Nyheder

Dansker groft udnyttet i svindelnummer : 'Alle er i farezonen'

Autoforhandleren Martin Bonderup fra den lille by Ørum i Nordjylland er lige nu offer for et groft svindelnummer, hvor hans hjemmeside er blevet overtaget af it-svindlere.

Mindst 30 bilkunder fra det meste af Europa er i løbet af halvandet år kommet til Ørum for at hente den Porsche, Mercedes eller Ferrari, de tror, de har købt på nettet. Ens for dem alle er, at de har betalt mange tusinde kroner i depositum via den falske hjemmeside.

Svindlerne bliver mere kreative

Peter Kruse er partner i IT-sikkerhedsfirmaet CSIS, der har nogle af Danmarks største virksomheder som kunder. Han kender fænomenet indgående, og mener, svindlerne er blevet mere kreative.

- Det er et klassisk eksempel på noget, vi har oplevet det sidste år, hvor svindlerne bliver mere kreative og opfindsomme. De laver decideret identitetstyveri, hvor de laver fupsider med korrekte oplysninger, og dermed bliver helt almindelige, små virksomhedsdrivende involveret i det her europæiske svindel, siger han til TV 2 Nord.

Så bliver det lige pludselig meget simpelt for svindlerne at snyde folk. Peter Kruse giver et eksempel:

-  Problemet er at man opretter en hjemmeside ved hjælp af et domæne. Så hvis en lille bilforhandler laver et domæne, kan svindlerne lave en lille ændring i det navn og kopiere hele bilforhandlerens legitime og rigtig hjemmeside over på domænet. Så kan man lave salgsannoncer, og så kan folk komme til at kommunikere med svindleren, siger Peter Kruse.

Artiklen fortsætter under videoen

'Alle er i farezonen'

Og ingen skal føle sig sikre, forklarer Peter Kruse.

- Alle er i farezonen. Det, der er nyt, og som jeg synes er opsigtsvækkende, er, at angrebene bliver målrettet små erhvervsdrivende, og der er en stor frustration, for man ved ikke, hvad man skal stille op som erhvervsdrivende, siger han.

Husk den sunde skepsis

Men hvad skal forbrugerne så gøre for at undgå at blive snydt? En sund skepsis er svaret, siger Peter Kruse.

- Vi svinger med kreditkortet mere end nogensinde før på nettet. En af de ting, vi skal huske, er at være meget skeptiske med dem, vi handler med. Bare at tjekke kontaktoplysningerne på hjemmesiden og tjekke, hvem man handler med, er det tætteste man kan komme på en gammeldags handel, hvor vi stod ansigt til ansigt, siger han.

- Tjek hjemmesideoplysninger, tjek hvem der står bag, og eventuelt ring til sælger. I særdeleshed, når der er tale om handler i denne størrelseorden.