Nyheder

Uber: Vi har ikke brug for fagforening og ansættelsesforhold

Uber mener ikke, at den danske model er nødvendig for kørselstjenestens chauffører.

Kørselstjenesten Uber har delt vandene på Christianborg. Dansk Folkeparti mener, at Uber ikke lever op til den danske model omkring ansættelser, og det medgiver Uber-partnerforeningen.

- Vi vil gerne have frihed. Vi har ikke brug for fagforening og ansættelsesforhold. Vi ønsker at arbejde ligesom de 220.000 andre konsulenter, vi har i Danmark, og dem er der ikke nogen, der spørger ind til, når det gælder ansættelsesforhold, siger Nicolai Jørgensen, Formand for Uber-partnerforening, til TV 2 og tilføjer:

- Jeg har det meget svært med monopoler. Jeg mener ikke, der er noget specielt ved taxaerhvervet, som gør, at de behøver at opretholde et monopol. Der er en mulighed for, at der kommer for mange chauffører, men hvis jeg åbner en kiosk, og den ikke er rentabel, så lukker jeg den, siger Nicolai Jørgensen.

Håber ordfører vil lytte

Hos Uber håber man, at den igangværende debat ender ud i, at der kommer en modernisering af taxalovgivningen, så der bliver plads til en tjeneste som deres.

- Det kunne være, at man havde universaltilladelser, man kunne udstede. Vi er kommet med flere forslag til ordførerne for de forskellige partier, så jeg håber, de vil lytte til os.

20-30 procent billigere

Uber, som blev grundlagt i 2009 i USA, findes i dag i over 65 lande og går ud på, at man via sin mobiltelefon kan bestille en kørsel, der i gennemsnit er 20-30 procent billigere end en tur med en taxi.

Det er private bilejere, der stiller sig til rådighed, og netop det faktum mener danske taxiselskaber er et problem.

Uber overholder ifølge danske taxiselskaber ikke retningslinjerne for fair konkurrence, fordi Ubers chauffører ikke er underlagt regler om forsikring, registrering til erhvervskørsel og andre lovpligtige udgifter.

Den danske befolkning har kunnet køre med Uber siden november 2014.