Nyheder

Kaos på hospital: Patienter må vente flere timer på mad

Maden er forsinket, der er ikke nok, og så er det heller ikke den mad, der er bestilt. Et nyt IT-system skaber lige nu kaos på Odense Universitetshospital.

Håbet var, at det nye system skulle forbedre serveringen og kvaliteten af maden til hospitalets mange patienter. Men systemet fungerer ikke, og derfor får patienterne ikke den mad, de bestiller, ligesom den nogle gange er flere timer forsinket.

Det fortæller kræftpatient Karen Margrethe Hansen til TV 2 Fyn:

- Normalt skulle vi have mad omkring klokken 11.30-12.00, da vi får kemo-behandling og derfor har brug for at hvile, men det kan vi så ikke, når maden først kommer klokken 13.30-14.00. Hele planlægningen går galt.

Pårørende måtte tage mad med

Det nye elektroniske system erstattede det gamle, manuelle af slagsen ved årsskiftet, men det til trods fungerer det stadig ikke.

Madbestillingerne tastes ind elektronisk via en tablet, men inden de rammer køkkenets system, er der gået rod i bestillingerne. Hvorfor ved ledelsen ikke.

- Jeg oplever, at man ikke kan få det, man skal have at spise. At man ikke en gang kan få havregrød, øllebrød eller sådan noget, det synes jeg er forfærdeligt, siger Karen Margrethe Hansen.

Hun er diabetiker og laktoseintolerant og derfor på diæt. Det betyder blandt andet, at hun hverken må få mælkeprodukter eller sukker.

- Mine pårørende har måttet komme med mad, så jeg har kunnet få noget at spise, fordi der ikke var noget, jeg kunne tåle. Det synes jeg er meget frustrerende. Jeg må ikke få mælkeprodukter og noget med sukker, og så var der ikke noget at vælge igennem.

- At der slet ikke er noget mad uden sukker på den her er her afdeling, synes jeg virkelig er ringe, når man har det, som jeg har det.

Frustreret personale

Også personalet – både på afdelingerne og i køkkenet – er frustreret over de mange problemer, som det nye IT-system skaber.

Faktisk så meget at sygeplejerskerne, der tager sig af Karen Margrethe Hansen, selv har medbragt havregryn, så de kan lave grød.

- Det betyder alt. De er guld værd, de sygeplejersker. Det er fantastisk personale, og de knokler.

Direktør erkender kaos

Ledelsen på Odense Universitetshospital indrømmer, at den er helt gal med systemet, som på sigt skal skal indføres i resten af Region Syddanmark.

- Vi er rigtig kede af, at patienterne ikke får den mad, de plejer at få - og til tiden. Vi er ved at indføre et nyt IT-system, et godt system, hvor patienterne direkte kan bestille det, de gerne vil have. Men problemet lige nu er, at det ikke fungerer så godt, siger direktør Judith Mølgaard og tilføjer:

- Køkkenet arbejder, så de er ved segne, de gør virkelig, hvad de kan. Men det er klart, at når man er så presset, fordi systemerne svigter, og man ikke er sikker på, patienterne får, hvad de skal have, så kan kommunikationen nogle gange være lidt skarp.

På mandag skal hospitalets ledelse holde et krisemøde, og ambitionen er, at der kommer styr på IT-kaosset, inden maj måned er slut.

Samme håb har Karen Margrethe Hansen, hvis mad i dag kun var 1 time og 20 minutter forsinket:

- Hvis man kunne få lidt mere og bedre mad, ville det være virkelig dejligt.

Her beklager direktør Judith Mølgaard, at IT-systemet langt fra fungerer, som det skal: