Nyheder

Gode råd til slidgigt: Sådan får du færre smerter

Mød en af forsøgspersonerne fra ph.d.-studiet i indslaget ovenfor.

Et nyt ph.d.-studie giver nyt håb for de mange danskere, der hver dag kæmper med slidgigt og store smerter.

For med den rette træning og motion kan smerterne holdes i skak og dermed forbedre livskvaliteten for de, der er ramt af folkesygdommen.

- Vores studie har vist, at man ved at kombinere træning, vægttab og uddannelse får en stor effekt på smerte, funktion og livskvalitet hos patienter med moderat til svær artrose (slidgigt, red), siger Søren Thorgaard Skou, fysioterapeut og postdoc ved Aalborg Universitetshospital og Syddansk Universitet, og manden bag ph.d.-studiet.

Slidgigt er en kronisk ledsygdom, hvor brusken i leddet gradvist nedbrydes. Af de over 200 gigtsygdomme, der findes, er slidgigt den mest udbredte. 

I Danmark har en ud af fem personer slidgigt, og det er et tal, der kun forventes at stige voldsomt i de kommende år. Der kommer flere og flere ældre og dét kombineret med inaktiv livsstil og overvægt vil få statistikken til at stige.

Patienter fik færre smerter

Ved studiet trænede slidgigtpatienter i 12 uger hårdt med en fysioterapeut to gange om ugen, og de fik samtidig hjælp til at designe kosten rigtigt.

Og resultatet var altså, at patienterne havde færre smerter og dermed brug for mindre smertestillende. 

- Da studiet er udført i kliniske praksis i Danmark, er resultaterne også overførbare til den klinisk virkelighed i dag: Patienter med ondt i knæ og hofter bør henvises til træning og uddannelse, samt vægttab ved behov, før operation overvejes. Vores resultater viser, at det selv hos patienter med svær artrose er gode resultater af denne behandling, siger  Søren Thorgaard Skou.

Han giver dig her nogle gode råd til, hvad du skal gøre, hvis du lider af slidgigt:

1. Træn

Træning er to til tre gange så effektiv som almindelig smertestillende medicin. Hvis du har ondt i dine knæ eller hofter, så opsøg din lokale fysioterapeut. Hun eller han vil kunne hjælpe dig  i gang med en træning, der er målrettet dine problemer. Her kan du finde steder, der tilbyder målrettet træning i nærheden af dig. 

2. Undgå provokerende aktiviteter

Forsøg så vidt det er muligt at undgå aktiviteter i din dagligdag, der provokerer dine symptomer. Alternativt så del i stedet aktiviteterne op i mindre dele og indlæg pauser - eller spørg familie og venner om hjælp.

3. Pas på med overvægt

Hvis du har ondt i dine knæ eller hofter og er overvægtig, kan du snakke med din læge om, hvordan du kan få hjælp til at tabe dig. Selv små vægttab på tre-fem kilo kan gøre en stor forskel for dine knæ eller hofter.

4. Spis varieret

Sørg for at spise en sund og varieret kost, når du har slidgigt. En sund og varieret kost kan være med til at sikre dig, at du får alle de nødvendige næringsstoffer, som kroppen har brug for. Derudover kan en sund og varieret kost forebygge overvægt.