’Kevin har forberedt sig hele livet til på søndag'

På søndag morgen tidlig går starten på Melbournes Formel 1 Grand Prix. Og hvad kan vi så forvente?
Det er en start på både sæsonen og på et dansk eventyr i klassen, som i mere end 60 år har været toppen af motorsport.
Vi danskere har enorme forventninger til året i år - men det har resten af verden også. Der er nemlig tale om en helt ny start for Formel 1 efter nogle af de største ændringer i både det tekniske og det sportslige reglement.
Kevin Magnussen skal finde sig til rette i sit nye job blandt den lille flok af nogle af verdens bedste racerkørere. I alt er der kun 22 kørere, som får muligheden i dette felt og dermed skal kæmpe om at blive den bedste af de bedste. Udover at skulle lære urimeligt hurtigt, skal Kevin levere varen for sit team, deres sponsorer og (ikke mindst) for alle os håbefulde danskere.
Mange har spurgt, om det ikke er et for stort pres på denne unge mand, som for ganske kort tid siden er blevet valgt til at køre for et af verdens mest vindende Formel 1-teams.
Det er et spørgsmål, som man kan stille med rette. Imidlertid er Kevin Magnussen ekstremt godt forberedt, både med hensyn til at køre bilen, holde styr på taktikken, have fysikken og - ikke mindst at have psyken på plads.
Unge Magnussens nye arbejdsplads er en af de mest koncentrationskrævende i sportens verden. Det er et arbejde, hvor kravet til totalkoncentration varer minimum 300 km. eller 2 timer - hvad der nås først.
Hvor man i mange andre sportsgrene har pauser, halvlege eller bare er en del af et hold, hvor andre er aktive i perioder, så er Kevin alene i bilen igennem (forhåbentlig) hele løbet - og dermed "på" konstant!
Når jeg skriver, at Kevin er godt forberedt, så mener jeg naturligvis, at han er blevet trænet igen og igen til at opfylde de store forventninger. Han har simpelthen været i, hvad der godt kan betegnes som den allerbedste skole, nemlig McLarens young driver program.
Han har kørt utallige timer i simulator og en masse testkilometer i den helt nye racer fra teamet. Han har gennemgået en virkelig hård fysisk træning, da sporten stiller meget store krav til kørerens fysik. Der er tale om topatleter i de 22 racerbiler, ingen tvivl om den sag.
På trods af denne mængde forberedelse er det dog stadig en debut for Magnussen. Alle situationer har, indtil nu, været tænkt og simuleret - nu er det rigtig alvor! Presset på Kevin er kæmpestort, men jeg er ikke i tvivl om, at han kan håndtere det. Uanset hvor stort pres vi, teamet, tilskuerne eller andre må lægge på ham, så lægger han selv det største pres på sig selv. Hele livet har Kevin arbejdet for at sidde i den bil på søndag, og han er kommet så langt ved at presse sig selv, langt forbi det mange andre er villige til.
Som nævnt, så er der lige 21 andre dygtige kørere, som ikke vil gøre det nemmere for Magnussen. Han er kommet i det bedste selskab, han nogensinde har været i, og det vil han mærke for fulde sejl på søndag. Han kommer til at konkurrere mod kørere, som har mange års erfaring med sporten og med de teams de stiller til start for - og her er Kevin rookie, i ordets egentlige forstand.
Spørgsmålet i starten stiller spørgsmålet; "hvad kan vi forvente?"
Vi kan forvente, at Kevin Magnussen stiller til start med det ene mål at vinde Formel 1-sæsonens første Grand Prix. Med ham er det faktum, at resten af feltet også skal gennemskue konsekvenserne af det nye reglement og lære at bruge de helt nye biler i forhold til de ligeså nye sportslige regler. Det giver Kevin en bedre adgang til sporten, at der ikke er nogen i feltet som har bedre erfaring med 2014-bilerne, end han har.
Til gengæld så kender de mere erfarne kørere deres teams og afviklingen af løbene langt bedre end Magnussen, og her kan han komme til kort..
I det nye reglement stilles der endnu større krav til køreren i forhold til taktisk kørsel, da benzinmængden er voldsom reduceret i forhold til forgående år (130 kg. brændstof til 100 kg.).
De store tekniske ændringer på bilerne vil også betyde en kæmpe forandring for kørerne. Der skal rationeres på de opsparede kræfter i ERS (Energy Recovery System), og de skal benyttes meget præcist under løbet. Oven i disse nye tiltag så kender ingen dækkenes karakteristik til fulde - noget som meget vel kan betyde forskellen på at vinde eller tabe!
Sjældent har en sæsonstart i Formel 1 været imødeset med større spænding end netop i år. Spændingen blandt os danskere er naturligvis endnu større med en dansk kører i et topteam.
Der er uendeligt mange parametre, som skal passe for, at Kevin Magnussen kan ende på podiet, men han har absolut gode chancer.