Nyheder

Per Arnoldi raser over Adidas kampagne

En reklamekampagne for Adidas har sat sindet i kog hos kunstneren Per Arnoldi. Der er tale om en kampagne med sloganet "Destroy Order", der blandt andet er rullet ud på Nytorv i København. Kampagnen kan opfattes som en opfordring til vold og anarki, mener Arnoldi.  

- Det, jeg reagerer på, er, at jeg synes, at Adidas har lavet en kampagne, som virker unødigt aggressiv i det offentlige rum for store penge for at sælge elendige sko. Det er et univers, som er en kombination af billede og tekst, der gør mig forurolig, fordi jeg synes sproget flytter sig i retningen af en accept at nogle meget voldsomme opfordringer, siger Arnoldi til Kulturen på NEWS

Men hos Adidas rynker man på næsen af den kritik, for her mener man, at kampagnen blot er et tidsbillede på, hvor sporten har bevæget sig hen i dag:

- Med vores #bethedifference og Sport15 kampagner vi vil inspirere og motivere unge mennesker til at redefinere dem selv, trodse normerne og vælge deres egne regler. Fodbold har forandret sig. Det handler ikke længere om at stå og se på andres storhed - det handler om at skabe noget nyt og finde sin egen storhed.

Heller ikke Mads Quistgaard, der er direktør hos Urgent Agency og til dagligt beskæftiger sig med brand- og identitetsdesign, mener at kritikken er berettet.   

Læs også: Fem reklamer, der går over stregen

- Det er et kategorisprog, der bruges inden for sport. Ofte erstatter ordet sport ordet krig, så ja der er nogle hårde termer, men vi går jo ind og kæmper på banen. Det kan godt være du og jeg kommer til at tænke på noget, vi ikke kan lide, men de der unge fyre, som spiller computerspil, de synes det er fedt og de forstår, hvad det er for nogle karakterfulde spillere, der repræsenterer det her udtryk. Adidas har jo valgt de irriterende højtråbende spillere i den her kampagne. Dem vi tænder på, og dem vi spejler os i, fortæller Mads Quistgaard.

Men den præmis køber Per Arnoldi ikke, selvom han erkender, at der er et helt sprogområde, som han ikke kender så meget til.  

- Jeg vil stadig have lov til at reagere, når der er et sprogligt udtryk, som jeg bliver bange for smitter af på dem, der ser kampagnen. I det offentlige rum er det ikke noget man bliver tilbudt eller noget vi tænder for. Det er noget vi bliver påbudt og det er noget vi bliver konfronteret med, og det her er ikke mild tale. Det er en aggression og en opfordring, hvorfor skulle folk ikke tage den opfordring bogstaveligt.

Læs også: Dansk Kvindesamfund raser over Movias nye stripper-reklame

Du kan se hele debatten mellem Per Arnoldi og Mads Quistgaard på TV 2 Play her.

Hvad er Kulturen på NEWS?

Kulturen på NEWS er et program på TV 2 NEWS, der sendes hver torsdag klokken 18.10 I Kulturen på NEWS tages kulturen seriøst. Meninger brydes, kulturkampe udkæmpes og følelser foldes ud, når kunstnere og politikere, kunstmæcener og kulturkøbmænd, forskere og debattører mødes i TV 2 NEWS' kulturnyhedsmagasin.

Programmet vandt Årets Aktualitetsprogram 2012.  Nomineret til ArtBeat-prisen 2013 og Årets Aktualitetsprogram 2013.

Se Kulturen på NEWS på TV 2 PLAY