København er klar med letbaneplan
Den kollektive trafik i Hovedstadsområdet skal familieforøges.
Styregruppen bag det københavnske letbaneprojekt, som har deltagelse af Transportministeriet, Region Hovedstaden og 11 kommuner, er klar med en plan for en fremtidig letbane, som skal løbe fra Lyngby i nord til Ishøj mod syd.
- Når man skal med toget fra Herlev til Gladsaxe, skal man i dag ind omkring Københavns Hovedbanegård. Med letbanen får vi en forbindelse på tværs tognettet, som mindsker trængslen og fremmer mobiliteten, siger styregruppens formand, Karin Søjberg Holst (S), som er borgmester i Gladsaxe.
Ifølge udredningen vil banen kunne tiltrække 13-14 millioner passagerer om året og dagligt flytte 4000 ture fra bilen til den kollektive trafik.
- Vi har busser, der kører på strækningen, men vi ved, at folk foretrækker den skinnebårne trafik, fordi den ikke sådan lige bliver omlagt, og der er en vis regelmæssighed i den, fordi den kører i sit eget spor.
Hun forklarer, at letbanen som en slags moderne sporvogn skal indbygges i omfartsvejen Ring 3, som passerer adskillige S-togs-stationer. Dermed vil banen forbinde de forskellige fingre i s-togsnettet, uden at man behøver skabe plads i bylandskabet til nye togskinner.
- S-tog ville formentlig kræve enten højbane eller tunnel, og det koster uforholdsmæssigt meget i forhold til passagerantallet, forklarer borgmesteren.
Den forventede pris letbanen for ligger på 5,2 milliarder kroner, når man regner alle udgifter med.
Mette Olesen, som er ved at skrive en ph.d. om letbaner i samarbejde med COWI og Aalborg Universitet, påpeger, at banerne typisk er en billigere løsning i byerne end at anlægge nye togbaner.
- Letbanen kører som udgangspunkt der, hvor der allerede er etableret infrastruktur. Du skal ikke ud og lave en masse ekspropriationer, forklarer hun.
Samtidig er banen mere integreret i bybilledet end det afskærmede S-tog eller den underjordiske metro.
- Hele idéen med letbanen er, at den kører i gadeplan. Den interagerer med byen, mens en metro kører under jorden uden at have noget med de byrum, den kører igennem, at gøre, påpeger hun.
Foruden København er der også letbaner under opsejling i Aarhus og Odense, mens man i Aalborg er i gang med en forundersøgelse. Mange flere letbaner forventer Mette Olesen dog ikke, at vi vil se i Danmark.
/ritzau/