SĂĄdan oplevede vi katastrofen i 1990

Branden på Scandinavian Star er en af de største brandkatastrofer i nordisk historie. Se øverst, hvordan TV 2 Nyhederne fortalte om tragedien i 1990.

- Mayday, mayday. BĂĄden er i brand, melder en stemme over radioen.

Alvoren er gĂĄet op for besætningsmedlemmerne pĂĄ Scandinavian Star, da nødkaldet fra skibet sendes ud klokken 02.24 lørdag den 7. april 1990. Passagererne var pĂĄ vej fra borde i panik i mørket, men en af de værste brandkatastrofer i nyere nordisk historie var allerede uundgĂĄelig.

Undervejs mødte vi en masse, der lå og var bevidstløse og sandsynligvis kvalt.

Tonny Michaelsen, overlevende passager.

Det tog kun flammerne og den giftige røg en halv time at tage livet af de 158 passagerer og besætningsmedlemmer, der døde om bord på færgen i kahytterne og i korridorerne. Tonny Michaelsen var en af de passagerer, som vågnede ved den skarpe lugt fra røgen, så han kunne flygte med sin kammerat.

- Vi kravlede simpelthen under røgen og op ad trapperne. Undervejs mødte vi en masse, der lå og var bevidstløse og sandsynligvis kvalt, fortalte han til TV 2 kort efter, han var kommet tilbage til fastlandet.

I løbet af 38 timer blev Scandinavian Star hærget af fire forskellige brande med katastrofale følger. En person mere døde i dagene efter pĂĄ sygehuset af røgforgiftning.

Branden pĂĄ Scandinavian Star set fra luften.
Branden pĂĄ Scandinavian Star set fra luften. Foto: TV 2 / TV 2

Et af de første skibe, der nåede frem for at komme Scandinavian Star til undsætning, var det svenske skib Nanki Bergesen, hvor Åge Danielsen var kaptajn.

- Det var et frygteligt syn. Varmeudviklingen var meget stor, og der var masser af røg, fortalte kaptajnen til TV 2.

Heldigvis var vejrforholdene næsten perfekte til en redningsaktion. Der var næsten helt vindstille, og vejret var klart.

Stor forvirring om tragediens omfang
Allerede den 7. april kunne TV 2 NYHEDERNE og en lang række andre medier fortælle, at forvirringen omkring ulykken var stor. Først lød meldingen fra myndighederne om natten, at alle var evakueret, men efterhĂĄnden som timerne gik, stod det klart, at mange passagerer var savnet. En misforstĂĄelse, som direktøren for det selskab, der ejede Scandinavian Star, forklarede med sprogbarrieren mellem de danskerne og nordmændene.

Overlevende passagerer fra Scandinavian Star ankommer til fastlandet.
Overlevende passagerer fra Scandinavian Star ankommer til fastlandet. Foto: TV 2. / TV 2.

- Man må ikke glemme, at det foregår i internationalt farvand og det er den norske søredningstjeneste, der først er på pletten. De bliver så omgående assisteret af Søværnets Operative Kommando, og der kan selvfølgelig være nogle kommunikationsfejl der, forklarede Ole M. Hansen, direktøren for VR Dano Rederiet, der ejede Scandinavian Star.

De overlevende passagerer og besætningsmedlemmer blev samlet op af de skibe, der kom til undsætning. Efterfølgende blev de fragtet til danske, svenske og norske havne, hvilket trak optællingen af passagererne i langdrag.

Daværende politimester i Frederikshavn, Søren Kamp Knudsen, måtte forgæves forsøge at få overblik over antallet af døde. End ikke et samlet antal af personer ombord på færgen havde man.
Daværende politimester i Frederikshavn, Søren Kamp Knudsen, måtte forgæves forsøge at få overblik over antallet af døde. End ikke et samlet antal af personer ombord på færgen havde man. Foto: TV 2. / TV 2.

Personalet havde mest travlt med at flygte fra ”dødsfælden”
Der var gĂĄet under et døgn, inden de første mange kritiske røster og spørgsmĂĄl rejste sig. Især forholdene pĂĄ skibet og personalets hĂĄndtering af branden mødte hĂĄrd kritik. Scandinavian Star var fĂĄ dage forinden blevet købt af VR Dano Rederiet. Samtidig var medarbejderne, som hovedsagligt bestod af portugisere, nye pĂĄ skibet, hvilket gjorde branden mere kaotisk for passagererne.

De var ikke uddannede til det, og de havde faktisk mest travlt med at komme i bĂĄdene selv.

Tonny Michaelsen, overlevende passager.

Det fremgik ogsĂĄ af dækningen i TV 2 NYHEDERNE, hvor passageren Tonny Michaelsen beskrev Scandinavian Star som en direkte dødsfælde. Han bemærkede under branden, at der hverken var larm fra brandalarmer eller vand fra sprinkleranlægget, der bidrog til passagerernes sikkerhed. Han kritiserede især ogsĂĄ personalet.

- De var ikke professionelle. De var ikke uddannede til det, og de havde faktisk mest travlt med at komme i bĂĄdene selv, sagde Tonny Michaelsen.

Tonny Michaelsen oplevede skibet som en decideret dødsfælde, da hverken skibets sikkerhed eller personalet var rustet til at håndtere situationen.
Tonny Michaelsen oplevede skibet som en decideret dødsfælde, da hverken skibets sikkerhed eller personalet var rustet til at håndtere situationen. Foto: TV 2. / TV 2.

En anden mandlig passager forklarede, at han flere gange forsøgte at slå alarm forgæves.

- Da brandalarmen ikke havde lydt, trykkede jeg på en anden alarm. Men det virkede ikke som om der skete noget, så jeg løb til en anden alarm, men der var bare to ledninger, der stak ud, sagde han.

En kvindelig passager var flygtet fra flammerne ned i en af redningsbĂĄdene, men her virkede motoren ikke. Flere af de portugisiske medarbejdere ytrede samtidig, at de kendte skibet sĂĄ dĂĄrligt, at de havde svært ved at finde vejen ud. Derfor havde de svært ved at hjælpe passagererne.

Slæbebåde slæbte Scandinavian Star til havnen i Lysekil i Sverige.
Slæbebåde slæbte Scandinavian Star til havnen i Lysekil i Sverige. Foto: TV 2. / TV 2.

Danmark i sorg
Efterhånden som de tragiske konsekvenser af katastrofen på Scandinavian Star gik op for myndighederne, reagerede det officielle Danmark også på hændelsen.

Regeringen med daværende statsminister Poul SchlĂĽter i spidsen lod Dannebrog flage pĂĄ halvt pĂĄ alle officielle bygninger. OgsĂĄ Dronning Margrethe udtrykte sin sorg og dybe medfølelse for ofrene og pĂĄrørende til dødsbranden.

Omkomne fra Scandinavian Star rullet i hvide lagener. Man fik først det endelige overblik over tragedien, da branden var helt slukket, så ligene kunne bjærges fra det brændte skib.
Omkomne fra Scandinavian Star rullet i hvide lagener. Man fik først det endelige overblik over tragedien, da branden var helt slukket, så ligene kunne bjærges fra det brændte skib. Foto: Screendump fra dokumentaren Mysteriet om Scandinavian Star. / Screendump fra dokumentaren Mysteriet om Scandinavian Star.

Den ældste omkomne var 79 år gammel. Det yngste offer for branden på Scandinavian Star var få måneder gammel.

Se dokumentaren Mysteriet om Scandinavian Star pĂĄ TV 2 PLAY.

Forløbet over tragedien på Scandinavian Star
1990
6. april klokken 21.45
Scandinavian Star sejler ud
Færgen Scandinavian Star sejler fra Oslo med destination i Frederikshav. 383 passagerer og 99 besætningsmedlemmer er ombord.
7. april klokken 01.55
Den første brand opstår
I korridoren på dæk 4 ud for kahyt 416 opstår den første brand. Der er sat ild til en bunke sengetøj og tæpper, men tilfældige passagerer opdager branden og får den slukket.
7. april klokken 02.15
Hovedbranden bryder ud
Hovedbranden bryder ud på Scandinavian Star kort efter den første brand. Arkivfoto: TV 2/Nord.
Kort efter den første brand bryder hovedbranden på dæk C ud ved kahyt 219. Branden accelererer hurtigt og spreder sig op gennem skibet via en trappeopgang. I løbet af 30 minutter dør 158 mennesker.
7. april klokken 04.30
Overlevende er evakueret
I de tidlige morgentimer er stort set alle overlevende passagerer og personalet evakueret fra Scandinavian Star.
7. april klokken 15.00
Brandfolk opdager tredje brand
Foto: Polfoto POLFOTO
Da brandfolkene arbejder pĂĄ at slukke branden, opdager de pludselig en tredje brand, der er opstĂĄet pĂĄ Ybor Deck. Branden er sĂĄ omfattende, at det tager brandfolkene fem timer at slukke den.
8. april klokken 02.00
Brand pĂĄ Main Deck opstĂĄr
Den fjerde brand opstĂĄr, da Scandinavian Star befinder sig i havnen i Lysekil. Arkivfoto: TV 2/Nord.
Efter Scandinavian Star er slæbt til havnen i den svenske by Lysekil opstĂĄr den fjerde og sidste brand. Main Deck i restaurantomrĂĄdet under broen antændes og gør voldsom skade pĂĄ skibet.
8. april klokken 16.00
Branden slukkes officielt
Foto: Scanpix. Scanpix
Efter mange timers brand erklæres brandslukningsarbejdet officielt for afsluttet.