørgsmål

Thomas hvid Andersen :

Et spørgsmål mere. Er sagen afslutten nu eller kan i søge mere erstatning. ? Eller kommer den bare i “glemme” bogen fra kommunens side af.

Svar:

Hej Thomas. Rigtigt godt spørgsmål. Vi er i gang med at undersøge om vi kan sagsøge kommunen for de svigt der skete efter vi blev fjernet fra plejefaren. Journalisterne fra TV 2 Dokumentar har fortalt mig, at borgmesteren under interviewet også selv sagde, at de vil have alt kigget efter i sømmene i forhold til de partnere, som har haft os anbragt og ikke levet op til deres ansvar.

Vh, Sapran

Spørgsmål

Ea marie :

Hej alle tre :-) Jeg har selv en lignende historie, bare ikke med Mike plejeforældre, men forældre. Jeg er selv kommet godt igennem det, lidt som jer! Men hvordan er i kommet ud med jeres historie? Jeg vil selv gerne være med til at gøre opmærksom på alle de svigt kommuner laver. Godt gået af jer!

Svar:

Hej Ea,

Vi kom igennem med vores historie via Børns Vilkårs børnetelefon. Du kan spørge efter Anette, der sidder som besidder. Det er en rigtig god start.

Vh Nanna

Spørgsmål

Dorte:

Så smukke unge kvinder I er blevet! Hold op mit hjerte bløder over jeres historie. Min mand og jeg har længe drøftet muligheden for at blive plejefamilie. Har I nogle gode råd til, hvad vi skal have med i vores overvejelser omkring det? Ønsker jer alt det bedste fremover.

Svar:

Hej Dorte,

Det er fantastisk at høre, men I skal være opmærksom på, at det er ligesom at adoptere. Plejebørn skal være en del af familie. De har brug for kærlighed, grænser og forståelsen af, at nogle personer gerne vil være deres far og mor. De skal tages imod med åbne arme.

Vh Nanna

Spørgsmål

Berit:

Hej alle 3 piger. Jeg er rystet over den måde på, og hvorpå I er blevet behandlet. Det er rystende at vide at kommunen, i den grad, har ladt Jer i stikken, og endda betalt så mange penge for det. Havde de penge da så i det mindste bare gjort sin ret, og givet Jer alle et godt liv, efter den tragedie der indtraf I Jeres familie. Det er skræmmende , at vide , det I er blevet udsat for hos første plejefamilie, og jeg kan ikk give Jer medfølelse nok, heller ikk ift Jeres videre forløb. Hvordan kommer i ud på den anden side ? Er der nu, støtte og omsorg ift Jer og de traumer i hver især, skal arbejde med , for at kunne blive hele mennesker. Jeg håber af hele mit hjerte at der findes en vej for Jer alle 3. Jeg synes I virker utrolig dygtige , velformulerede og udviser meget medmenneskelighed. Jeg er meget meget imponeret over Jer, og meget meget harm over den måde hvorpå I er blevet behandlet. Knus til Jer alle.

Svar:

Tusind tak for din lange besked, Berit. Det er virkeligt sødt af dig, at du skriver. Det er et meget stort spørgsmål, og det har været meget forskelligt for os hvordan vi er kommet ud på den anden side. Generelt har vi i vores voksne år haft rigtigt mange gode mennesker omkring os som har hjulpet, og så frem Maria Skov, som har hjulpet os enormt i siden vi mødte hende på Vendebo i Ringted.

Vh, Sapran

Spørgsmål

Susanne:

Jeres historie er dybt rørende. I er sandelig stærke og smukke. Tillykke med, at I har klaret jer så godt på trods af de rædsler, I har været igennem. Al sympati er på jeres side.

Svar:

Tak, Susanne.

Det betyder meget for mine søstre og jeg.

VH Amal

Spørgsmål

Hannah:

Kæmpe respekt til jer 3 smukke fantastiske piger. Ønsker jer al held og lykke. I er for seje !

Svar:

Hej Hannah,

Tusind tak for den fantastiske opbakning.

Vh Nanna

Spørgsmål

John K:

Sapran -> Kunnen du mærke en mærkbar håndtering af dig, da du gik fra Slagelse kommune og til Københavns komunne?

Svar:

Hej John

Nej, det kunne jeg ikke. Jeg har for eksempel ikke fået efterværn. Så nej, ikke den store forskel. 

VH Sapran   

Spørgsmål

Emilie:

Fik i psykolog hjælp efter alt det i var igennem?

Svar:

Hej,

Jeg har ikke modtaget psykologhjælp. Mine søskende har selv betalt for psykologhjælp.

Vh Sapran

Spørgsmål

Birte:

Dyb respekt for jer stærke seje smukke kvinder, alt godt jeres vej!

Svar:

Hej Birte,

Mange tak, det betyder meget.

Vh Sapran

Spørgsmål

Jan:

Jeg så at i ikke snakker så meget sammen.husk at alle regagere på forskellige måder.det er vigtigt at i holder sammen og tilgiver for at komme videre.og husk at der er forskel på at tilgive og kunne li personen.dem der har gjort jer ondt møder deres....den dag de dør. Undskyld det hårde indlæg. KH jan

Svar:

Hej Jan, det er helt fint du skriver det. Du har fuldstændig ret. Vi arbejder i dag på at få et bedre forhold og tale bedre og mere sammen.

Kh, Sapran

Spørgsmål

Bo Larsen:

Så dokumentaren og er rystet over hvad der er kommet frem. Jeg er imponeret over I har turde stå frem, det vil helt sikkert hjælpe andre, der er eller været det samme igennem som jer. Er det muligt at få kontakt til pigerne, grunden er at to piger af Iransk herkomst har været det samme igennem, ved Københavns kommune. Den ene Aya er meget hårdt ramt og har svært ved, at komme videre, hun er 16 år gammel. Sara er 12 år og lider ligeså hårdt som søsteren. De har også været anbragt mange steder og adskilt, dette går dem den dag i dag meget på. De siger de lever i et smerte helved. Aya har forsøgt at tage sit eget liv og har været indlagt på den lukkede. Pigerne så her til aften programmet og de vil rigtig gerne have kontakt til pigerne, i denne Hassna sag. De er meget velkommen til at kontakte mig, så giver jeg mail adresse til pigerne. Håber meget de kan hjælpe. Aya og Sara har virkelig brug for,at høre andre der har været det samme helved igennem. Jeg er fuldmagtshaver for familien i en række spørgsmål. mit tlf. nr. 40182421

Svar: