Nyheder

Stor test afslører tusindvis af huller i 3G-dækningen

Mange kender frustrationen, når netradioen går i hak eller mailen ikke vil sendes.

Det viser kortet

De røde prikker repræsenterer et område på 100 gange 100 meter, hvor mindst 15 brugere har meldt data ind.

For at feltet bliver markeret med en rød prik, skal der være ingen eller meget dårlig 3G-dækning i feltet.

Enten skal alle brugerne have meldt ingen 3G eller også skal gennemsnittet have meldt 3G dårligere end grænseværdien -92 dBm.

Selvom kortet viser flest prikker i de store byer, betyder det ikke, at der er dårligst dækning i byerne.

Det skyldes, at der er flere brugere til at måle og finde de problematiske områder.

Det kan være uhyggeligt irriterende, når 3G-nettet svigter og efterlader en med en smartphone, der er knap så smart at have med på farten.

Sammen med firmaet Opensignal har tv2.dk kortlagt 21.000 punkter i hele landet, hvor der ingen eller stærkt begrænset 3G-dækning er.

SE KORTET OVER ARTIKLEN

Og omfanget kommer bag på den uvildige teleekspert Torben Rune fra Netplan.

- Det er overraskende, at der stadig er områder, hvor basale funktioner på en smartphone ikke kan lade sig gøre. Det er overraskende og bekymrende, siger han til tv2.dk.

Test: Sådan gjorde vi

Opensignal har på tv2.dk's vegne kortlagt, hvor der er huller i de danske 3G-netværk.

Undersøgelsen er baseret på mere end fem millioner målinger i løbet af 2012.

Målingerne er foretaget via deres gratis app til Android-telefoner. Næsten 15.000 brugere har biddraget med data til projektet.

Testen finder altså kun 3G-huller der, hvor der er brugere. I virkeligheden er der formentligt langt flere end de 21.000 huller, som brugerne af Opensignals app har afsløret.

For at et punkt, der er defineret som et område på 100 gange 100 meter, bliver betragtet som uden 3G-dækning skal mindst 15 brugere af det respektive netværk have meldt data ind. Og gennemsnittet skal have haft ingen 3G eller stærkt begrænset 3G (grænseværdien er sat til -92 dBm).

Testen ser altså bort fra 4G.

Testen af baseret på retningslinjer fra Ofcom, den britiske teleindustris kontrolorgan.

Du kan læse mere om app'en og downloade den her: http://bit.ly/XAIuzR

"Hva' går der galt?"

Det kommer også bag på mange af de mobilkunder, der må leve med dårlig eller ikke-eksisterende 3G-dækning. Mange af dem klager deres nød på Facebook.

"Det kan da ikke være rigtigt, at jeg bare skal leve med en ubrugelig telefon," skriver Kirsten Jensen fra Randers på TDC's Facebookside.

Heller ikke TDC's datterselskab Telmore har lutter tilfredse kunder:

"Jeg er ikke særlig imponeret over jeres hastighed på mobilt net. Jeg har tilmeldt mig en datapakke, da jeg bruger min telefon som modem, men der sker ikke en hujende fis med hastigheden, og siderne udløber inden jeg får forbindelse, hva' går der galt?" spørger Julie Lykke på Telmores Facebookside.

Men alle selskaberne har utilfredse kunder. Også Telenor:

"Kan det virkelig være rigtigt at i som teleselskab ikke kan tilbyde udendørsdækning på Nørrebro?" spørger Michael Christian Petersen på Telenors Facebookside.

Svært at sætte antenner op

Jakob Willer fra teleselskabernes brancheorganisation, Teleindustrien, erkender efter at have nærlæst rapporten, at der er huller i de danske 3G-netværk.

- Vi ved godt, at der er huller og steder, der skal udbygges og lappes. Men det er altid et spørgsmål om prioritering, hvor pengene finder hen, siger han til tv2.dk.

Han peger på, at priserne for leje at antennepladser er steget voldsomt og modviljen nogle steder har været stor.

- Historisk set har der været flere år, hvor man ikke har udbygget mobilnettene, som man gerne ville og burde, fordi sagsbehandlingen var sat på standby i nogle kommuner. Men den knude har løst sig. Nu ruller det derudaf, og der bliver investeret på livet løs," siger Jakob Willer, der peger på, at en ny dansk test fra Aalborg Universitet viser, at de nyeste smartphones faktisk får dårligere og dårligere antenner.

Rapporter huller og spørg om antennen

Det har endnu ikke været muligt at få en kommentar fra Apple eller Samsung, der producerer de mest solgte smartphones.

- Telefonen er faktisk en super vigtig faktor, siger Stine Green Paulsen, kommunikationschef i 3, der peger på, at forskellen på en god og dårlig antenne kan være tifold.

Jakob Willer råder brugerne til at spørge efter en telefon med god antenne, næste gang de investerer. Og så råder han dem til at rapportere det til teleselskaberne, når de finder huller i dækningen.

- Det her kort (over artiklen -red.) er jo en gave til os i telebranchen. Det er den reelt oplevede dækning, vi får kortlagt der.

tv2.dk forsøger at få en kommentar fra de største producenter af smartphone.

.