Iværksættere jubler over Endomondo-salg

16x9
Peter Holten Mühlmann, stifter af Trustpilot. Foto: Scanpix

Lykønskningerne er dagen igennem strømmet mod Endomondo og medstifter Mette Lykke på de sociale medier, efter fitnessappen sent i går aftes blev solgt

Lykønskningerne er dagen igennem strømmet mod Endomondo og medstifter Mette Lykke på de sociale medier, efter fitnessappen sent i går aftes blev solgt til sportstøjgiganten Under Armour for over en halv mia. kr.

Det er især hilsner fra det danske iværksættermiljø, der har domineret fladen på bl.a. Facebook, Linkedin og Twitter. 

En af de virksomhedsejere, der glæder sig over succesen hos kollegerne i branchen, er Peter Holten Mühlmann. Han er stifter og topchef i anmelderportalen Trustpilot, der siden 2007 har åbnet kontorer i Danmark, London og New York, og som arbejder sig hen mod en børsnotering i USA i 2017.

- Min første reaktion var, at det var rigtigt dejligt for Mette og resten af holdet i Endomondo. Og jeg tror, at alle i det danske iværksættermiljø er glade, siger Peter Holten Mühlmann.

Endomondo så dagens lys for otte år siden og har i dag mere end 25 mio. brugere rundt omkring i verden.

Kan give et boost
Frasalget sker i en periode, hvor antallet af nystartede virksomheder herhjemme er på et rekordhøjt niveau siden finanskrisen.

Og at det nu er lykkes Endomondo at score en kæmpegevinst ved et frasalg, er ifølge Peter Holten Mühlmann godt nyt for hele det danske iværksættermiljø.

For Endomondo har bevist, at det er muligt for privatinvestorer at tjene gode penge på nystartede danske virksomheder – og det kan på længere sigt gøre det nemmere for iværksættere at rejse risikovillig kapital til deres forretning.

- En ting er, at det sikkert giver en masse danskere lyst til selv at prøve starte noget op. Men det vil nok også øge risikoappetitten på danske iværksættere hos internationale investorer. For nu er det bevist, at man kan få en et godt afkast på sin investering i Danmark, siger Peter Holten Mühlmann.