Sådan skal tablets bruges af børn

Forældre har ikke nogen grund til at blive forskrækkede over, at iPads og andre tablets gør deres indtog i mange danske daginstitutioner, mener adjunkt Klaus Thestrup fra Aarhus Universitet.

En undersøgelse fra Børnerådet viser ifølge Politiken, at børnehavebørn hellere vil "spille iPad end lege med andre børn".

Men brugt på den rigtige måde kan de digitale værktøjer sagtens skabe både sociale fællesskaber blandt børnene og fysisk leg, siger han.

- Vi diskuterer altid, om legen er der, om kroppen er der, om bevægelsen er der, om det sociale er der.

- Jeg mener, at de undersøgelser, som jeg har været med til at lave, viser, at det kan det sagtens være. For mig at se er det pædagogikken, der afgør sagen, siger Klaus Thestrup, som er adjunkt ved Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier.

Klaus Thestrup har blandt andet arbejdet med, hvordan man kan bruge tablets i børnehaver, og han har aldrig stødt ind i problemer med børn, som foretrak at spille alene frem for at lege med kammeraterne.

- Jeg har da mødt børn, som har været ensomme og fortvivlede, og som ikke har været i stand til at kommunikere ordentligt med deres kammerater, men det er ikke på grund af iPaden. Det er ikke den, der skaber problemerne. Det er nogle andre ting, siger han.

- Den store udfordring er pædagogikken, og hvordan vi forholder os til fremtiden, siger han.

Det handler ifølge Klaus Thestrup om, at nærværende voksne tænker for eksempel en iPad ind i de aktiviteter, de laver sammen med børnene.

Som for eksempel når en børnehave bruger spillet Angry Birds som afsæt til en fysisk leg, hvor børnene kaster sig ned i en madras og tumler rundt.

Eller når en gruppe børnehavebørn ser musikvideoer på youtube og herefter laver deres egen musikvideo. Eller bruger tabletten til at tage billeder i skoven eller lave deres egen film.

- Vi skal se fremad og indse, at vi står med en historisk mulighed for sammen med børn og pædagoger at finde nogle helt andre måder at bruge de iPads på, end undersøgelsen lægger op til, siger Klaus Thestrup.

- Vi lever altså i et globaliseret mediesamfund, og hvordan i alverden kan vi gøre børnene til en del af det. Det perspektiv har vi slet ikke fat i, siger Klaus Thestrup.

10 gode it-vaner for nybegyndere på net og tablets

 

  1. Slå køb i apps fra og udlever ikke din kode
  2. Brug kælenavne til de forskellige spilleprofiler
  3. Tal med dit barn om ikke at gøre andre kede af det
  4. Husk, at nettet husker: del kun det alle må se
  5. Indstil privatlivsindstillinger og slå ”trackingcookies” fra
  6. Tjek aldersvejledningen på spil
  7. Pas på levende reklamesøjler
  8. Aftal en tidsbegrænsning
  9. Sluk elektronikken, når det er sengetid
  10. Vær selv en god rollemodel

 

Kilde: Forbrugerrådet

Sådan begrænser du forbruget

Hvis du mener, at dit barn bruger for lang tid på iPaden, så har familierådgiver Camilla Justesens tre råd til, hvordan du som forælder begrænser tiden foran skærmen.

  1. Lav ikke deciderede forbud, men tal i stedet med børnene om, hvad I gerne vil lave. Så bliver aktiviteterne helt automatisk sjovere end iPaden.
  2. Forældre er børnenes vigtigste forbilleder, så derfor skal du som voksen også lade være med at sidde med din computer og tablet, når børnene er til stede.
  3. Pak hjemmets tablets væk, så de ikke ligger og indbyder til at blive brugt. Tablets er den nemme løsning, men du behøver ikke at gøre den endnu nemmere.

Børn og tablets

Langt de fleste danske børn har stiftet bekendtskab med iPads eller andre tablets. Og børnene har deres helt klare prioriteringer, når det handler om tid med det digitale legetøj, viser en ny undersøgelse fra Børnerådet:

I alt har 844 børn fra 76 børnehaver fordelt over hele landet svaret på spørgsmål fra Børnerådet. 86 procent af børnene var fem år, mens otte procent var fire år og seks procent var seks år.

Alle børnene havde prøvet at spille på en tablet.

  • 66 procent af børnene vil hellere spille på iPad end lege sammen med børn, de kender.
  • 63 procent vil hellere lege på "en sjov legeplads" end spille iPad.
  • 54 procent synes, det er rart, hvis deres forældre er med til at spille iPad.
  • 75 procent kan godt lide at bruge iPad'en helt alene.
  • 60 procent sidder mest alene med iPad'en derhjemme.
  • 29 procent har oplevet noget på en computer, i fjernsynet eller på en iPad, som de er blevet bange for.

Kilder: Børnerådet