Kvinden bag Endomondo: Timingen var helt rigtig
- Vi ville sagtens kunne have forsat uden at sælge, men jeg mener, at vi med Under Armour har fundet det helt rigtige brand og match.
Sådan siger den 34-årige Mette Lykke, der er kvinden bag den danske motions-app Endomondo, som netop er blevet solgt til den amerikanske sportstøjsmastodont for omkring 575 millioner kroner.
- Jeg synes, det er en fair pris, og at timingen er rigtig. Vi vil gerne ud globalt, og med den her partner kan vi nå ud meget, meget hurtigere, siger den administrerende direktør med henvisning til, at Under Armour er en af de allerstørste leverandører af tøj i sportsverdenen.
Også Under Armour er - naturligt nok - glade for den underskrevne kontrakt.
- Inden for dette område med digital sundhed og fitness gjaldt det om at finde de rettere partnere. Endomondo Europa, hvor størstedelen af markedet ligger, var de helt rette, og derfor gav det mening at vælge dem, siger vicedirektør Robin Thurston til TV2 NEWS.
Mere målrettet reklame i fremtiden
Endomondo-app'en har siden august 2008 kunnet downloades til mobiltelefonerne, og den blev hurtig særdeles populær blandt både danskere og folk i udlandet. I dag har Endomondo omkring 25 millioner brugere, og der kommer dagligt 30.000 nye til.
Ifølge Mette Lykke behøver ingen af dem dog frygte, at den populære app ændrer sig nu, hvor ejeren bliver en anden.
- Det eneste, det kommer til at betyde, er, at vi får flere ressourcer til at kunne investere i vores app. Vi kommer til at kunne ansatte folk hurtigere end tidligere, men ellers fortsætter vi, som vi altid har gjort, siger Mette Lykke til TV 2 NEWS.
Robin Thurston forklarer, at brugerne af Endomondo dog i fremtiden kan forvente, at reklamerne bliver mere målrettede den enkelte.
- Hvis man kigger på de reklamer, der er på platformen i dag, så vil der nok i fremtiden være mindre reklame, men på et mere koncentreret område, som passer mere naturligt til det, man bruger i det daglige.
- Hvis man fx har et par sko, man kun bør løbe 650 kilometer i, før de er ødelagt, og man kan få skader af dem, er det så service eller reklame at gøre opmærksom på, at man med fordel kan købe sko? Vi ser det som en service, men det vil selvfølgelig være til gavn for firmaet Under Armour.
Fortsætter selv i virksomheden
Selv om Mette Lykke nu har solgt sit hjertebarn betyder det ikke, at hun ikke længere skal være en del af Endomondo. Københavner-kontoret, der tæller omkring 40 ansatte, skal nemlig stå for Under Armours internationale digitale strategi, og det kommer Mette Lykke til at stå i spidsen for.
- Min rolle bliver at lede det team, og vores rolle i øvrigt bliver at fortsætte det, vi er ved - nemlig at gøre motion sjovere, og det er vi slet ikke færdige med endnu.
Hele idéen til den succesrige app startede med noget så simpelthen som en tanke om at ville have folk til at dyrke mere motion.
Fra en bekendt til en af de andre medstiftere hørte Mette Lykke om, hvordan man arbejdede med GPS-signaler for at kunne holde øje med og styre en bilflåde. Den snak affødte en tanke om, at teknologien også måtte kunne bruges til sportsrelaterede formål. Herfra gik der ikke længe inden, de tre iværksættere Christian Bernitt Birk, Jacob Nordenhof Jønck og Mette Lykke besluttede sig for at opsige deres job som managementkonsulenter og forfølge drømmen om at skabe en motions-app.