Nyheder

DSB lod handicappet mand vente halvanden time i toget

Fredag aften måtte kørerstolsbrugeren Søren Meinert vente på DSB Handicapservice i en time og tyve minutter på Aalborg station. 

Han havde taget toget fra Esbjerg til Aalborg og havde på forhånd bedt DSB Handicapservice om hjælp til at komme ud på perronen. 

Men i Aalborg var DSB langt fra klar til at tage i mod Søren Meinert. 

Kør til Hjørring

Ni minutter før ankomsten til Aalborg fik Søren Meinert nemlig at vide, at kørestols-liften i Aalborg ikke virkede.

Derfor ville DSB have ham til at blive 40 minutter længere i toget og køre videre til Hjørring. Han fik at vide, at de i Hjørring ville hjælpe ham ud og derefter køre ham turen tilbage til Aalborg.

- Det synes jeg jo vitterlig var verdens dummeste idé, for det giver jo ingen mening at sætte mig af i Hjørring for at fragte mig tilbage til Aalborg. Det virker fuldstændig omsonst, siger Søren Meinert, der til daglig arbejder som gymnasielærer.

Flytte liften

Men Søren Meinert kom ikke til Hjørring. Stik imod DSB's melding, kørte toget nemlig slet ikke videre fra Aalborg. 

I stedet måtte han blive i toget, hvor han kunne se, at problemet med kørestols-liften var, at den stod på det forkerte spor. 

Det endte med at tage DSB en time og 20 minutter at flytte liften til det rigtige spor og få Søren Meinert ud på perronen. 

Stort problem

Hos Dansk Handicap Forbund genkender de problemet.

De kalder det et stort problem, at DSB Handicapservice er for langsomme. Og i følge Lena Nielsen fra Dansk Handicap Forbund sker det også, at DSB helt glemmer at møde op på den aftalte station.

- DSB skal hidkalde folk udefra til at betjene liftene. Og hvis toget for eksempel bliver forsinket, så går der noget maskineri i gang, som let kan gå galt, siger Lena Nielsen, der er næstformand i Dansk Handicap Forbunds bygge- og trafikpolitiske udvalg

DSB beklager

DSB's regionchef i Nordjylland Jørgen D. Rasmussen beklager, at Søren Meinert måtte vente på assistance i en time og tyve minutter.   

- Vi vil helt klart følge op med vores underleverandører i næste uge, og evt. finde ud af, hvad vi skal have tilpasset. Der er i hvert fald noget, der ikke har fungeret som det skulle, siger Jørgen D. Rasmussen til TV 2 Nord.