Nyheder

Dansk ekspert undrer sig: Det er ulykken, der ikke burde kunne ske

Alt var tilsyneladende forløbet planmæssig på Germanwings-flyvningen fra Barcelona mod Düsseldorf, inden flystyrtet tirsdag formiddag. 

- Sådan noget her sker ret sjældent. Der er næsten aldrig ulykker, når maskinen er kommet så langt op, siger Hans Christian Stigaard, tidligere trafikchef i Københavns lufthavne og nu konsulent i flysikkerhed til TV 2. 

- Vind og sigtbarhed kan give problemer under start eller landing, men når først flyet er kommet op i fuld højde, så betyder vejret knap så meget. Og på dette tidspunkt burde maskinen være nået op i sin fulde højde. Hvad der har fået flyvemaskinen i denne situation er umuligt at sige noget om nu. En eller anden form for teknisk problem har der jo været. Og det kan være mange ting. Jeg vil ikke begynde at gætte endnu, siger han.  

Ifølge Hans Christian Stigaard er Airbus 320-flyet et af de mest brugte mellemdistancefly sammen med Boings 737. 

Sorte bokse

Uheldige episoder kan ikke undgås, når man er så meget på vingerne, som denne flytype er. Men A320 er ikke kendt for at være en kritisk flytype på nogen måde. Idet denne slags fly er så brugt af mange flyselskaber, er det også en flytype, som de fleste piloter er rutinerede i at betjene. 

Den tidligere trafikchef vurderer også, at flyet fulgte en standard-rute fra Barcelona, ud over Middelhavet og ind over den franske kyst - indtil det altså styrtede ned i de franske alper tirsdag formiddag. 

Germanwings er ifølge Hans Christian Stigaard et "anerkendt tysk lavprisselskab, der ikke har noget dårligt renomme". 

- Det vigtigste lige nu er at finde de to "sorte bokse" som faktisk er orange. Den ene indeholder en flight data recorder, der fortæller alle data om flyets teknik, og den anden er en cockpit voice recorder, der optager al kommunikation i cockpittet. Det kan fortælle, hvilke tekniske problemer, der fik flyet til at styrte, og det må være hovedfokus lige nu, siger Hans Christian Stigaard. 

Svært fremkommeligt

Nogle af de seneste meldinger tyder dog på, at det kan blive svært. Flyet er styrtet ned i et svært fremkommeligt område i 2000 meters højde i de franske alper, der ifølge en bjergfører kun kan nås enten til fods eller via helikopter. 

Flyet styrtede tirsdag formiddag ned nær Digne i den sydlige del af de franske alper. Ombord på flyet var 142 passagerer, to piloter og fire kabineansatte. Det menes, at der var ca. 45 spaniere ombord. 

Udenrigsministeriets Borgerservice kan endnu ikke fortælle, om der var danskere ombord på det forulykkede fly. 

Både premierministeren og den franske præsident Francois Hollande udtaler, at alle om bord frygtes at være omkommet ved styrtet.

"En sort dag for Lufthansa"

Hjemmesiden Flightradar24.com overvåger flytrafikken, og den skriver, at flyet fra Germanwings forsvandt klokken 10.39 dansk tid i 6800 fods (ca. to kilometer, red.) højde. Talsmanden fra det franske indenrigsministerium fortæller, at flyet udsendte et nødssignal klokken 10.45 tirsdag formiddag.

Germanwings er et lavprisselskab under det tyske flyselskab Lufthansa. Lufthansas direktør Carsten Spohr har via selskabets Twitter-profil udsendt følgende meddelelse:

- Vi ved endnu ikke, hvad der er sket med fly 4U 9525. Jeg sender min dybeste sympati til familierne og venner til vores passagerer og personale på 4U 9525. Hvis vores frygt bekræftes, er dette en sort dag for Lufthansa. Vi håber at finde overlevende.

Hans Christian Stigaard livechattede med brugerne af tv2.dk efter, at han havde været på TV 2 NEWS. Du kan læse hans var nedenfor.

Airbus A320

Airbus A320 er en del af klassen for mellemstore passagerfly og et af de bedst sælgende i flyhistorien.

  • Totallængde: 37,57 m.
  • Kabinelængde 27,51m
  • Højde 11,76m.
  • Vingespænd: 35,80
  • Typisk indretning: 150 passagerer på to klasser. For lavprisfly kan der være plads til 180.
  • Max last vægt: 16,6 ton
  • Rækkevidde: 6100km
  • Topfart: 903 kilometer i timen ved 27.000 fod
  • Flytypen blev taget i brug i slutningen af 1980'erne.
  • Flyselskaber der benytter flyet er bl.a. SAS, Air Greenland, Lufthansa og Air France. 

Kilde: Airbus.com + Ritzau