Nyheder

Lige nu: Landsdækkende kontrol af cykler og knallerter

De næste seks dage gennemfører politiet en cyklist- og knallertrazzia.

Politiet vil i den kommende tid rette deres fokus på især de bløde trafikanter - cyklister og knallertkørere.

Det skriver Rigspolitiet i en pressemeddelelse.

Det sker ifølge politiet, fordi bløde trafikanter er ofte dem, der er involveret i trafikulykker.

I 2015 var cyklister og knallertkørere således involveret i 1200 ulykker med personskader. 26 cyklister og 19 knallertkørere blev dræbt. Det sker imens antallet af ulykker er faldet, når det gælder andre typer trafikanter.

- Desværre har der ikke været samme positive nedgang i antallet af alvorlige ulykker for cyklister og knallertkørere som for andre grupper af trafikanter. Den situation vil politiet være med til at vende, så der også er færre cyklister og knallertkørere involveret i alvorlige ulykker, udtaler vicepolitiinspektør Arne Martinsen fra Rigspolitiets Nationale Færdselscenter i pressemeddelelsen og fortsætter: 

- Mange af de tilskadekomne pådrog sig alvorlige skader i hovedet, der kunne være undgået eller været mindre alvorlige, såfremt de pågældende havde anvendt styrthjelm. Brug af styrthjelm er lovpligtigt for knallertkørere. Selv om brugen af hjelm ikke er påbudt for cyklister, vil jeg dog for deres egen skyld kraftigt opfordre dem til at bruge cykelhjelm.

Hvilke regler gælder egentlig på de danske cykelstier? Det kan du læse HER.

Fokus på forseelser

Alle landets politikredse vil fra den 19. til 25. september have særligt fokus på cyklisternes adfærd og manøvrer såsom manglende lys, kørsel frem mod rødt lys, kørsel på fortov og anden lignende trafikfarlig og generende adfærd.

De danske knallertkørere skal primært være opmærksomme på, at politiet er på udkig efter "konstruktivt ændrede køretøjer", altså tunede knallerter, der kører med hastigheder over det tilladte. 

Politiets målrettede indsats kommer samtidig med Sikker Trafiks løbende kampagner ”Nederen Forældre” og ”Teenager i Trafikken”, der fokuserer på de voksne som rollemodeller, når det drejer sig om børn og unges anvendelse af styrthjelm og færden i trafikken.

Sådan skal du færdes på cykel:

  • Tag den med ro.
  • Orienter dig bagud, før du overhaler andre cyklister.
  • Kør inderst på cykelstien, så der er plads til, at andre kan overhale dig.
  • Vær opmærksom i trafikken - lad fx mobilen blive i lommen.
  • Vis dine intentioner: Ræk hånden ud, når du vil dreje. Ræk hånden op, når du vil stoppe.
  • Lad være med at køre op foran alle de andre cyklister, der holder for rødt lys - med mindre du er den hurtigste af dem alle.
  • Lad være med at holde på din ret, hvis det bringer dig i en farlig situation. Husk, at det trods alt er dig, der er den bløde trafikant.
  • Træk din cykel i fodgængerfeltet. Og lad være med at cykle på fortovet.
  • Undgå kørsel med hætte eller med meget høj musik i hovedtelefonerne.
  • Afpas din fart efter forholdene. Det er ikke en rettighed at køre så hurtigt, man kan.

Ekstra råd taget fra Sikker Trafiks guides:

  • Hvis der er en cykelsti, skal du bruge den. Er der ingen cykelsti, skal du cykle helt ude i højre side af vejen.
  • Når der ikke er cykelsti helt op til krydset, skal du altid placere dig helt inde i højre side. Du skal være sikker på, at de højresvingende biler har set dig, før du kører frem.
  • Hvis der er et lyssignal til cyklister, skal du rette dig efter det og ikke det store lyssignal.
  • Når du skal til venstre i et kryds, skal du køre lige ud to gange. Når der er grønt lys og fri bane, kører du først over til hjørnet på den anden side. Her giver du tegn til stop, stopper og vender cyklen.
  • Når du kører ind i en rundkørsel, skal du holde tilbage for dem, som allerede er inde i rundkørslen. Først når der er fri bane, må du køre ind.

Det skal understreges, at punkterne i denne artikel er råd. Vil du videre mere om færdselsreglerne for cyklister, kan du læse mere her.