Pressemøde slut
Hermed afslutter vi vores livedækning fra pressemødet i Oslo. Tak fordi I fulgte med.
Om natten 7. april 1990 brød passagerskibet Scandinavian Star i brand midt i Skagerrak.
Skibet var på vej fra Oslo til Frederikshavn, hvor størstedelen af passagerne skulle på påskeferie.
Branden kostede 159 personer livet. Lørdag aften valgte daværende søfartsinspektør og hovedundersøger af ulykken, Flemming Thue Jensen, at stå frem og fortælle, hvem han tror er skyld i mordbranden.
Klokken 12 fortæller han om sin private efterforskning på et pressemøde fra Oslo. Se det live her.
Hermed afslutter vi vores livedækning fra pressemødet i Oslo. Tak fordi I fulgte med.
- Jeg er rigtig glad for, jeg har gjort det, slutter Flemming Thue Jensen af.
Maskinchefen har manipuleret groft med nogle af de tekniske undersøgelser, som eksterne virksomheder har foretaget.
Som jeg husker sagen, var ejerforholdene omkring skibet uklare. Der var mange forskellige selskaber indblandet. Hvem havde økonomisk fordel af, at færgen brændte? Hvem fik udbetalt forsikringssummen? Det var formentlig ikke en portugisisk matros!
Der er ingen tvivl om, at der er mange ubekendte - i hvert fald for offentligheden. Enhedslisten vil gerne have nedsat en dansk undersøgelseskommission (se mere her), men det ser der foreløbig ud til at være lange udsigter til, da Venstre mener, det ligger hos de norske myndigheder. Man må håbe, den norske undersøgelseskommission kan belyse flere aspekter af sagen.
- Jeg er ingen helt. Der er ingen helte i det her. Der er kun ofre, og jeg er også et offer. Sagen har forfulgt mig lige siden dengang frem til nu. Hvorfor står jeg frem nu? Jeg har ikke mentalt haft plads til at beskæftige mig med Scandinavian Star. Før nu, siger en tydelig rørt Flemming Thue Jensen.
Det norske politi har gjort væsentlig mere siden 2014/2015. Der er mere aktivitet, siger formanden.
Norges Storting og Oslo Politi må vist stå med en grim smag i munden over den amatøragtige håndtering opklaringsarbejdet på Scandiavian Star. Mener selv (og det er min egen personlige holdning), at der ikke burde være forældelsesfrist for mordbrand af den kaliber, som Scandinavian Star.
Hej Casper, forældelsesfristen for drab frafalder aldrig i Danmark. Norge har for nylig skærpet sin straffelov, så drab begået efter 1989 heller aldrig bliver forældet.
- Den norske stat har svigtet fra dag ét. Det er pinligt! Vi vil bringe den sag hele vejen til Menneskerettighedsdomstolen i Strasbourg, siger stiftelsens formand ophidset.
Kan jeg få link / kontakt til kommissionen i Norge?
Hej Morten. Jeg har prøvet at lede lidt under pressemødet, men kan simpelthen ikke finde et link til dig.
Må udtrykke at Flemming er en klaphat og udenfor rækkevidde når han ik vil lade sig afhøre! Rystende
Hej Bettina. Som Flemming sagde, så vil han gerne vidne i en retssag og afgive forklaring til den norske undersøgelseskommission. Han udelukker altså ikke fuldstændig at fortælle, hvem gerningsmændene er.
Erfarne brandfolk har aldrig oplevet at efterforskningen af en brand bliver tidsbegrænset. Det er helt absurd, siger en af stiftelsens medlemmer som afsluttende kommentar.
- Der er to personer. Jeg har stillet dem op på en tallerken. Så må politiet tage over.
- Jeg har ikke tillid til norsk politi og jeg vil ikke lade mig afhøre af norsk politi. Jeg er til gengæld villig til at stille op i en retssag eller tale med den norske undersøgelseskommission.
- Jeg synes, norsk politi har haft en meget uheldig sag i det her og har gjort mange ting forkert. Og det værste er, at de selv har været med til at forkvvakle deres egen efterforskning. De ville ikke indse, at det var sabotage, og derfor kunne de ikke komme frem til, hvem bagmanden er
Nej, svarer han. Meget kontant.
- Ingen får mig til at sætte navn på bagmændene. Jeg ved, hvem de er. Men det må være norsk politi, der skal levere navnene, siger Flemming Thue Jensen.
Bare for at slå fast: Forældelsesfristen for drab frafalder aldrig. Norge har for nylig skærpet sin straffelov, så drab begået efter 1989 heller aldrig bliver forældet.
- Vi ved at skibet blev evakueret. På et tidspunkt bad tre eller fire personer om at komme tilbage for at hjælpe de svenske brandmænd med at finde rundt, men de forsvandt på skibet. Hvor var de? Ingen ved det.
- De ledere, som besluttede at hænge den danske lastbilschauffør ud i pressen, burde skamme sig, siger Flemming Thue Jensen.
Der sker det utilgivelige, at den konklusion som Dantest kommer med, drager politiet over på et spørgsmål, som Dantest ikke besvarer i rapporten.
- Det fik katastrofale følger, fordi politiet mener, det ikke er sabotage men en naturlig defekt, fordi det var varmt.