Nyheder

S: Kamp mod social dumping er et fælles ansvar

Man kan kun komme social dumping på det danske marked til livs, hvis myndigheder, virksomheder og fagforeninger bekæmper det i fællesskab.  

Sådan lyder det fra Ane Halsboe-Jørgensen, socialdumpingordfører for Socialdemokraterne.

Det sker i forbindelse med den kommende faglige voldgiftsag mod Cipa, der er underleverandør til Metro-byggeriet i København. Det italienske firma beskyldes for at have underbetalt dets udenlandske ansatte, og det samlede krav løber op i 47 mio. kr.

- Vi har igennem lang tid sagt, at kampen mod social dumping har topprioritet hos os. Hvis man arbejder i Danmark, skal det være på danske vilkår. Man bliver opdaget, hvis man snyder 38 mennesker for 47 mio. kr., siger Ane Halsboe-Jørgensen til TV 2 News og fortsætter.

- Vi skal gøre alt, hvad vi kan, fra myndighedernes, fagforeningernes og virksomhedernes side for at komme social dumping til livs.

 Ifølge Ane Halsboe-Jørgensen er sagen især vigtig, da Metro-byggeriet bl.a. er finansieret af skattekroner fra danske borgere.

3F: Grov udnyttelse

Hvis alt forløber planmæssigt, falder der dom i sagen den 20. februar, hvor 38 nuværende og tidligere ansatte i Cipa vil forklare, hvordan de systematisk er blevet snydt for omkring 20.000 kr. om måneden.

Hos 3F, der skal føre voldgiften på medarbejdernes vegne, betegner faglig sekretær Silas Gragen sagen som meget alvorlig.

- Det er grov udnyttelse. Der er tale om folk, der kommer herop for at arbejde uden at kende vilkårene. De kan hverken tale engelsk, tysk eller dansk, men kan som regel kun deres eget sprog og har svært ved at kommunikere internt med hinanden. De aner ikke, hvad deres rettigheder og muligheder er, siger Silas Gragen.  

Afviser anklager

70 Cipa-medarbejdere nedlagde i sidste uge arbejdet.  

Cipa nægter sig skyldig i anklagerne og skriver i en mail til TV 2 Nyhederne, at der er tale om falske påstande.

Metrobyggeriets hovedentreprenør, Copenhagen Metro Team (CMT), ønsker ikke at kommentere sagen, der er den hidtil største af sin slags i Danmark, før der er faldet dom. 

Facts om Københavns Metro

Knap 56 millioner benyttede den allerede eksisterende metro i 2014. Det giver over en millioner rejsende på en gennemsnitlig uge.

Ifølge Metroselskabet forløb 98,7 procent af afgangene rettidigt.

Tilbage i 1992 besluttes det, at der skal anlægges en 'letbane'. I 1993 stiftes Ørestadsselskabet og 1997 skrives der kontrakt med Copenhagen Metro Construction Group, der skal bygge Metroen. Kort efter begyndte det endelige gravearbejde. Den nuværende metro åbnede i 2002. 

Den kommende Cityring bliver godt 15,5 kilometer lang og vil forbinde Københavns indre by med de omkringliggende bydele i form af 17 underjordiske stationer i 20-40 meters dybde.

Den vurderes at give en regning på mere end 21 milliarder kroner, som Staten, Frederiksberg og Københavns Kommune skal dele.

Metro-cityringen forventes færdig i sommeren 2019 - den er foreløbigt forsinket med syv måneder.

Kilde: m.dk