Moskeerne bag sløret

LIVECHAT: 'Moskeerne bag sløret' er slut - hvad nu?

Dokumentarserien 'Moskeerne bag sløret' er slut og debatten om, hvad der skal gøres, er for længst begyndt.

Med skjulte optagelser har TV 2 de seneste to uger sat fokus på en række konservative imamers udtalelser om blandt andet kvinders rettigheder i nogle muslimske miljøer.

Men hvad bør det danske samfund gøre ved problematikken, og hvordan kommer vi videre?

Det svarede Halima El Abassis på torsdag aften, hvor TV 2's brugere kunne stille hende spørgsmål.

Hun er adjunkt og arbejder til dagligt med at uddanne fagpersoner i at håndtere æresrelaterede konflikter.

Halima El Abassi har på egen krop oplevet, hvordan hendes familie forsøgte at kontrollere hende og tvang hende ind i et ægteskab.

Du kan se spørgsmål og svar herunder

Morten, TV 2: Halima bliver nødt til at gå nu, og vi lukker derfor ned for svar og spørgsmål for i aften. Vi er rigtig glade for den store interesse og lyst, I har vist for at deltage i debatten. Tak for nu og god torsdag aften!

Spørgsmål

Heidi Nordvik:

Hej Halima Jeg bed mærke i, at man i afsnit nr.2 skældte en pige ud for at have forsømt sin Koran undervisning og bønner. Det forekommmer mig rimeligt at spørge, om forældrene vægter islam undervisning højere end deres danske skolegang? Vil det ikke være vigtig at tage fat i det problem?

Svar:

Halima: Koranundervisningen bør ikke gå ud over den skolegang, som skal medvirke til at de klarer sig godt i samfundet. Det ene bør ikke udeluke det andet. 

Spørgsmål

Eva:

Hvordan tror du, at tildækkede kvinder reelt kan integreres i det danske samfund?

Svar:

Halima: Hvordan folk går klædt bør ikke være en hindring i om de deltager og bidrager til det samfund de bor i. 

Spørgsmål

Anni:

Mener du Islam høre til i vesten når det giver så mange problemer

Svar:

Halima: Jeg synes ikke at Islam er problemet, men de imamer der fortolker den til egen fordel for at fastholde kvinder et nedværdigende kvinde- og menneskesyn.

Spørgsmål

Tobias:

En stor årsag til problemerne i integrationen er jo de berømte Ghettoer. Hvordan får man gjort noget ved dem? Jeg tænker eks. på færre almene boliger samlet sammen, men til gengæld spredt rundt omkring i de forskellige byer?

Svar:

Halima: Jeg er helt enig, at mange af de udsatte boligområder kan være roden til mange sociale problemer. Når man samler mange med samme baggrund samme sted opildner det til social kontrol og det at folk er med til at holde hinanden nede. Man bør have en politik på område, hvor man spreder folk som er socialt udsatte, så de bor side om side med velfungerende og integeret familier. 

Spørgsmål

Caspar:

Mener du at "afsløringerne" som TV2 i denne dokumentarserie er kommet med er nogle enkeltstående tilfælde, eller er det et gennemgående problem i de danske moskeer?

Svar:

Halima: Det er svært at sige noget om, men det kan ikke udelukkes, at det er tilfælde i de moskeer, hvor imamen ikke har nogen uddannelse, men er kommet hertil og ikke kender til det danske system, herunder demokrati. 

Spørgsmål

Mohammed Jabr:

Hej Halima. Tror du ligesom mig at mange unge muslimer forsvare Islam og dens kultur fordi de ser det som deres pligt eller er bange for at blive udstødt, selvom de mener noget andet?

Svar:

Halima: Det er der jo selvfølgelig en risiko for, og det er jo svært at stille noget op med. Folk skal kunne turde finde modet frem til at sige fra, da det ellers vil blive vanskelig at hjælpe dem. 

Spørgsmål

Marijanne Madsen:

Kære Halima Når du som en af mulige løsninger taler om alternativer til de kvinder der søger råd/hjælp hos Imamen, kunne være lokale socialrådgivere og størrekrav om deltagelse ved modtagelse af kontanthjælp, lyder det som en rigtig god ide, jeg tror bare først, det rigtig fungere hvis deres bagland (ægtemand/familie) også bliver mødt med alternativer til hans/deres oplevelse af solidaritet og lighed og stadig stå stærkt i sin tro, - det hjælper intet hvis hans kvinde vokser sig stærk og fri, mens han af imamen bliver pålagt at holde hende på plads. Også han skal have et bedre liv, men selvfølgelig straffes ved kriminalitet (læs vold o.lign) og handlende imod dansk lovgivning. Hvordan ser du den sammenhæng?

Svar:

Halima: Jeg er helt enig. Jeg synes generelt vi skal styrke hele familien. Det nytter ikke noget vi kun fokuserer på kvinderne og ikke tager mændene med. De er en del af udfordringen. Målrettet indsats til hele familien er vejen frem. 

Spørgsmål

anne:

For at være meget konkret.....ku man forestille sig institutions"tvang" , vuggestue/børnehave) fra næsten dag 1, og samtidig dansk sprog/kulturundervisning for forældre?

Svar:

Halima: Ja! Det bør være en selvfølge, at vi beder vores nye medborgere om at deltage i samfundet. Det bør ikke foregå under tvang, men i dialog. 

Spørgsmål

Pernille:

Hej Halima Jeg er ansat på et hospital og har få gange mødt muslimske kvinder som er blevet undersøgt og behandlet under diskretion, da deres egen familie ikke måtte vide noget. Det ville være super hvis jeg i disse situationer kunne give et Tlf-nummer, hvor kvinderne kunne få hjælp og støtte af kvinder som dig. Konkret kunne jeg forestille mig en forening ala mødrehjælpen, som både kunne yde psykologisk, social og juridisk støtte til udsatte muslimske kvinder. Foreningens ansatte kunne med fordel være frie muslimske kvinder. Kh Pernille

Svar:

Halima: Godt forslag og der er allerede eksisterende intiativer. Bla. etnisk ung. Bl.a. bør de fleste socialrådgivere også kunne hjælpe denne type kvinder på vej. Men du er jo altså altid velkommen til at kontrakte mig. :-) 

Spørgsmål

Nariman:

Hvordan syndes du muslimerne kan praktiserer deres religion, og samtidig intrigeres i det danske samfund?

Svar:

Halima: Jeg synes som udgangspunkt, at religion er en privatsag. Så længe man praktiserer sin tro i overenstemmelse med de demokratiske frihedsværdier er der jo ingen problemer. Det er der rigtig mange der lykkedes med. Derfor er der ingen grund til at trække religionen ind i det offentlige rum. 

Spørgsmål

Dorthe Sørensen :

Hej Halima meget stærkt klaret, at du er ligesom på den anden side. Hvad var det, der gjorde at du var stærk nok til, at bryde ud af traditionerne ? Hvad tror du, der skal til for at hjælpe de kvinder, der ikke har det mod, der skal til, for at ændre på de vilkår, som de lever under ? Jeg tænker selvfølgelig på de kvinder, som har dårlige forhold. Mvh Dorthe

Svar:

Halima: Jeg tænker, at vi skal stille den hjælp til rådighed som de her kvinder har brug for. Give dem et alternativ. Vi skal både som system, men også som medborgere turde række hånden ud til de her kvinder. Jeg havde et stort netværk og folk som troede på mig. Det ville jeg ønske alle havde mulighed for at have. 

Spørgsmål

John Koudal:

Hvordan kan det "det danske samfund" medvirke til,at en muslimsk familie (som fx din egen), accepterer og respekterer, at en kvinde ikke ønsker ægteskab med en mand hun ikke selv har valgt?

Svar:

Halima:  Ved ikke at acceptere og respektere tvang, vold og undertrykkelse, men demokrati og menneskerettighed. Hvordan dette gøres er en længere snak. 

Spørgsmål

Peter Møller:

Tror du oprigtigt på, at "integrationsproblemet" med ikke-vestlige indvandrere nogensinde bliver løst? Og hvorfor gøres problemet konstant til et dansk problem, når alle nabolande står med over for samme problematik, nemlig uintegrerbare muslimer fra ikke-vestlige lande. Andre minoritetsgrupper har klaret sig ganske fint i Danmark, til trods for egen kultur og tradition.

Svar:

Halima: Vi skal huske og skelne mellem udsatte borger og borgere der er velfungerende. Det er ikke et spørgsmål om velfungerende ikke-vestlige indvandrere. Tror det er vigtig ikke og blande tingene sammen. Men der er selvfølgelig større udfordringer med at intgerere folk fra ikke vestlige lande, da kulturen ligger længere væk fra den vestlige, men det er ikke en umulig opgave. 

Vi er nødt til at stille krav

Spørgsmål

Brian:

Hvad gør vi med en befolkningsgruppe der ikke VIL integreres ?

Svar: