Politik

Chat med Marie Krarup: Rap over nallerne er ikke vold

Marie Krarup fra Dansk Folkeparti mener, det en gang i mellem kan være i orden at give børn et rap over nallerne, da vi som voksne er en autoritet i børnenes liv.

På Facebook har TV 2's læsere reageret med udbredt vrede, og Marie Krarup brugte mandag aften på at besvare spørgsmål fra TV 2's brugere.

Ikke overraskende ville mange gerne vide, hvorfor politikeren synes, det er i orden at give et rap over fingrene. Det, og meget andet, har Marie Krarup svaret på i chatten herunder.

Se også debatten mellem Marie Krarup og børnepsykolog Charlotte Diamant i klippet over artiklen.

Livechatten lukker

Kære alle sammen,

Marie Krarup har ikke tid til flere spørgsmål, men I skal alle sammen have stor tak for at sende jeres spørgsmål ind og have tålmodighed til at vente på svar. 

De bedste hilsner, Esther TV 2

Spørgsmål

Leon:

Hvis et barn kommer idag til pædagogen og siger" Jeg bliver slået derhjemme". så ved folk okey det der er ulovligt og der skal sættes ind. Hvis et rap over nallerne er tilladt hvor skal man så sætte ind ? Hvor går grænsen ? Og hvem skal sætte grænsen ?

Svar:

Mener du: I hvilken situation er det ok at give et rap over fingrene? Jeg tænker..... Jo, hvis storebror er i gang med at banke lillebror. Så kan en indgriben med et rap måske være ok. Jeg ville nok selv bare flytte storebror (hvis jeg kan løfte ham!) - men jeg ville ikke kriminalisere en mor, der gav et rap. 

Det farlige er, når vi kriminaliserer (og dermed giver myndighederne mulighed for at blande sig i familiens liv) en lille uanseelige ting, der ikke skader barnet. Myndighedernes indgriben er formentlig langt mere skadelig end en træt mors hurtige rap over fingrene på en bøvlet storebror!

Spørgsmål

Janne :

Befandt du dig i det offentlige rum med dine børn, ville jeg underrette omkring din familie - dit syn på børn stemmer jo på ingen måde overens med faglig valideret viden. Jeg bemærkede at du ikke svarede på Charlotte Diamants fagligt baserede udsagn - du kom til kort..... Vores professionelle samfund er heldigvis baseret på faglig evidens og ikke på synsni ger....

Svar:

Din holdning er uhyggelig. Du risikerer at skabe ulykkelige og splittede familier. Mener du virkelig, at du ville anmelde en mor for at give sit barn et rap over fingrene eller skælde ud? Det er meget slemt, hvad du siger. Håber ikke, du gør det i virkeligheden.

Spørgsmål

Signe:

Så noget af debatten og jeg må sige, jeg også frygter lidt fortolkningen af den her "ingen skældud-opdragelse" for hvornår går det fra at være en bestemt autoritær udmelding om at sådan opfører man sig ikke til skældud? Tror ihvertfald der er risiko for at børn ikke mærker de grænser de har brug for fordi forældre ikke kan tolke denne her nye tilgang til opdragelse. Men naturligvis synes jeg man med fordel kan forsøge at lyde bestemt og ha ro til at gentage en irettesættelse fremfor straks at hæve stemmen. Er du enig i det?

Svar:

Selvfølgelig. Men det skal ikke ses som en katastrofe, hvis man viser sin vrede. Det har børnene faktisk godt af at se og mærke. For så bliver det mere klart, hvad der er rigtigt og forkert.

Spørgsmål

Henrik Blunck:

I har jo ofte et ønske om, at være ekstra provokerende, så I bagefter kan påstå: "Se hvordan folk reagerer. Alt sammen bare fordi vi siger det andre tænker!" Medgiver du, at du udtrykker dig uheldigt, når du gentager det Pia senere måtte trække tilbage, nemlig om revselsesretten? Den blev afskaffet i 1997, og så er der vel ikke mere at diskutere, skulle man mene. Dernæst: kender du anerkendende pædagogik? Det handler ikke om snusfornuft, som du sagde på TV2 News, men et spørgsmål om, at komme videre. Det der virkede da vi var unge er ikke nødvendigvis godt i det 21. århundrede. Tak for svar - forhåbentlig på begge dele. :-)

Svar:

Jeg mener, at det var forkert at kriminalisere et rap over fingrene, ja. 

Og ja, jeg kender anerkendende pædagogik. Og der er klart en grænse for, hvor meget man skal anerkende. Det bliver jo det rene pjat, hvis man ikke sætter en grænse. Man skal ikke anerkende, når ens barn gør noget forkert. Så recepten duer kun til en vis grænse.

Spørgsmål

Theis Påskesen:

Vil hun så synes det er ok at få et slag af politiet, der også har en autoritær form over for befolkningen? Tænker ikke på at blive lagt i lås, men et decideret slag.

Svar:

Vi taler børn og forældre, - ikke politi. Den kan vi tage en anden dag. 

Forholdet mellem børn og forældre er helt unikt og ikke noget, du generalisere over på andre forhold.

Spørgsmål

Peer Kierstein Nielsen:

Kære Marie Krarup, jeg har lige hørt din dialog på TV 2 med Charlotte Diamant, og selv om vi er politisk forskellige, er jeg dybt imponeret over, at du ikke under samtalen hidsende dig op over for Charlotte Diamant, for magen til teoretisk virkelighedsfjern skribebordsævl og - retorik, har jeg IKKE hørt i mange år. Man har naturligvis både ret og pligt til at irettesætte børn, når de går markant over stregen. Godt brølt Marie Kraup!

Svar:

Tak!

Spørgsmål

Janne:

Almindelig erfaring og videregivet viden..... Find et område at beskæftige dig med som ikke skader andre mennesker. Lad fagfolk som Charlotte beskæftige sig med rådgivning, siden du erkender ikke at have faglig evidens til at udtale dig om dette. Suk..... Hvor er det skandaløst at du ikke engang overvejer antalette af forældre der vil bruge dit argument til at fortsætte med at misbruge deres magt,,.

Svar:

Kun fagfolk skal have børn! Ikke! Vi andre skal have livmoderen opereret ud.

Goddaw do. Det er ikke et professionelt forhold at have børn. Der er ikke en opskrift på den rette opdragelse. men det er der mange der tror. Det gør forældre usikre og ude af stand til at påtage sig den autoritet, de faktisk besidder og som de bør tage alvorligt.

Spørgsmål

Richard Østergaard :

Vold er vold...også et "rap over nallerne..." Man slår ganske enkelt ikke børn! Mit spørgsmål lyder... Ønsker du retten til at måtte slå sine børn, genindført? (Revelsesretten)

Svar:

Jeg synes det er en fejl, at man har kriminaliseret et rap over fingrene.

Spørgsmål

Henrik:

Hej Marie jeg er socialpædagog på en specialskole, og har været det i 10år. Når børn og unge går over andres grænser er man nød til at gribe ind, men ikke gå afmok. Så kan man efterfølgende drikke te med barnet/den unge. Flot at du tager debatten :)

Svar:

Tak. Og held og lykke med arbejdet. Ved, det er hårdt.

Spørgsmål

Andreas:

Hvorfor bør et rap over fingrene ikke betragtes som vold? Slår man ordet "vold" op i ordbogen, står følgende: "handling eller adfærd som indebærer brug af fysisk magt beregnet på at beskadige, såre eller dræbe nogen." Er et rap over fingrene ikke et udtryk for en fysisk magthandling, som netop er beregnet på at såre? Og hvordan skal ordet "vold" så defineres, hvis det kan gradbøjes i forhold til børneopdragelse?

Svar:

Fordi det ikke ER vold. Vold er noget, der ødelægger en anden, - gør meget ondt eller skader. Et rap er netop ikke noget, der skader.

Spørgsmål

Charlotte Bie:

Er det kun på børneopdragelse, at du ignorerer eksperterne eller er det på andre områder også? Kender til et forskningsmateriale vi andre ikke gør? Eller agerer du udfra devisen "synsning"? Hvilke positive ting mener du, kommer af at slå børn? Og hvis et ungt menneske, der er i autoritetsforhold til et barn, eks. en pædagogmedhjælper, slår, er det så også ok? Forestil dig hvorledes du ville skyde den argumentation ned når den unge henviser til dig! Hvad med i skolen? Skal børnene møde de andre børn med at slå? Der lærer vi dem jo PRÆCIS det modsatte! Trist, at vi stadig har voksne mennesker, der ikke anerkender hvor skadeligt det er for børn at blive mødt med lussinger, nedgørelser og afmagt. Vh Charlotte Bie, skoleleder.

Svar:

Når jeg siger, at forældre har pligt til at opdrage deres børn, er det jo ikke det samme som at sige, at børnene skal gøre det samme overfor deres kammerater. 

Jeg har ikke forskningsresultater, nej og videnskabelig evidens - jeg har sund fornuft og almindelig erfaring. Og så har et dybt ønske om, at familierne skal kunne holde sammen, - og det kan de ikke, hvis det er kriminelt at givet et rap over fingrene. For så kan man blive anmeldt for almindelig børneopdragelse og derfor føle sig utryg overfor myndighedernes overvågning.

Men det der er sket i dag er, at forældre i for stor grad er holdt op med at opdrage deres børn. Formentlig af angst for at gøre ting, som "fagfolk" siger er forkert. Men der findes ikke "fagfolk" på området at være forældre. Det er et unikt forhold. Ligesom der ikke er "fagfolk" i mit ægteskab med min mand. Det er et personligt forhold, hvor kærligheden er vigtigst. Derfor skal man som myndigheder ikke blande sig i småting i familiernes liv. Det bedste er nemlig, hvis familierne får rum til at være sammen og holde sammen.

Spørgsmål

Rasmus Normann Nielsen:

Men er definitionen på 'en lille ørefigen' ikke forskellig fra person til person?

Svar:

Øh, det ved jeg ikke. Men et rap bør ikke betragtes som vold. Mishandling og hårde slag er selvfølgelig vold og skal være forbudt. Men et rap over fingrene er ikke vold, efter min mening.

Spørgsmål

Lena:

Er det fordi du som mor er for dum til at sætte grænser for dine børn? Du kan ikke gøre dig verbalt tydelig overfor dine børn? Så din sidste udvej er at tæve dem til de forstår?

Svar:

Ja, jeg er dum som en dør, ikke?

Nej, jeg mener, at det er min pligt at opdrage mine børn. Jeg har en autoritet overfor dem og jeg ved bedre på en lang række punkter. Derfor skal jeg retlede dem. Derfor skal jeg skælde dem ud, når de gør noget forkert. Så de lærer at gøre det rette. Og hvis jeg er lidt primitiv eller presset, kan et rap over fingrene også være ok.

Spørgsmål

Susanne Brandt :

Hvordan kan du få dig selv til at gi et barn en ørefigen? Du har ingen ret til at slå dine børn, uanset du tror du bestemmer. Og at slå i ansigtet er da noget af det værste. Måske du er vokset op med at få tæsk, men det gir dig fandme ikke lov at slå børn som på ingen måde kan forsvare sig. Ved godt du er DF"er, men tvivler på at du har partiets opbakning i dette her. Håber du blir ekskluderet.

Svar:

Man har pligt til at opdrage sine børn. Hvis man er kriminel, hvis man giver sine børn et rap over fingrene, risikerer man jo at få dem tvangsfjernet, hvis man gør det. Man giver plads til overvågning og mistro og til at sure børn vil melde deres forældre. Familiens frihed og eksistens trues. I dag har vi forældre, der ikke tør opdrage deres børn. De tør hverken skælde ud eller give et rap over fingrene. Vi får selvoptagne og krævende børn og unge ud af det. Det er trist.

Vold og mishandling skal naturligvis være forbudt. Men et rap over fingrene bør ikke betragtes som vold.

Spørgsmål

Michelle Rimme:

Vi er enige om at det tilbage i 90'erne blev forbudt at slå børn, på nogen måde.. Hvordan kan du som politiker, tænke det så er i orden? Og praktiserede du det selv på dine egne børn da de var yngre? Som jeg kan forstå altså har været efter det blev forbudt.. Ville du slet ikke forvente at blive anmeldt for børnemishandling ved at give ørefigner? Og ville du heller ikke anmelde andre?? - Med venlig hilsen En chokkeret borger..

Svar:

Ja, det er forbundt at give sit barn et rap over fingrene. Det mener jeg er forkert. Det bør ikke kriminaliseres. Vold og mishandling skal naturligvis være forbudt. Men skæld ud og et rap over fingrene bør ikke kriminaliseres.

Spørgsmål

Janne :

Hvilken faglig evidens ligger bag dit udsagn?

Svar:

Hvilket udsagn? Hvis at det er ok at skælde ud, - så helt almindelig erfaring og videregivet viden. Og så irritation over de mange uvorne børn og selvoptagne unge, der har været udsat for anerkendende pædagogik. De kommer til at mangle medfølelse.

Spørgsmål

Max Bonde Johnsen:

Hvis dette er et enlig lovforslag, at gøre det mulig for forældre, at slå børn? Hvor vil du så sikre at barnet ikke bliver påvirket af de eventuelle slag barnet skulle have, få barnet ikke fx bliver kriminelt?

Svar:

Der er ikke noget lovforslag.

Marie Krarup

Spørgsmål

Mica Oh :

Ingen udenomssnak. Svar konkret på spørgsmålet! - Slår du dit barn?? Ja/nej? Alt andet er uinteressant! Blot et ja eller et nej..

Svar: