Nyheder

Minister ikke klar til roadpricing

Regeringen har ingen planer om at indføre roadpricing i København.

Sådan lyder meldingen fra transportminister Pia Olsen Dyhr, på trods af at hun i dag modtog trængsels-kommissionens anbefalinger, der peger på netop roadpricing som en af løsningerne på de trængselsproblemer, der i dag er på de københavnske veje.

- Det er sådan set ikke nogen hemmelighed, at regeringen ikke ønsker at indføre roadpricing nu. Teknologien er ikke til stede, viden er ikke til stede, siger transportminister Pia Olsen Dyhr til TV 2. Hun peger på, at man i blandt andet Tyskland er ved at afprøve roadpricingløsninger.

- Jeg vil gerne afvente de oplysninger, og så vil regeringen genoverveje sin stilling.

Trængselskommissionens anbefalinger

Trængselskommissionen anbefaler at investere mellem 32 og 42 milliarder kroner i nye tiltag, der skal mindske trængslen i hovedstadsområdet i løbet af det næste årti.

Her følger nogle af kommissionens anbefalinger.

Anbefalingerne er inddelt i forskellige kapitler:

Roadpricing:

* Storskalaforsøg med roadpricing.

Indre bydele:

* Ny metroafgrening til Ny Ellebjerg.

* Cykelparkering ved centrale stationer.

* Sammenhængende net af supercykelstier.

* Udarbejdelse af en samlet parkeringsstrategi i Indre by.

* Bedre fremkommelighed på Ring 2

Ringbyen:

* Udbygning af Ring 4.

* Bedre kapacitet på Motorring 3, herunder kørsel i nødspor.

* Busfremkommelighedsnet.

De store transportkorridorer og det øvrige Sjælland:

* Forlængelse og udvidelse af Hillerødmotorvejen.

* Udvidelse af Helsingørmotorvejen syd for Isterød.

* Forbedring af lokalbanerne ved Hillerød.

* S-tog til Roskilde.

* Øget kapacitet på Københavns Hovedbanegård.

* Automatisering af S-tog.

Stærke rammevilkår for den kollektive trafik:

* Ny organisering af den kollektive trafik.

* Bedre trafikinformation på tværs af transportformer.

* Forenklede takster og takststruktur i den kollektive trafik.

(Kilde: Trængselskommissionens betænkning "Mobilitet og fremkommelighed i hovedstaden)

ritzau

Et sundt princip

Pia Olsen Dyhr og hendes partifæller i SF var for år tilbage blandt de fremmeste fortalere for den famøse betalingsring, der netop ved at opkræve penge af bilisterne skulle mindske trængslen i hovedstaden.

- I 2009 stod vi for det første i en anden økonomisk situation, end vi står i lige nu. Derudover, så er roadpricing et sundt princip, hvor forureneren betaler. Problemet er bare, at teknologien ikke er til stede. Og jeg har ikke tænkt mig, som andre transportministre - som har opfundet IC4-tog eller Rejsekortet - at begynde at opfinde ny teknologi, når der nu er andre, der afprøver det. Så hellere brugen den viden og teknologi efterfølgende til at kigge på, om Danmark skal have roadpricing.

Hvad mener du? Bør man indføre roadpricing for at mindske trængslen på vejene? Deltag i debatten herunder