TV 2 under angreb: Kan Løkke tromle jer?

Se hele udsendelsen af Presselogen på TV 2 Play En forsidehistorie på Ekstra Bladet med ordlyden ”Amok i sminkerummet” skabte rammerne om en dynami

Se hele udsendelsen af Presselogen på TV 2 Play

En forsidehistorie på Ekstra Bladet med ordlyden ”Amok i sminkerummet” skabte rammerne om en dynamisk udgave af Presselogen med højlydte diskussioner.

Historien handlede om, hvorvidt Lars Løkke Rasmussen og holdet omkring ham forud for en live-udsendelse havde ’tromlet’ sig frem til, at TV 2 udelod kritiske spørgsmål om Venstre-formandens troværdighed.

- Altså, set i bakspejlet skulle man da have afvist det. Sådan siger TV 2s nyhedsdirektør Michael Dyrby i Presselogen, der drøftede tv-stationens beslutninger forud for programmet ”Krydsild” på TV 2 NEWS .

Det var tvivlen om rammerne for interviewet, der onsdag fik TV 2 til at udelade spørgsmålene om Løkkes troværdighed.

Men den beslutning var forkert, erkender Dyrby nu.

- Man skulle have stået fast på, at selvfølgelig skulle man have stillet spørgsmålet.

En intern TV 2-mail - der er blevet lækket til Ekstra Bladet - viser angiveligt at Løkke skulle være blevet sur over nogle spørgsmål, han skulle stilles i programmet "Krydsild" .

TV 2 ledelsen valgte derfor at fjerne spørgsmålene, da der opstod tvivl om rammer og de aftaler, der var gældende for interviewet.

TV 2 har tidligere på ugen været ude og forklare årsagen til beslutningen, og det gjorde nyhedsdirektøren også i Presselogen. Det var en beslutning, som blev taget under et tidspres, fordi Løkke var forsinket på vej til studiet ved Christiansborg efter et besøg i Odense-bydelen Vollsmose. Desuden var vurderingen, at Løkke tidligere var blevet spurgt ind til sin troværdighed, så TV 2 ville hellere prioritere en række andre emner, herunder vækst og sundhed.

- Det er ikke sådan, at vi ikke vil spørge til Løkkes troværdighed. Det spørgsmål har været oppe masser af gange og han har også svaret på det, mente Michael Dyrby.

Men det svar købte Ekstra Bladets chefredaktør Poul Madsen ikke.

- Det er jo helt ude i hampen. Bottomline er, at der er et ubehageligt spørgsmål, Lars Løkke ikke vil have stillet og derfor piller TV 2 det af teleprompteren. Punktum., svarede Poul Madsen.

Og nyhedsdirektøren erkendte da også, at det var en fejl.

- Når man sidder her fem dage efter, så vil man da sige: så ville man gerne have truffet en anden beslutning.

Efter udsendelsen forklarede Dyrby uddybende om forløbet:

- TV2 bliver tillagt motiver, vi ikke har. Vi ligger ikke under for politisk pres, men da det har været muligt at få den opfattelse, vil jeg medgive, at vi skulle have truffet en anden beslutning før Krydsild-udsendelsen. Vi har tidligere spurgt til Lars Løkke Rasmussens udfordring med troværdighed og vi vil gøre det igen. Beslutningen om at lade temaet udgå blev udelukkende truffet, fordi der opstod tvivl om rammerne for interviewet og den tvivl kunne ikke afklares inden interviewet.

Endelig tilføjer TV 2-direktøren om den anden halvdel af Presselogens tema søndag – selve forsiden på Ekstra Bladet:

- Det ville klæde Ekstra Bladet at rette deres forside samtidig, den var nemlig forkert.

Se hele udsendelsen af Presselogen på TV 2 Play