Nyheder

Flere robotter i danske skoler

Københavnske skoleelver deltager i et Lego-projekt under forskningens døgn sidste år. Liselotte Sabroe / Scanpix Denmark

Robotter er især egnet til øvelser i matematik og grammatik, og de kan også hjælpe eleverne med at bevare koncentrationen.

Antallet af undervisningsrobotter vokser støt herhjemme, og to robottyper er allerede solgt i hundredvis til danske skoler.

Det skriver Berlingske. Robotterne er især egnede til gentagne øvelser i for eksempel matematik og grammatik, og hjælper desuden eleverne til at bevare koncentrationen. Skolerobotter kan stille og besvare spørgsmål og foretage forskellige handlinger, som de på forhånd er programmeret til.

Jo mere og bedre programmering, desto mere virkelighedstro interaktion med eleverne. 

- Robotter vil ikke komme til at varetage hele lærerens funktion, men der er dele af det, som en lærer gør i dag, som lige så godt eller bedre kan varetages af en maskine. Det begynder man snart at interessere sig for herhjemme, tror jeg, siger roboteksperten Henrik Schärfe til Berlingske. I Danmarks Lærerforening anerkender man robotternes værdi som et værktøj for lærerne, men afviser, at robotter helt kan overtage læreropgaver. 

- Robotten er trods alt programmeret til at gøre det, den gør, mens et levende menneske og en veluddannet lærer kan gå ind og agere i forhold til den enkelte situation med det enkelte barn, siger Bjørn Hansen, formand for Undervisningsudvalget i Danmarks Lærerforening, til Berlingske. 

Blue Ocean Robotics har allerede nu solgt 250 skolerobotter i 2016 og slået sidste års salgsrekord på 200 robotter. Ligeledes solgte Danmarks Teknologiske Institut tre robotter i hele 2012. Til i dag har DTI solgt 100 robotter til undervisningsbrug, størstedelen til folkeskoler.