Myndigheder: Flere biler og bilmærker ramt af VW-skandale
EPA, det Amerikanske miljøbeskyttelsesagentur siger nu, at Volkswagen-skandalen også involverer visse dieselbiler af mærket Porsche.
VW har leveret motorerne og dermed også snydesoftwaren, der via en timer får bilerne til at se ud som om, de forurener mindre, når de bliver testet for deres forureningsniveau. EPA siger ifølge AP, at det drejer sig om alle 3-liters dieselmotorer med seks cylindre, som skulle være testet mellem 2014 og 2016.
VW-koncernen har mandag fået besked om, at EPA fortsætter sine undersøgelser af, hvordan den tyske producent har omgået amerikansk lovgivning, skriver nyhedsbureauet Reuters.
EPA siger, at ud over biler med 2,0 liters dieselmotorer, som har benyttet sig af den uhæderlige software for at skjule den reelle udslip af skadelige NOx-partikler, så ligger det fast, at koncernens 3,0-liters motorer også har været udstyret med den slags indretninger.
Snydeindretningerne er ifølge EPA fundet i de større dieselmotorer, der ligger i VW-koncernens køretøjer årgang 2014 til 2016
VW afviser
De amerikanske påstande afvises mandag af VW, der hævder, at der ikke er installeret ulovlig software i de større V6-dieselmotorer.
- Volkswagen AG understreger, at der ikke er installeret software i 3-liter dieselmotorer for ulovligt at ændre på udstødningsværdierne, siger en talsmand for VW mandag aften ifølge nyhedsbureauet dpa.
Volkswagen vil samarbejde fuldt ud med EPA for uden forbehold at få belyst de faktiske forhold, tilføjer han.
Flere modeller berørt
Ifølge CNBC drejer det sig om følgende modeller: '14 Touareg '15 Porsche Cayenne '16, Audi A6 Quattro, A7 Quattro, A8, A8L, Q5.
Det betyder, at VW for anden gang kommer i problemer med snydesoftwaren, da de nye biler nu bliver føjet på listen over de biler, som har softwaren installeret.
Ifølge EPA betyder softwaren, at det ser ud som om bilerne udleder 9 gange mindre nitrogen oxid (NOx red.) end de reelt gør.
Skandalen startede i september
Skandalen begyndte at rulle, da Volkswagen i september erkendte, at bilproducenten havde indrettet millioner af dieselbilers software på en måde, så bilerne under test fremstod som mere miljøvenlige, end de er under almindelig kørsel på vejene.
Det har medført en voldsom krise for VW, som blev afsløret af amerikanske myndigheder, hvorefter koncernen på det tidspunkt erkendte og meddelte, at 11 millioner biler på verdensplan var berørt, men det tal kan stige.
I USA omfatter snyderiet indtil videre 500.000 biler, og her har miljøagenturet EPA varslet bøder på op mod 18 milliarder dollar (118 milliarder kroner).