Suspekt: Vi prostituerer ikke os selv for ussel mammon

Du kan se Kulturen på News på TV 2 PLAY Lukas Graham har indgået et samarbejde med højtalerfirmaet Dali, Hedegaard og Brandon Beal bruger Axe-deodo

Du kan se Kulturen på News på TV 2 PLAY

Lukas Graham har indgået et samarbejde med højtalerfirmaet Dali, Hedegaard og Brandon Beal bruger Axe-deodorant i deres musikvideo, Morten Breum kører Citroën, mens Suspekt drikker Fernet Branca på scenen. Listen er lang, når det kommer til danske musikstjerner, der har indgået et kommercielt samarbejde.

- Vi har drukket Fernet Branca utallige gange oppe i vores studie, og så synes vi at de to brands Suspekt og Fernet Branca havde nogle værdier, som stemte meget godt overens. Det er sådan lidt fandenivoldsk begge ting, fortæller Emil Simonsen aka Orgi-E fra bandet Suspekt om bandets samarbejde med Fernet Branca.

- Når vi spiller koncerter, så er en ting, der er en del af vores liveshow, at vi har en bar på scenen. Så det lå ret meget til højrebenet, at Fernet Branca skulle op i vores bar, efter som det er noget vi selv drikker, supplerer Andreas Bai Duelund aka Bai-D.

Kommercielle aftaler er blevet en nødvendighed
De kommercielle aftaler med kendte virksomheder er blevet en vigtig del af den danske musikbranche. For det er nemlig i høj grad her, musikselskaberne henter deres indtjening. Sidste år omsatte musikselskaberne for godt 20 mio. kr. på samarbejdet mellem musikere og kommercielle virksomheder, viser nye tal fra IFPI, og forventningen er, at den indtjening vil blive endnu større i fremtiden.

- Der er dels en gevinst ved, at vi kan få lov til at lave nogle produktioner, vi ellers ikke vil have råd til, hvis vi selv skulle finansiere det, og så er der nogle isolerede indtægtskilder, hvor vi giver værdi til brands, som de er villige til at betale for, fortæller Michael Boie, der er direktør for pladeselskabet Universals Brand Partnership.

Og det er ikke bare herhjemme samarbejdet mellem kunstnerne og kommercielle virksomheder er blevet en nødvendighed, efter at musikbranchen har forandret sig, og man ikke længere kan hente store beløber ind på pladesalg.

- Hvis jeg vil have en kunstner ud, har jeg ikke pengene til at lave de videoer, jeg gerne vil lave. Før i tiden kunne jeg sagtens lave videoer til 500.000 dollars, men i dag skal jeg skrabe sammen, hvis jeg skal bruge 20.000 til en video. Så man har brug for disse strategiske partnerskaber til at markedsføre sit projekt. Hvis vi ikke gør det, lider projektet under det. Så det er ekstremt nødvendigt, fortæller stjerneproduceren Che Pope, der blandt andet har arbejdet sammen med stjerner som Kanye West, Madonna og Rihanna.

Selvom Suspekt og Fernet Branca er et naturligt match, opfatter Andreas Bai Duelund også de kommercielle partnerskaber som en nødvendighed:

- Jeg ser det som en nødvendighed i forhold til der, hvor musikbranchen er nu. Vi vil rigtig gerne ud og spille koncerter, men der er ikke så mange penge i kassen til at gøre det for, så derfor er vi nød til at gå ud og finde nogle samarbejdspartnere, der kan støtte op om vores projekt, så vi rent faktisk kan starte bilen og køre ud på landevejen.

Kunstnere og firmaer skal parres rigtigt
Ifølge Hanna Lindskov fra STEPitUP, der siden 2010 har parret både danske og udenlandske kunstnere op med kommercielle spillere på markedet, er det dog vigtigt, at man har hjertet med, når man parrer kunstnere med kommercielle virksomheder. 

- Min tilgang til kommercielle partnerskaber er ligesom et forhold mellem mennesker. Hvis en forhold mellem mennesker skal være langvarigt, så er det vigtigt at værdierne passer sammen. Sådan er det også med de kommercielle partnerskaber. Samtidig skal der være en menneskelig kemi mellem kunstnerne og virksomhederne. Artisterne skal have en præference for produktet eller bruge produktet selv. I vores nyeste kampagne med Axe bruger artisterne rent faktisk Axe, fortæller Hanna Lindskov til Kulturen på NEWS.

Det samme regelsæt vægter stjerneproduceren Che Pope, når hans artister laver aftaler med kommercielle virksomheder.   

- Man forsøger at finde stærke partnere, der ikke bare er med en enkelt gang. Vi vil have nogle der investerer i partnerskabet omkring det brand, vi i fællesskab skaber. Folk, der vil binde sig for en længere periode, frem for dem der søger et hurtigt produkt placement i en enkel video. Man skal være tro over for kunstnerens brand, for unge mennesker kan sagtens gennemskue, hvis det er udspekuleret og falsk. Så man skal lave noget, der er naturligt, og som giver mening, for hvis du ikke gør det, så prostituerer man sig selv.

Og her er rapperne fra Suspekt helt enige:

- Vi prostituerer ikke bare os selv for ussel mammon. Der skal give mening for os ellers kan man jo lugte det langt væk, at det bare er noget vi gør for pengenes skyld.

Du kan se Kulturen på News på TV 2 PLAY

Hvad er Kulturen på NEWS?

Kulturen på NEWS er et program på TV 2 NEWS, der sendes hver torsdag klokken 18.10
I Kulturen på NEWS tages kulturen seriøst. Meninger brydes, kulturkampe udkæmpes og følelser foldes ud, når kunstnere og politikere, kunstmæcener og kulturkøbmænd, forskere og debattører mødes i TV 2 NEWS' kulturnyhedsmagasin.

Programmet vandt Årets Aktualitetsprogram 2012. 
Nomineret til ArtBeat-prisen 2013 og Årets Aktualitetsprogram 2013.

Se Kulturen på NEWS på TV 2 PLAY