Donald Trump

Stil spørgsmål om Donald Trump til Mads Fuglede

Donald Trump har nu siddet i 10 dage på posten som USA’s præsident.

TV 2 og TV 2 NEWS sætter efter onsdagens 22-nyheder fokus på udviklingen i USA, og hvordan Danmark skal agere i den nye situation.

Direkte efter 22-nyhederne sendes debatprogrammet "Trump – de første 10 dage" med Cecilie Beck. Du kan følge programmet på TV 2 Play.

Du har mulighed for at bidrage med spørgsmål og kommentarer her.

USA-ekspert Mads Fuglede sidder klar til at besvare spørgsmål fra klokken 22.00.

Og hermed lukker vi ned for livebloggen. Tak for de mange spørgsmål.

Spørgsmål

Jørgen:

Når Amerika gennemfører deres nye plan for at fjerne IS fra denne planet og det bliver eksempelvis udført på linje med hvordan Rusland har hjulpet Asad uden hensyntagen til civilbefolkningen. Har du et bud på hvilken betydning det vil indebære for det transatlantiske samarbejde og eventuelt NATO

Svar:

Vi kender ikke USAs nye strategi mod IS endnu. Trump har givet sine generaler 30 dage til at lave en ny strategi. Den må vi vente på inden vi bedømmer, hvad der kommer til at ske.

Spørgsmål

Preben:

Manden ( trump) er i min optik lidt vild men tænk den her tanke til ende.... Hvis danske politikker holder deres valgløfter..... Bum hvordan så DK så ud?

Svar:

Så ville vi have medvind på cykelstierne...

Spørgsmål

Karsten:

Tak for et godt program! Hvad bør man som dansker bekymre sig mest om ved at præsidenten hedder Trump? Det virker som om han er magtliderlig - vil han kunne lykkes med at tilrage sig mere magt end som reglerne tillader det idag?

Svar:

De fleste præsidenter har forsøgt at udvidde embedets magt. Men politisk magt i Washington er et nulsumsspil, hvor Kongressen eller delstaterne skal afgive magt, hvis præsidentembedet skal gøres mere magtfuldt. Det gør de ikke frivilligt.

Spørgsmål

Saman Sawani:

Tror du ikke at Obama var meget svag i sin udenrigspolitik, der muligvis resulterede i at Donald Trump vand valget?

Svar:

Jeg tror Trumps sejr var et resultat af flere forskellige forhold, hvor de vigtigste handler om den økonomiske udvikling og indvandring, men bedømmelsen af Obama er selvfølgelig også en del af ligningen.

Spørgsmål

Peter:

Hej Mads. Hvorfor er Trump's twitter konto ikke blevet lukket? Han skade jo både sig selv og USA på samme tid. Er der ikke en chance for at mange statsledere ikke vil tale med pga. hans tweets?

Svar:

Trump bestemmer selv om han skal være aktiv på twitter - og han opfatter mediet som et, hvor han kan tale uden om de etablerede medier og direkte til folket, så der kommer nok mange flere tweets de næste 4 år fra Donalds hånd.

Spørgsmål

Anders:

Hej Mads. Lykketoft har lige sagt, Trump kan starte en krig uden at spørge nogen. Er det helt korrekt?

Svar:

Det er en ret alle præsidenter har. Det er Kongressen, der skal erklære krig, men mange præsidenter har ført krig uden om Kongressen. De fleste præsidenter, der går på krigstien plejer dog, at få et mandat fra Kongressen til ufred.

Spørgsmål

Tine :

For første gang hør jeg 5 politiker der faktisk siger noget godt som flestetalet frygter, er overbevist om at Danmatk om noget skal lytte efter nu. Min frygt som almen borger og har ikke nogen større videnskab som politiker har er,, hvor stor sandsynlighed der er for en verdens krig ? PS tak for denne udsendelse, var virkelig informativ

Svar:

Jeg er ret overbevist om, at frygten for verdenskrig er stærkt overdrevet. Jeg kan simpelthen ikke se, hvem der skulle have interesse i at indlede en krig, der på grund af eksistensen af a-våben kun har tabere.

Spørgsmål

Ole Steen Larsen:

Hvorfor føles det som om at Trump primært appelerer til folk uden langtidshukommelse ?

Svar:

Jeg har glemt, hvad du spurgte om.

Spørgsmål

Bjarke:

Trump er 70 år, kunne det tænktes at han ikke vil stille op til næste præsident valg, og hvis ikke er hans vice præsident et bud på en kommede kandidat?

Svar:

Det vil tiden vise :) men det er bestemt ikke utænkeligt. Det er hårdt at være præsident - og de fleste vicepræsidenter går med drømme om, at træde et skridt op på podiet.

Spørgsmål

Christina Andersen:

Godaften Mads Fuglede Hvor mange er kommet i job efter han kom til magten?

Svar:

Der er gået 13 dage og der er ikke kommet jobtal endnu.

Spørgsmål

Alexander :

hvordan kan en amerikansk præsident sidde i mere en 8 år da Rossevelt sad i mere end 8 år?

Svar:

Før Roosevelt havde man ingen lov, der fastsatte hvor længe man måtte side som præsident. Men under Eisenhower vedtog man en tilføjelse til forfatningen, der gjorde det klart, at en præsident kun måtte sidde i to perioder.

Spørgsmål

Bjarke:

Hvem ses som leder / lederne af det demokratiske parti, nu hvor Obama og Clinton er væk fra politik, og er der nogle reelle bud på hvem der kunne vinde den hvide hus tilbage.

Svar:

Der er mange, der vil forsøge at sætte sig selv i scene som partiets næste leder. Det vil i praksis først blive afgjort ved primærvalgene om 4 år. Indtil da vil markante profiler fra partiet (Sanders, Warren, Booker etc.) fylde meget. Det samme vil de to mindretalsledere fra Repræsentanernes Hus og Demokraterne.

Spørgsmål

Mads:

Hej Mads, hvordan er det helt Trumps holdning til Klimaproblematikken+miljøet er? Har han tænkt sig at trække USA ud af de forskellige klimaaftaler, eller hvordan? :-)

Svar:

Trump mener at mange af klimatiltagende er væksthæmmende. Men flere af de aftaler USA nu har indgået føderalt er bindende i flere år. Det ville være meget voldsomt, hvis Trump bryder med disse, da det ville sende et signal om, at USA ikke holder ord. Men Trump vil ændre interne klimapolitikker i det omfang det ikke er et delstatsanliggende.

Spørgsmål

Morten:

Hej Mads. Du har været omkring en evt. rigsretssag flere gange, men hvor sandsynligt vurderer du muligheden i forhold til hans manglende offentliggørelse af sin selvangivelse og den tvivl der dermed kan opstå om en evt sammenblanding af hans forretning og embede. Mao. det Uffe Ellemann talte om om gaver og andet fra forretningsforbindelser, som vi jo så ikke får viden om. Ved ikke om du hørte Ellemanns kommentar.

Svar:

En præsident må ikke modtage midler af fremmede magter, men gerne fra private. Da Obama fik nobelprisen vurderede justitsministeriet, at han gerne måtte modtage den pengegave, der fulgte med, fordi nobelkomiteen ikke var en fremmed magt.

Spørgsmål

Mads:

Hej Mads, er det overhovedet realistisk at Mexico kommer til at betale for muren

Svar:

Det tvivler jeg på. Jeg kan ikke rigtig se, hvordan man skulle kunne tvinge dem til at betale. Man har leget med tanken om, at muren skal betales ved en særlig told på mexicanske varer, men det ville jo blot betyde, at det er de amerikanske forbrugere, der betaler for muren.

Spørgsmål

Thomas :

Hej Mads. Hvad med et ekspert panel bestående eksotiske papegøjer? Det vil gøre programmet mere troværdigt end et panel af EU elsker og Trump hader. Fuldstændig misvisende udsendelse. Jeg stiller mig gerne til rådighed når i har brug for ekspertviden

Svar:

Alle de papegøjer vi  kontaktede skulle noget andet i aften. Måske næste gang.

Spørgsmål

Morten:

Hvis man ser 4 år frem, vil du så mene at der er en stærk nok demokratisk eller republikansk kanditat der kan vælte Trump af pinden?

Svar:

Der er ingen tvivl om, at valget om 4 år vil være interessant for mange Demokrater, der går med præsidentdrømme. Derfor vil man nok opleve, at der vil være mange, der melder deres kandidatur i tro på, at Trump vil være en overkommelig modstander. Men 4 år er frygtelig lang tid i politk, så det er et ret usikkert gæt herfra.

Spørgsmål

Philip:

Hej Mads Kan du svare på hvilken præsident fra nyere tid, der ifølge amerikanerne står som den største, og hvorfor nævnes Reagan så ofte i denne sammenhæng?

Svar:

Det kommer lidt an på, hvordan man definerer "nyere tid". Reagan er i dag meget populær blandt Republikanere. Det samme gør sig gældende for Bill Clinton og Obama blandt Demokrater. Franklin D. Roosevelt, der styrede USA gennem depressionen og det meste af Anden Verdenskrig er en af de få, der roses bredt uanset partifarve. Det samme gør sig gældende for Harry Truman.

Spørgsmål

Mads :

Hej Mads, kan vi risikere at Trump og Rusland går sammen i en alliance uden Europa?

Svar: