Nyheder

Skuffet Qvortrup idømt fængsel: Ikke den dom jeg gik efter

Tidligere chefredaktør Henrik Qvortrup er idømt fængselsstraf i Se og Hør-skandalen. Nu overvejer han at anke dommen.

Tidligere chefredaktør på Se og Hør, Henrik Qvortrup, overvejer at anke dommen i Se og Hør sagen.

De næste to uger vil han rådføre sig med sin advokat.

Torsdag klokken 12 blev Henrik Qvortrup idømt et års betinget fængsel og tre måneders ubetinget fængsel. I alt blev fem af de seks tiltalte i Se og Hør-sagen idømt fængselsstraffe. 

- Jeg var gået efter en frifindelse. Den fik jeg ikke. Jeg er skruet sådan sammen, at man respekterer retssystemet. En dommers afgørelse, sagde Henrik Qvortrup kort efter domsafsigelsen og fortsatte:

- Nu vil jeg med min fortræffelige advokat bruge de næste to uger på at overveje, om vi skal anke dommen.

Ifølge Henrik Qvortrups advokat, Anders Nemeth, er det dog muligt at afsone de tre måneder med en fodlænke.

Adspurgt, hvordan Henrik Qvortrup har det med dommen, svarer han.

- Det som jeg er domfældt for, det er et forhold, der ligger snart ni år tilbage. Det er ikke en undskyldning, men det er måske en måde at sige på, at jeg også føler et behov for omsider, at komme videre med mit liv.

Den tiltalte Tys Tys-kilde, med det borgerlige navn Peter Bo Henriksen, er idømt et år og seks måneders ubetinget fængsel. Han har allerede valgt at anke dommen.

Pause som vært på Radio24syv

Administrerende direktør på Radio24syv, Jørgen Ramskov, fortæller til TV 2, at Henrik Qvortrup ikke på nuværende tidspunkt kan blive genansat som radiovært på kanalen. Han kan dog godt fortsætte med at optræde som gæst i Ditte Okmans sladdermagasin 'Dét, vi taler om'.

- Anker Henrik Qvortrup sagen og bliver frifundet, kan han selvfølgelig være vært på radioen igen, siger Jørgen Ramskov til TV 2. 

Henrik Qvortrup har, så længe Se og Hør-retssagen begyndte den 25.august 2016, været suspenderet som vært på Radio24syvs mediekritiske magasin 'Q&A'.

Aller Media beklager sagen

Se og Hørs administrerende direktør, Pål Thore Krosby, skriver i et skriftligt citat til TV 2:

- SE og HØR-sagen har siden foråret 2014 fyldt meget og har igennem perioder været en dominerende faktor, der har krævet fuld opmærksomhed for alle implicerede parter i sagen. Det langstrakte forløb har haft konsekvenser både for Aller Media A/S som virksomhed og for koncernens medarbejdere, og vi kan kun gisne om, hvor hårdt det har og må være for de personer, der senere i dag skal modtage domsafsigelsen.

Yderligere skriver direktøren:

- Sagen er dybt beklagelig. De beskrevne forhold, der i en periode fandt sted på SE og HØR, er helt uacceptable, og som koncern vedkendte vi os tidligt i forløbet det selskabsretslige ansvar og accepterede en bøde i forbindelse hermed. Samtidigt må vi også anerkende, at hele forløbet har haft store konsekvenser for de tiltalte, og vi vælger derfor af respekt for disse ikke at vurdere eller kommentere på rettens afgørelse – uanset udfaldet.

Kommunikationschef hos Nets, Karsten Anker Petersen, siger om sagen:

- Det vigtigste for os er, at der med denne sag nu er trukket en tydelig streg i sandet, så der ikke kan være tvivl om, at tyveri og videresalg af fortrolig information er et strafbart forhold.

Se og Hør-sagen

Tolv personer - samt Aller Media - blev sigtet i Se og Hør-sagen. Få overblikket her:

Ken B. Rasmussen

Ken B. Rasmussen, tidligere journalist på Se og Hør og forfatter til romanen 'Livet, det forbandede'.

Ken B. Rasmussen

Ken B. Rasmussen blev den 24. november 2016 idømt fire måneders betinget fængsel ved retten i Glostrup. Anklageren krævede otte til ti måneders fængsel.

Ken B. Rasmussen udgav 29. april 2014 romanen 'Livet, det forbandede' - og dermed begyndte sagen og skandalen om Se og Hør.

Forfatteren, der har en fortid som journalist på ugebladet, fortæller i romanen om arbejdsmetoderne på det fiktive blad 'Set og Hørt' - og her fremgår det blandt andet, at ugebladet benyttede en betalt kreditkortkilde i perioden fra 2008 til 2011, hvor Ken B. i den virkelige verden blev fyret af daværende chefredaktør på Se og Hør, Kim Henningsen.

BT var den første avis, som dagen inden bogudgivelsen bragte historien - og Københavns Vestegns Politi meddelte umiddelbart efter, at man ville undersøge, om der var foregået noget ulovligt. Sideløbende bredte debatten sig i både medier og blandt politikere og meningsdannere.

Ken B. Rasmussen fortæller selv, at han var del af en lille gruppe på Se og Hør, der havde adgang til kildens oplysninger - og at de også kunne bede kilden om at undersøge kontooplysninger fra specifikke personer. Han fastholder dog, at han er uskyldig, da han ikke mener, at han har begået noget ulovligt eller har ansvar for begåede ulovligheder.

I sin tid på ugebladet optog Ken B. Rasmussen ifølge sin egen forklaring en lang række personlige samtaler samt alle sine telefonsamtaler, ligesom han gemte breve, noter og mailkorrespondancer. Der er tale om flere kasser med potentielt bevismateriale, som er gennemgået af politiets efterforskere.

Foto: Scanpix

Tys tys-kilden

Tys tys-kilden videregav kreditkortoplysninger til Se og Hør

Tys tys-kilden

Peter Bo Henriksen blev den 24. november 2016 idømt 1 år seks måneders ubetinget  fængsel ved retten i Glostrup. Derudover blev der konfiskeret 365.000 kroner. Anklageren krævede to et halvt til tre års fængsel.

Peter Bo Henriksen er helt central i Se og Hør-sagen.

Han var ansat hos IBM, der løste opgaver for NETS - det tidligere PBS, Pengeinstitutternes Betalingsservice, og tog ifølge flere af de medtiltaltes forklaringer selv initiativet til samarbejdet med Se og Hør, da han i 2008 henvendte sig til ugebladet med enestående oplysninger om prins Joachim og prinsesse Maries bryllupsrejse.

De kongeliges kreditkortoplysninger havde han adgang til gennem sit arbejde, og i løbet af bryllupsrejsen opdaterede han løbende Se og Hørs udsendte reporter, Kasper Kopping, om parrets videre færden.

Dagen efter de første artikler om Se og Hør-sagen blev bragt i BT, henvendte it-specialisten sig selv på politigården hos Københavns Vestegns Politi, hvor han tirsdag den 30. april 2014 klokken 15.15 blev afhørt og sigtet for blandt andet at have videregivet personfølsomme oplysninger - for systematisk at have malket Nets for kreditkortinformationer, som han herefter videresendte til udvalgte reportere fra Se og Hør.

Peter Bo Henriksen erkendte tidligt i sagen en række af de såkaldt 'faktiske forhold' - men fastholder sin uskyld, da han ikke mener, han har begået noget, som er i strid med Straffeloven.

Ifølge blandt andre Ken B. Rasmussen og Kasper Kopping blev Peter Bo Henriksen aflønnet med 10.000 kroner hver måned for sine kreditkortinformationer. Desuden stod han helt frem til 2014 på Se og Hørs gæsteliste til blandt andet Top Charlie i Parken.

Selvom det kun var en snæver kreds på Se og Hør, der modtog kreditkortoplysningerne - fortæller flere personer med tilknytning til ugebladet, at man godt kendte til 'Kreditkort-Bo'.

Foto: TV 2

Kasper Kopping

Kasper Kopping, tidligere journalist på Se og Hør

Kasper Kopping

Kasper Kopping blev den 24. november 2016 idømt fire måneders betinget fængsel og 100 timers samfundstjeneste ved retten i Glostrup.​ Anklageren krævede otte til ti måneders fængsel.

Kasper Kopping dækkede som journalist på Se og Hør historien om prins Joachim og prinsesse Maries bryllupsrejse i Canada i 2008 - den første historie, ugebladet dækkede tæt ved hjælp af kreditkortinformationer fra tys tys-kilden.

Ifølge Kopping var han af ugebladets ledelse blevet bedt om at holde kontakten til Peter Bo Henriksen, der havde kontaktet Se og Hør med informationer om rejsen - og efter at historien om bryllupsrejsen blev lidt af et scoop for ugebladet, fortsatte Kopping som en del af inderkredsen, der havde den direkte kontakt med tys tys-kilden.

Kasper Kopping erkender de faktiske forhold men nægter sig skyldig, idet han ikke mener, han har foretaget sig noget strafbart - han var ung og uprøvet og gjorde det, cheferne bad ham om. Chefer, der i dag efter Koppings mening ikke vil stå ved det ansvar, de havde.

27. juni fik Kasper Kopping en fratrædelsesordning som følge af den interne undersøgelse, Aller Media foretog i Se og Hør-sagen - og selvom han i øjeblikket er i jobtræning i en butik, søger han fortsat arbejde som journalist.

Sin side af sagen forklaret Kasper Kopping i bogen 'Helt Tys Tys - Se og Hør indefra'.

Foto: Scanpix Denmark

Henrik Qvortrup

Henrik Qvortrup, tidligere chefredaktør på Se og Hør

Henrik Qvortrup

Henrik Qvortrup blev den 24. november 2016 idømt 1 år og tre måneders fængel - tre måneder ubetinget og ét år betinget. Anklageren krævede op til to års fængsel.

Henrik Qvortrup var chefredaktør på SE og Hør i 2008, da samarbejdet med tys tys-kilden blev indledt. Flere daværende ansatte på ugebladet fortæller i detaljer, hvordan Qvortrup skulle have været involveret i den oprindelige aftale med kilden - det afviser han selv.

- I forhold til beskyldningen om, at jeg var manden, der orkestrerede det, som nogle mener var ulovligt, eller var mastermind eller Godfather bag aftalen, det vil jeg blankt afvise, sagde Qvortrup til TV 2 umiddelbart inden, han 22. maj 2014 skulle afhøres af politiet.

Qvortrup nægter sig skyldig i de rejste anklager og understreger, at tys tys-kilden efter hans kendskab blot var en kilde som så mange andre, og at han ikke vidste, hvordan kilden skaffede sig sin viden.

Efter seks år som chefredaktør forlod Henrik Qvortrup i november 2008 stillingen på Se og Hør og begyndte kort efter som politisk kommentator på TV 2 - her måtte han 29. april 2014 fratræde sin stilling på grund af sagen, der hurtigt var eksploderet i medierne.

Henover sommeren 2016 er Qvortrup vært på et mediemagasin i Radio24syv, ligesom han skriver for Metroexpress og udgiver en politisk podcast med sin fætter. Desuden har han været vært på DK4 samt medvirket i flere reality-programmer - etableret sit eget kommunikationsfirma og skrevet biografien 'Q'.

Foto: Scanpix Denmark

Kim Henningsen

Kim Henningsen, tidligere chefredaktør på Se og Hør

Kim Henningsen

Kim Henningsen blev den 24. november idømt ét års betinget fængsel og 200 timers samfundstjenste ved retten i Glostrup. Anklageren krævede op til to års fængsel.

​Kim Henningsen bestred stillingen som chefredaktør på Se og Hør fra 2009 til 2013, hvor han i en periode havde været sygemeldt med depression.

Inden da fyrede han i 2011 Ken B Rasmussen fra ugebladet - på en måde, som Ken B ikke lægger skjul på, han fortsat er fortørnet over. Ken B har tidligere givet udtryk for, at fyringen og et ønske om hævn var medvirkende til, at han stod frem med historien om den hemmelige kilde.

Den tidligere chefredaktør vedkender sig kendskabet til tys tys-kilden - og fortæller også til TV 2, at han har mødt kilden og betalt kilden - men Kim Henningsen fastholder, at han ikke erkender noget lovbrud, da han ikke mener, det var ulovligt at bruge de kreditkortoplysninger, som kilden skaffede.

- Jeg har erkendt HELE det faktiske hændelsesforløb. Jeg står fuldt og helt ved det hele, og ansvaret er mit - og kun mit - i mine fire år som chefredaktør. Jeg fastholder, at der ikke er tale om noget ulovligt, siger Kim Henningsen.

Kim Henningsen var sygemeldt og bliv derfor ikke afhørt i den første tid, hvor sagen rullede - siden er han blevet rask, og efter en tid som jobsøgende ernærer han sig i dag som foredragsholder og gennem sit eget kommunikationsfirma.

Foto: Scanpix Denmark

Per Ingdal

Per Ingdal, tidligere udgiverredaktør Aller Media

Per Ingdal

Per Ingdal blev den 24. november frifundet ved retten i Glostrup. Anklageren krævede halvandet til to års fængsel.

Per Ingdal var konstitueret chefredaktør for Se og Hør i månederne efter Henrik Qvotrup forlod ugebladet og inden Kim Henningsen blev ansat. Det var i perioden fra 31. december 2008 til 15. juni 2009 - ligesom han i hele hele perioden, hvor tys tys-kilden skal have leveret kreditkortoplysninger, var udgiverdirektør på Aller.

I forbindelse med Allers interne undersøgelse af Se og Hør kom det frem, at Kim Henningsen i 2009 informerede Per Ingdal om, at ugebladet havde en kilde i det daværende PBS, der var 'ulden i kanten' - Per Ingdal selv afviser, at han havde noget særligt med den daglige drift af Se og Hør at gøre.

Efter skandalen begyndte at rulle, måtte Per Ingdal gå på barsel før tid - hvorefter han 20. juni 2014 trak sig som udgiverdirektør og forlod Aller Media.

- De seneste ugers afsløringer af Se og Hørs arbejdsmetoder har blotlagt, at der er blevet brugt journalistiske metoder på Se og Hør, som jeg i min egenskab af udgiverdirektør ikke kan stå inde for, skrev Ingdal dengang i en pressemeddelelse, hvor det også lød, at han 'ikke var vidende om, at disse metoder blev anvendt'.

I maj 2016 gik Per Ingdal sammen med en tidligere kollega fra Aller Media i luften med det digitale nyhedsmedie My Daily Space, der er målrettet unge kvinder.

Foto: Scanpix Denmark

Kim Bretov

Kim Bretov, tidligere redaktionschef på Se og hør

Kim Bretov

Københavns Vestegns Politi har i samråd med Statsadvokaten i København og Rigsadvokaten den 6. juli 2016 rejst tiltale mod Kim Bretov. Er den 25. august 2016 blevet idømt seks måneders betinget fængsel og 120 timers samfundstjeneste ved Retten i Glostrup.

Kim Bretov var redaktionschef og næstkommanderende på Se og Hør under alle de tre sigtede chefredaktører - Henrik Qvortrup, Per Ingdal og Kim Henningsen.

Bretov var blandt de Se og Hør-ansatte, der blev sendt hjem, da sagen om tys tys-kilden begyndte at rulle - og selvom han ikke blev sigtet i første omgang, kom han med på listen 25. juni 2014.

I sin bog skriver Ken B, at det var Kim Bretov eller chefredaktøren, der underskrev bilagene fra tys tys-kilden - ifølge Per Ingdal var det Kim Bretov, der underskrev alle bilag til tys tys-kilden i de seks måneder, han selv sad på posten.

Kim Bretov har i dag etableret sit eget kommunikationsfirma - ligesom han sælger, anmelder og skriver om vin.

Foto: TV 2

Lise Bondesen

Lise Bondesen, tidligere nyhedschef Se og Hør

Lise Bondesen

Københavns Vestegns Politi har i samråd med Statsadvokaten i København og Rigsadvokaten den 6. juli 2016 rejst tiltale mod Lise Bondesen. Er den 25. august 2016 blevet idømt seks måneders betinget fængsel og 120 timers samfundstjeneste ved Retten i Glostrup.

Lise Bondesen kendte som nyhedschef på Se og Hør udmærket til brugen af tys tys-kilden - ligesom hun accepterede, at der blev indhentet og bertalt for kreditkort-oplysninger.

Det har hun selv beskrevet i en flere sider lang artikel på Ekstra Bladet, hvor hun blev ansat som underholdningsredaktør i 2013 - artiklen blev bragt 1. maj 2014, og dagen efter forlod hun sin stilling på avisen.

I artiklen fortæller  Lise Bondesen endvidere, at det var Henrik Qvortrup selv, der i 2008 holdt et indledende møde med kreditkortkilden - og at han efterfølgende virkede ganske begejstret for mødet. Også Kim Henningsen var involveret i brugen af kilden, fortæller hun -ligesom hun gør rede for, at 'ganske mange' kendte til brugen af tys tys-kilden - inden hun i samme artikel erkender, at det var en fejl at bruge kilden.

27. juni 2014 blev Lise Bondesen sigtet for sin rolle i sagen - i maj 2016 blev Lise Bondesen udnævnt til chefredaktør og direktør på avisen.dk og Ugebrevet A4, en stilling, hun allerede var konstitueret i.

Foto: Scanpix Denmark

Aller Media

Aller Media er sigtet som 'juridisk person'

Aller Media

Den 6. juni blev der rejst tiltale mod Aller Media, som tilstår og indvilliger i at betale en bøde. Er 25. august 2016 blevet dømt til at betale 50 dagbøder af 200.000 kroner - i alt 10 millioner kroner - ved Retten i Glostrup.

Begår en eller flere medarbejdere en forbrydelse indenfor en virksomheds driftsområde, kan selskabet som sådan gøres ansvarligt - og derfor er Aller Media sigtet som 'juridisk person'.

Mediehuset er sigtet for medvirken til overtrædelse af straffeloven og markedsføringsloven - blandt andet ved at have tilskyndet en eller flere kilder til at udlevere fortrolige oplysninger mod betaling.

Kendes selskabet skyldigt og idømmes det en bødestraf, vil retten blandt andet tage stilling til den økonomiske gevinst, en given lovovertrædelse skal have tilført selskabet.

Foto: Scanpix Denmark

Fængselsstraffe til fem ud af seks tiltalte

Torsdag klokken 12 faldt der dom i Se og Hør-sagen.

De tiltalte var den tidligere chefredaktører hos Se og Hør, Henrik Qvortrup, Per Ingdal og Kim Henningsen, de tidligere journalister på Se og Hør, Kasper Kopping og Ken B. Rasmussen, samt den såkaldte Tys Tys-kilde med det borgerlige navn Peter Bo Henriksen, der tidligere var ansat som systemoperatør hos IBM og Nets.

Fem ud af de seks tiltalte blev idømt fængselsstraffe.

Tidligere chefredaktør på Se og Hør, Henrik Qvortrup, straffes med tre måneders ubetinget fængsel og et års betinget fængsel.

Den tiltalte Tys Tys-kilde, med det borgerlige navn Peter Bo Henriksen straffes med et år og seks måneders ubetinget fængsel.

Tidligere journalist Kasper Kopping idømmes fire måneders betinget fængsel og samfundstjeneste i 100 timer, tidligere journalist på Se og Hør, Kenn B Rasmussen, straffes også med fire måneders betinget fængsel.

Tidligere chefredaktør på Se og Hør, Kim Henningsen, idømmes et års betinget fængsel og 200 timers samfundstjeneste.

Tidligere chefredaktør på Se og Hør Per Ingdal frifindes.