Disse reklamer startede en shitstorm - provokerede de dig?

16x9
Mamaspace.com er ikke de eneste, der har trådt ved siden af, når det gælder reklamer. Foto: Spies/Fitness World/TV 2

Det er ikke altid, at reklamer virker efter hensigten. I disse tilfælde startede de en shitstorm.

Nogle gange er reklamer bare bedre i teorien end i praksis, og disse reklamer er et tydeligt eksempel på netop dette.

Ikke alene skaffede reklamerne ikke firmaerne flere kunder, de startede også en shitstorm på de sociale medier.

Var det noget med en rejse og lidt nødhjælpsarbejde?

En af dem, der virkelig fik sat sindene i kog hos danskerne, var da rejseselskabet Spies udsendte reklamen, der lød: Nødhjælpsarbejde – giv en hånd uden at røre en finger.

Her prøvede Spies at appellere til danskernes samvittighed ved at reklamere for en rejsedestination, hvor indbyggerne har brug for turisternes penge. I annoncen stod blandt andet:

Du kan hjælpe grækerne ved at komme ned og holde ferie alt det bedste, du har lært. Her er stadig usædvanlig smukt og skønt – og du rejser med ekstra god samvittighed.

Spies reklame for ferie på Lesbos virkede desværre ikke efter hensigten.
Spies reklame for ferie på Lesbos virkede desværre ikke efter hensigten. Foto: Spies

Reklamen fik mange vrede brugere til tasterne - heriblandt lægen og debattøren Haifaa Awad:

-SKAMLØST! Spies' manglende respekt for alverdens nødhjælpsarbejdere, som udsætter deres liv for fare, er skandaløs. Hvornår har vores arbejde været at associere med en liggestol?, skrev hun.

Sidenhen udtalte kommunikationschef Torben Andersen, at de hos Spies ikke havde fortrudt reklamen.

- Vi har ikke fortrudt det her. Vi beklager selvfølgelig, at nogen synes, vi er gået over stregen. Men det er vores indtryk, at vores gæster bakker os op, siger Torben Andersen.

#Frækkert

Fitness giganten Fitness World forsøgte sig med en reklame, der skulle appellere til, hvordan kvinder gerne vil tiltales. I reklamen ses løbende billeder af veltrænede kvinder og velformede bagdele, mens spørgsmålet lyder:

Hvordan vil du tiltales? En babe, en snack, en milf, frækkert, chick, honey, kugodt eller en bootylicious?

Reaktionen var bare ikke helt, som Fitness World havde forventet.

I stedet strømmede det ind på de sociale medier med kvinder, der følte sig nedgjort af reklamen.

Har du talt dine æg?

Københavns kommune oplevede unormalt meget aktivitet på deres Facebookside, da de lancerede deres kampagne, der skulle få unge til at få børn tidligere. 

Reklamen skulle gøre unge opmærksom på, at fertiliteten falder drastisk, jo ældre man bliver. 

Flere følte sig provokeret af kampagnen fra Københavns Kommune og Rigshospitalet, der havde navnet 'Har du talt dine æg i dag?'
Flere følte sig provokeret af kampagnen fra Københavns Kommune og Rigshospitalet, der havde navnet 'Har du talt dine æg i dag?' Foto: Arkiv

Reklamen fik flere kvinder til at tage opfordringen meget bogstaveligt, og lynhurtigt blev København Kommunes Facebookside overdynget med billeder af æg.

Kære Københavns Kommune, jeg ville tælle mine æg i dag, men jeg fandt ud af, at jeg slet ikke har flere. Tror i, at det er fordi jeg snart fylder 27 og endnu ikke har fået børn? Venter spændt på svar.

Posted by Zoey Noémie on Thursday, October 8, 2015

Kære Københavns Kommune. Jeg har 4 æg tilbage og 8 mdr til jeg er færdiguddannet - er der andet i vil blande jer i?

Posted by Lærke Schick on Thursday, October 8, 2015

Hjerter på rådhusuret

Seneste tilfælde af massiv shitstorm må tildeles mamaspace.com, der sælger babyudstyr på nettet.

De havde fået den ide, at det ville give god reklame at pryde Københavns rådhusur med et lilla laserlys formet som et hjerte, da klokken slog 00.00 nytårsaften. Tv-billederne viste da også tydeligt laserhjertet og den grønne laserskrift, hvor der stod mamaspace.com.

Firmaet mamaspace.com stod bag en reklame på Københavns Rådhus nytårsaften.

Hvad firmaet nok ikke havde forventet var den massive mediestorm, der ramte dem de efterfølgende dage.

Firmaet Facebookside modtog så mange klager og negative kommentarer, at de tog konsekvensen og lukkede siden.

De har dog efterfølgende genåbnet Facebookside, hvor enkelte sure kunder også har lagt vejen forbi. En kæk bruger har skriver i en kommentar til et Mamaspaces opslag "Hvornår kan man fortælle om ens graviditet?": 

Hvilken reklame mener du er mest provokerende?  

Afstemning