Donald Trump

Trump runder 100 dage som præsident: Mads Fuglede gav svar på dine spørgsmål

Den 20. januar blev forretningsmanden, mangemillionæren og republikaneren, Donald J. Trump, svoret ind som USA's 45. præsident.

Siden har han - blot for at nævne få eksempler - både måtte opgive to indrejseforbud, prøvet at tilbagerulle ObamaCare og smidt 59 Tomahawk-missiler over en luftbase i Syrien.

Hvad er du interesseret i at vide mere om?

USA-analytiker Mads Fuglede er klar ved tasterne for at svare på dine spørgsmål om Donald Trumps første 100 dage som præsident.

Tak for jeres spørgsmål

Tusind tak for jeres mange spørgsmål. Jeg lukker bloggen her. Godaften, med venlig hilsen Mads Fuglede.

Spørgsmål

Maja:

Hvad er din holdning til situationen omkring de 6-7 lande der fik indrejseforbud til USA, men hvor det egentlig ikke lykkedes Trump at gennemføre det?

Svar:

Min holdning er vel ikke så vigtig, men jeg mener det er fint, at når et forslag er kontroversielt, så skal domstolene høres.

Spørgsmål

Tommy Ligaard:

Men de nuværende "vindere" på aktiemarkedet er ironisk nok ikke Trump's trofaste vælgere ....

Svar:

Det kan vel ikke sige. Alle amerikanere nyder jo godt af et aktiemarked i vækst. Især hvis det betyder, at amerikanske virksomheder bruger væksten til at udvidde produktionen i USA og investerer i egen produktivivtet.

Spørgsmål

Sophie :

Hvilken dansk politiker minder dig mest om Trump?

Svar:

Uffe Elbæk og mig selv

Spørgsmål

Mathias:

Hvordan mener du Trump vil blive husket som præsident?

Svar:

Det er for tidligt at spå om...

Spørgsmål

Jacob:

Hvis du kunne rådgive Trump for en dag, hvad ville du så råde ham til?

Svar:

Jeg ville bede ham fortælle Sverige, at de skulle give Skåne, Halland og Blekinge retur til Danmark. Og ringe til Norge og fortælle dem, at deres selvstændighed har varet længe nok nu.

Spørgsmål

Helle Simonsen:

Du siger at grunden til at Trump stadig har opbakning hos sine kernevælgere - til trods for manglende resultater - skyldes atvdet ikke er politisk hjerteblod hos kernevælgerne....Det forstår jeg ikke - troede stop for indvandring og mur mid Mexico var hjerteblod for Trumps kernevælgere?

Svar:

Nu er muren jo ikke død endnu, blot udskudt til senere. 

Spørgsmål

Tommy Ligaard:

Hvordan har aktiemarkedet udviklet sig under Trump? Hvem har tjent og hvem har tabt på aktiemarkedet?

Svar:

Aktiemarkedet har oplevete et af de største løft i nyere tid. Generelt har markedet taget rigtig godt imod Trump. Det er lidt for tidligt at udpege vindere og tabere. Det ender ofte med at afspejle, hvor der kommer til at foregå mest vækst - og omvendt.

Spørgsmål

Torben:

Hvad er din vurdering af hvad der sker ved midtvejsvalget?

Svar:

Det burde være et svært valg for Demokraterne, da de skal forsvare flere sæder i Senatet, end Republikanerne skal. Men hvis Trump fortsætter med at være meget upopulær, så kan deres muligheder blive dramatisk forbedret. Politisk set ligger midtvejsvalget en evighed væk.

Spørgsmål

Leif Blach Jakobsen:

Vi er vel mange som er urolige over hvordan Trump vil agere. Han vil jo en mand som gerne vil vise handlekraft, og overfor Nordkorea siger han, at hvis ikke Kina håndterer dem, så gør USA det selv. Men tror du kan kan/vil han kaste USA ud i en krig/konflikt med Nordkorea.

Svar:

Jeg tror ikke en konflikt af militær art er lige om hjørnet. Men jeg indrømmer, at de to parter, der står over for hinanden - Trump og Jong Un - er meget uforudsigelige.

Spørgsmål

Jens:

Der bliver talt meget om Ivanka, og at Donald Trump lytter meget til hende. Hvor meget magt tror du reelt, hun har?

Svar:

Jeg tror hun har en meget stor indflydelse på sin far - og meget tyder på, at hun er en af de personer, som Trump lytter mest til.

Spørgsmål

Mathilde:

Nu er der gået 100 dage med Trump. På forhånd har der været meget kritik og dommedagsprofetier, men er det egentlig ikke - trods alt - gået meget godt med Trump ved magten? Eller mener du det er lige så slemt, eller måske endda værre, end på forhånd frygtet?

Svar:

Mange af de dommedagsprofetier, som har ledsaget Trumps første dage, er efter min mening fuldstændig overdrevet.

Spørgsmål

George:

What are your feelings regarding Trump's handling of the North Korean current situation?

Svar:

I think they are playing a risky game of high stakes poker. But i aknowledge that pressure is needed to move Pyonyang.

Spørgsmål

H. Borg:

Kan man risikere at konflikten på Korea-halvøen kan blive Trump's Wietnam?

Svar:

Det tvivler jeg meget på. Vietnam var en problemstilling, hvor USAs modpart havde stor international støtte og opbakning i store dele af civilbefolkningen. Der er ingen af de faktorer, der rigtig gør sig gældende i tilfældet Nordkorea.

Spørgsmål

Farid:

Hej Mads! Hvilken karakter vil du selv give for Trumps første 100 dage?

Svar:

Udenrigspolitisk: 10

Indenrigspolitisk: 2

Spørgsmål

Anders:

Tror du på de vurderinger diverse psykriatrer har været ude med? Jeg tænker på, om han "psykisk syg", som der mere end hentydes til.

Svar:

Jeg tror aldrig på nogen, der laver diagnoser på folk de ikke har haft som patienter. Der er en grund til, at det er intellektuelt uhæderligt at lave fjerndiagnoser.

Spørgsmål

Annsofi Sund:

Er der noget Trump ikke har måtte opgive og har fået igennem... ? Hvad har han gjort af gode ting ?

Svar:

Trumps udnævnelse af en dommer til Højesteret er den eneste store indenrigspolitiske sejr, som han har fået gennemført.

Spørgsmål

Kim Kristensen:

Hvor sansynligt tror du det er at Trumph sætter miltæret ind imod Nord Korea?

Svar:

I første omgang lille, men på sigt bestemt en mulighed.

Spørgsmål

Simon:

Er fuldstændig enig med Mads om det faktum, om du overhovedet er kvalificeret til at udtale dig om amerikansk politik. Ekspert og analytiker er alle jo indenfor noget i disse tider.

Svar:

Jeg tror I undervurderer, hvor mange burgere jeg har spist igennem livet.

Spørgsmål

George:

Hvad synes du om Trump's nye 'coperate' skat reform?

Svar: