Krimi

Retssag mod terrortiltalt 17-årig - nu taler ni vidner ud

Den terrortiltalte 17-årige. Et billede fra efterskolen i Fårevejle (tv) og en skitse fra retssalen (th).

Sagen mod den terrortiltalte 17-årige pige fra Kundby fortsatte på tredjedagen i retssagen, hvor ni vidner blev afhørt fredag.

Pigens mor, tidligere pædagog og lærer var blandt dem, der blev afhørt. Det var pigens mor, der fandt de kemikalier, som anklagemyndigheden mener skulle bruges til at fremstille bomber med.

Den 17-årige pige er tiltalt for at forberede to bomber, der skulle bruges til terrorangreb mod to skoler på Sjælland. 

Hun er tiltalt for forsøg på terrorisme efter straffelovens § 114, stk. I, nr. 1 og 7, jf. § 21. Hun nægter sig skyldig i terror-anklager.  TV 2 liveblogger fra retssalen.

Du kan læse eller genlæse livebloggen fra i går, torsdag, her. Der kom det blandt andet frem, at den tiltalte sendte et trusselsbrev til en elev, overfaldte en tidligere pædagog og sympatiserede med terroristen Omar El-Hussein

Du kan også få overblik over den første dag i retssagen her, hvor det blandt andet kom frem at tiltalte ville dø for sin gud, at familien tilkaldte politi efter fund af pigens jihad-notater, at navneforbudet er ophævet samt at pigen nægter sig skyldig i terror.

Stil spørgsmål

Så er det slut for i dag. Tak fordi, I fulgte med. Er i retten næste fredag. Hvor resten af dokumentationen skal forelægges. Og derefter er det tid til anklager og forsvarers procedure. Tak fordi I fulgte med.

Spørgsmål

Lene:

Janni er der flere vidner der skal ind eller er retsagen snart slut for idag?

Svar:

Det er slut for i dag, men vi må ikke gå ud, så alle står og venter.

Spørgsmål

Helene:

Har Tiltalte overhovedet reageret på afhøring af læreren og optagelsen eller sidder hun bare stille og lytter som du tidligere har beskrevet?

Svar:

ja ganske stille og roligt.

Spørgsmål

Allan:

Hvordan reagerede hun da læreren sagde hun ikke kunne tåle islam osv

Svar:

Hun sidder stille og roligt. Kan ikke rigtig se de store reaktioner i hendes ansigt. Men det kan man ikke tage som udtryk for noget.

En vicepolitiinspektør gør os alle opmærksom på, at der er rimelig store aktioner og politifolk udenfor. Da der er indløbet en anmeldelse om, at en mand skulle rende rundt med en riffel. Så vi må ikke forlade stedet endnu. De har været i gang nogle timer. Siger Bjøre Kirkegaard, vicepolitinspektør ved Midt- og Vestsjællands Politi. En anmeldelse, der kom fra en borger, der angiveligt havde set en person løbe rundt med en riffel et sted i Holbæk. Så jeg bliver herinde i retten lidt endnu.

Spørgsmål

Anonym:

Kommer tiltalte til at udtale sig mere idag?

Svar:

Nej det gør hun ikke.

Spørgsmål

Rune:

Er læreren stadig tilstede i retssalen? Og tak for fyldig rapportering fra retssagen, du gør det fremragende.

Svar:

Ja, han har siddet med resten af retsmødet.

Spørgsmål

benny j:

Flot arbejde du laver med livebloggen, må ta godt på kræfterne :) Vi kan være enig i, at det hun er anklaget for at ville udføre er unormalt! Men det er ligesom der tegner sig et billede af en meget naiv og forvirret pige - som tror at IS vil tage hendes henvendelser seriøst - sørgeligt, da det vil følge hende resten af hendes liv, uanset om hun bliver frikendt eller ej - så vil hun altid være bombepigen fra Kundby.

Svar:

Ja det vil hun nok. Selv om hun kun har boet i Kundby i få måneder.

Spørgsmål

Rasmus:

Er det ulovligt at fremstille TATP? Eller er det kun, hvis man har til hensigt at skade nogen med det. Tænker hvis man f.eks. er "hjemmekemiker", som Skak kalder dem.

Svar:

Må tilstå, det ved jeg ikke.

Spørgsmål

Jan:

Jeg bliver nød til, at stå af din dækning nu.jeg vil håbe du ikke har weekend vagt, for efter sådan et par må du trænge til at lade op. Hvis jeg skulle lige nu ville jeg sige frikend til en forvarings dom. Men en anbringelses dom, der kun kan ophæves af retten. Jeg mener at du er en stakkel, der har forsøgt med alle midler at få opmærksomhed.

Svar:

har fri i weekenden. Det går nok.

Spørgsmål

Gitte:

Pyha, det lyder ikke rart.

Svar:

nej ikke rigtig.

Spørgsmål

sandie:

hvad er det for noget, med en løber rundt i Holbæk med en riffel

Svar:

Ved ikke så meget, sidder i retten, men måtte ikke gå ud tidligere.

Spørgsmål

Peter:

Er der kommet mere frem om den, der angiveligt render rundt med gevær i Holbæk? Skal man blive indendøre?

Svar:

jeg sidder indedøre og ved ingenting. Min fotograf holder et par kilometer herfra.

Spørgsmål

Peter:

hvornår var det nu den Ipad optagne samtale med læreren fandt sted?

Svar:

I begyndelsen af januar 2016

Spørgsmål

Anonym:

Hvordan tager tiltalte det at hun nu ved at hendes lærer havde optaget hende? Føler hun sig forrådt, eller er hun det helt ok med det?

Svar:

Det har hun ikke kommenteret. Da hun ikke er blevet spurgt til det. Men ingen tvivl om, at hun havde hans fortrolighed.

De taler om, hvor ked af det, hun gør sin mor. Læreren fortæller, at hun bør tage på efterskole og skide al det pis ad helvede til. Han mener ikke, hun kan tåle islam. At hun læser to linjer. Og så ved hun ikke bedre. At hun skal giftes og bolle med en eller anden 70 årig, der siger Allah er stor hele tiden.

Lærer: Du kan ikke skelne mellem, hvad der er vigtigt og forkert -  du har skippet alt og kun læst at man må slå uskyldige mennesker ihjel.?

Læreren taler videre i lang tid. Om samfundet og verdens problemer. Hun er stille, og har ikke rigtigt noget svar. Han taler om terrorisme.

Titalte: Det er de vantro, der skal dø,

Lærer spørger til, hvornår hun får "ordren" om hun skal bombe sig selv

Tiltalte: Nej, for så vil der jo ikke være nogle tilbage til det andet.

Lærer: De er da ligeglad med dig. Du er da godt klar over, hvad det er at være jihad ridder?

Tiltalte: Ja det vil jeg godt være.

Lærer: Men så er det sidste gang, vi taler sammen.

Tiltalte: Nej, for jeg vil ikke bombe mig selv, kun ramme de vantro.

Lærer: Du hører kun, hvad de siger, du må altså lægge to og to sammen. De er ligeglade med dig.

Tiltalte: Nej, det er det rigtige de siger. Du har det kun fra medierne.

Læreren forsøger at tale med hende om, hvorvidt de er realistisk at blive en del af terrororganisationen Islamisk Stat, hun konstaterer, at det bliver svært, at komme derned, når hendes mor har hendes pas. De taler om, at hun bliver overvåget af politiet. Lærer opsummerer, hvad hun har af planer. Han spørger konkret ind til, hvordan hun vil lave sprængstoffer. Hun refererer, hvad hun har læst.

Lærer: Dit bombeangreb kan ikke finde sted.

Tiltalte: Nej, for jeg har jo ikke fået ordren.

Lærer: Så dine veninder vil dø.

Tiltalte: Ja, men de er jo vantro.

Lærer: Jamen fint. Godt så (lettere sarkastisk i stemmen. )

 

Vi springer igen lidt i samtalen

Lærer: Skulle du gå med en bombeveste?

Tiltalte: Nej man kan købe nogle ingredienser. Jeg fandt opskriften på internettet. Det er en side, hvor noget med en side fra Al Qaeda, med flere opskrifter på bomber.

Vi springer til et andet sted i den 55 minutters lange optagelse af deres samtale

Lærer: Det du har gang i, det kan give mange års fængsel.

Tiltalte: Det ved jeg godt.

Lærer: I snakker om et angreb, du foreslår en dato eller et sted

Tiltalte: Jeg siger, jeg vil bombe det her sted på et tidspunkt.

Lærer: Er det Rådhuspladsen.

Tiltalte: Okay, på fredag du ved den der gallafest, på Sydskolen.

Lærer: Jamen, hvorfor skal de hjælpe lille dig med at sprænge en skole i luften?

Tiltalte: Alle de vantro er samlet på et sted.

Jeg har skrevet med deres leder fra Islamisk Stat, Al Bagdadi. Jeg har fået fat på ham på engelsk. Ja, et er lidt mystisk, han har en konto, og IS har en konto.

Vi hører læreren hele tiden stille opfølgende spørgsmål

Tiltalte: Det er svært at sige,  jeg ved ikke hvofor

Lærer: Det er fordi jeg holder af dig og bliver skuffet, for jeg kan jo ikke sidde og kippe med det danske flag, men nu sidder vi her og så må du fortælle mig, hvad der sker?

Tiltalte: Så prøvede jeg at få dem til Danmark. Det er fordi... hun griner, jeg kan ikke sige det, det er virkelig pinligt. Det er fordi, du ikke forstår det,

Lærer: Det gør jeg ikke, det kommer jeg aldrig til, men jeg skal vide, hvad der er foregået, ellers kan jeg ikke hjælpe dig.

Tiltalt: Det lyder bare voldsomt, når jeg siger det. Som en anden person. Først skrev jeg med ham

Vi snakkede om et bombeangreb, der skulle finde sted her i Danmark.

Lærer: Har du planlagt sådan et angreb?

Tiltalt: Ja, men jeg har ikke gjort det, for jeg har ikke fået en ordre på det.