Nyheder

Enhedslisten: Kun rabat til langtrejsende

Der skal være billigere at rejse langt med tog og bus, hvis Enhedslisten skal stemme for betalingsringen.

Hvis en betalingsring omkring København skal have Enhedslistens opbakning, skal det til gengæld være væsentligt billigere at tage offentlig transport.

Men primært for de pendlere, der kommer langvejs fra, slår Enhedslisten nu fast.

Enhedslisten har nemlig indset, at det ikke nytter at sænke taksterne for alle i den kollektive trafik i forbindelse med, at betalingsringen indføres, skriver DR Nyheder.

- Så smører man så at sige de penge, der er til det, ud over et helt tyndt lag. Så tror vi faktisk ikke, at det kan mærkes, siger trafikordfører Henning Hyllested.

Én af de modeller, som Enhedslisten har lagt på bordet i forhandlingerne, er en såkaldt zonemodel, hvor antallet af zoner reduceres.

Det betyder, at længere rejser med den kollektive trafik gøres billigere, og partiet har indtil nu fået beregninger på, hvad det vil koste at fjerne de to yderste zoner:

Rejsende fra for eksemplet Helsingør og Hillerød vil skulle betale 84 kroner for en kontantbillet i stedet for de nuværende 108 kroner, mens et månedkort for alle zoner falder med 200 kroner.

Det hele vil ifølge Transportministeriet koste 81 millioner kroner om året, og de penge skal komme fra de 800 millioner kroner, der er sat af til at etablere betalingsringen, mener partiet, hvis forslag møder positiv respons i regeringen.

- Jeg tror, at det er noget, som folk vil synes om. Hvis folk skal vælge den kollektive trafik, er det her forslag med til at trække i den rigtige retning, siger Socialdemokraternes trafikordfører Rasmus Prehn til DR Nyheder.

- Det her forslag er relativt billigt, og det udkonkurrerer ikke cyklismen, lyder det fra De Radikales trafikordfører, Andreas Steenberg.

Enhedslisten stiller også krav om nye busruter og flere tog i myldretidstrafikken, når betalingsringen kommer.

/ritzau/