Nettet sladrer: Afslører Thorning her sine valgplaner?

16x9

Der bliver hvisket i krogene, rygterne svirrer og de politiske kommentatorer leder alle vegne efter små tegn, der kan indikere, at valget er lige på t

Der bliver hvisket i krogene, rygterne svirrer og de politiske kommentatorer leder alle vegne efter små tegn, der kan indikere, at valget er lige på trapperne.

Men der er et sted, hvor kun få, mere nørdede valginteresserede, kigger efter tegn på, at Helle Thorning-Schmidt skulle være klar til at udskrive valg.

I det såkaldte big data, altså internettets mange millioner oplysninger om folks adfærd online, er der nemlig masser af information at hente.

Betaler for bestemte søgeord
Henrik Stenmann, partner i Internet Intelligence House, der arbejder med optimering af data og strategi, er ekspert i big data, og han har via sine analytiske værktøjer set på online-adfærden hos Socialdemokraterne.

Ifølge ham har Socialdemokraterne netop lanceret en ny hjemmeside, og samtidig har partiet for første gang i to år brugt penge på Google-annoncer.

- Vi kan se, at Socialdemokraterne har købt annoncer på søgeord som ’Helle Thorning-Schmidt’, ’Bjarne Corydon’ og ’Henrik Sass Larsen’, fortæller Henrik Stenmann.

Det betyder, at annoncer for partiets website, socialdemokraterne.dk, dukker op enten øverst eller nederst i søgeresultaterne, når der søges på de nævnte ord.

- Vi kan også se, at de annoncerer på ordene ’valgtest, ’valgresultat’ og ’folketingsvalg’. De begyndte først annonceringen omkring den 14. maj, så det er meget nyt. Vi kan ikke registrere, at partiet har købt Google-annoncer indenfor de sidste to år, uddyber internet-eksperten.

Henrik Stenmann understreger, at han selvfølgelig ikke kan sige, om den pludselige aktivitet på annonce-fronten skyldes, at valget er lige om hjørnet. Men der er endnu en indikation på, at der er noget om snakken.

- Socialdemokraterne har først lige lanceret deres nye website. Indenfor erhvervslivet ser man ofte, at et nyt website skal være klar, før et nyt produkt lanceres, siger Henrik Stenmann med slet skjult henvisning til, at det måske også gælder for politiske partier.

Website relanceret
Den store annonce-offensiv kan dog også skyldes, at Socialdemokraternes nye website ifølge Henrik Stenmann har mistet markant synlighed på Google, siden det blev relanceret.

Søger man på eksempelvis Helle Thorning-Schmidt dukker hendes profil på socialdemokraterne.dk ikke længere op på første side af resultaterne. Det gjorde den før relanceringen, og det samme gør sig gældende for flere andre af partiets profiler.

- Der har de simpelthen ikke været gode nok i lanceringen af deres nye website, siger Henrik Stenmann.

Individuelle annoncer
Hvis du selv begiver dig ud i Google-søgninger på nogle af de ord, som socialdemokraterne har købt annoncer på, kan det ske, at annoncerne ikke dukker op.

Det har ifølge Henrik Stenmann flere årsager:

Google registrerer, hvilke andre søgninger du har foretaget tidligere, og det kan påvirke, hvilke annoncer du får vist.

Har du eksempelvis søgt meget på Helle Thorning-Schmidt uden at trykke på en annonce, vil du i mindre grad få vist annoncen.

Samtidig kan annoncøren indstille annoncerne i forhold til blandt andet geografi og tidspunkter, ligesom budget har stor betydning:

- Annoncerne koster penge, hver gang de bliver vist. Hvis man for eksempel har et dagligt budget på 500 kroner, og det er brugt op, så vil der ikke længere blive vist annoncer den dag, forklarer Henrik Stenmann.