Nyheder

Ud og se med indviklet rejsekort

Fra søndag bliver det muligt at benytte det digitale billetsystem, rejsekortet, i DSB's tog over hele landet.

Dermed åbnes der for første gang for kortet i trafikken mellem landsdelene, og en helt ny passagergruppe skal derfor tage stilling til, om kortet er noget for dem.

Men det er ikke så lige til at sige, hvem der kan have glæde af det nye billetsystem, forklarer Niklas Marschall, salgs- og markedsdirektør i DSB.

"Jeg kan godt forstå, hvis nogen kunder synes det er svært at træffe det valg, men det bedste, man kan gøre, er at gå ind på DSB.dk og bruge de værktøjer, vi har til at bestemme, om man skal købe et rejsekort," siger han til Ritzau.

Nyt takstsystem

Det nye billetsystem har nemlig følgeskab af et nyt takstsystem, og det betyder, at passagererne risikerer at betale en højere pris med kortet, end man betaler for en enkeltbillet fra stationernes automater.

"Der er nogle kunder, der vil opleve, at de produkter, de har i dag, er mere attraktive at beholde, end at skifte til rejsekortet, hvis man kun kigger på prisen," konstaterer Niklas Marschall.

Hos Forbrugerrådet er man imidlertid ikke imponeret af de uforudsigelige priser.

"Det er utrolig upraktisk. Det virker som om, det ikke er særlig gennemtænkt," konstaterer seniorrådgiver Lise Bjørg Pedersen.

Kritikken til trods mener Forbrugerrådet, at kortet er en god idé, som kan gøre det nemmere at rejse med kollektiv trafik.

"Man behøver ikke at stå og tælle zoner. Man skal bare checke ind og checke ud, og man har altid sin billet lige ved hånden," siger Lise Bjørg Pedersen.

Hun opfordrer dog til, at man kigger benhårdt på tegnebogen, når man vurderer, om man skal have et rejsekort.

"Man skal holde øje med prisen, og vurdere det derudfra," anbefaler hun.