Samfund

Skolelærer oplever vold fra de mindste: De ved ikke, hvordan man siger fra

De danske skolelærere bliver oftere udsat for vold fra elever, efter skolereformen er trådt i kraft. Også fra de mindste i folkeskolen.

Spyt, bid og spark er noget af det, som lærerne i folkeskolen i højere grad oplever hver dag. Det viser en opgørelse fra Danmarks Lærerforening (DLF).

En hverdag med voldelige udfordringer er noget, som Louise Christiansen, der er lærer på Egelundskolen i Albertslund, kan nikke genkendende til.

- Jeg har i de senere år haft særligt én dreng i de mindre klasser, som der tit var problemer med. Hver gang, at der blev stillet krav til ham, hvad enten det var at fjerne sin madpakke eller åbne en bog, så var der problemer, som så ofte eskalerede i voldsomme episoder. Han kunne for eksempel finde på at løbe ud af klassen og slå og sparke på vejen, siger Louise Christiansen.

De seneste tal viser, at Danmarks Lærerforening i 2015 fik 102 henvendelser om vold mod lærere. I 2014 var antallet af henvendelser om lærervold 77, mens det i 2013 var 66.

 

Reformen presser børnene

Arbejdstilsynets redegørelse viser, at der er sket en markant ændring i opførslen hos eleverne i 0-3 klasse, der er blevet mere voldelige og udadreagerende.

Ifølge næstformanden i Danmarks Lærerforening, Dorte Lange, så kan reformen være kilden til de øgende indberetninger:

- Vi har fået mange elever ind i de almindelige klasser, som har nogle særlige behov. De var tidligere på specialskoler, nu er de i de almindelige klasser – og alt for få steder er der fulgt ressourcer med i form af støttepersonale, som kan hjælpe lærerne, siger Dorte Lange til TV 2.

Reformen har betydet, at eleverne i dag skal undervises 36 procent mere end før, og der er 14 procent færre lærere til at gøre det.

De dårlige dage bliver endnu værre

Ifølge 25-årige Louise Christiansen så har ændringerne i reformen haft stor betydning for de mindste elevers hverdag: 

-  Børn er jo ligesom voksne, forskellen er bare, at vi kan sige fra, hvis vi har en dårlig dag, og det kan børn ikke på samme måde. Og slet ikke ned i de mindste klasser, siger Louise Christiansen og fortsætter:

- Hvis vi voksne har en dårlig dag, så kan vi i de fleste tilfælde godt få dagen til at fungere alligevel. Men for børnene i 2. klasse, så betyder den ekstra time, som de nu skal være i skole efter reformen, at de dårlige dage bare bliver endnu værre. Det er lang tid for et lille barn.

Louise Christiansen fortæller, at der heldigvis var hurtig opbakning fra ledelsen, da hun henvendte sig med sine voldsomme oplevelser i klasselokalet: 

- Hver eneste gang, at jeg er kommet til min ledelse med problemer, så har de taget hånd om mig og hjulpet mig videre, siger Louise Christiansen.

Eleven som Louise omtalte er nu kommet i en specialklasse, hvor han trives meget bedre.