Nyheder

Skole: Derfor deler vi eleverne op i duller og helte

Frederiksgårdskolen i København er kommet i modvind efter de har arrangeret en 'heltedag' og en 'dulledag' for skolens 4., 5. og 6. klasses elever.

Kritikken går blandt andet på kønsopdelingen af børnene, og ordvalget af 'dulledagen', som for mange har en negativ klang, mens 'heltedagen' har en positiv ordlyd.

Og fra Frederiksgårdskolen indrømmer man da også, at ordvalget er lidt uheldigt.

- Vi skulle have tænkt os bedre om, da vi navngav dagen. Det kunne for eksempel have været 'heltindedag' eller 'pigedag', siger konstitueret skoleleder Morten Leer til tv2.dk.

Han forklarer, at emnedagen ikke handler om, at stigmatisere nogen i forhold til deres køn.

- De elever, der går på Specialskolen Frederiksgård skole er børn med særlige behov, som for eksempel generelle indlæringsvanskeligheder, autisme og adhd. På skolen har vi valgt, at opdele eleverne efter køn til dette arrangement, for at styrke og udvikle henholdsvis pigenes og drengenes sociale relationer og samarbejde, som der har været lidt problemer med. Normalt har vi ikke kønsopdelte aktiviteter, siger Morten Leer.

Dagens arrangement er derfor tænkt som en mulighed for at fremme det sociale element i de to grupper.

Pigerne har selv været med til at bestemme aktivitet

Mange vil stå fast på, at piger også godt kan være helte, og have godt af fysisk udfoldelse. Og pigerne bliver da heller ikke snydt.

- Pigerne skal på heltekursus i næste uge, hvor drengene så skal lave noget andet. Og i forhold til dagens aktivitet for pigerne, hvor de skal klæde sig ud og 'dulle sig op', så har eleverne været medinddraget og selv været med til at bestemme, hvilke aktiviteter, de godt kunne tænke sig i dag, slutter Morten Leer.