Nyheder

Roadpricing virker bedre end betalingsring

Regeringens trængselsring - bedre kendt som betalingsringen - omkring København er slet ikke den rigtige måde at eliminere den voksende biltrængsel og lange køer på.

Det er meldingen fra Ingeniørforeningens trafikpanel, der tæller 656 trafikeksperter, der til daglig beskæftiger sig med trafik og trafikplanlægning.

Roadpricing, hvor bilisterne betaler efter, hvor langt de kører, og hvilke veje, de benytter, er sammen med en bedre og billigere kollektiv trafik langt mere effektivt, påpeger eksperterne.

"Roadpricing er en national løsning, som bør kunne samle partierne i Folketinget. Hvis der samtidig arbejdes for en effektiv kollektiv trafik, er vi på rette vej," siger formanden for Ingeniørforeningens Teknologiudvalg, Per Højbjerre.

Gør det nemmere at komme til bus og tog

Ni ud af 10 eksperter i undersøgelsen peger på, at nemmere adgang til togstationer med bil og bus, samt flere afgange med de offentlige transportmidler er langt mere virkningsfuldt end den omdiskuterede betalingsring.

Den tror kun fire ud af 10 eksperter på vil virke efter hensigten.

Eksperterne peger også på lavere priser på kollektiv transport, bedre komfort i busser og tog, hvor pendlerne har mulighed for at arbejde undervejs.

Mætningspunktet er nået

Formanden for Ingeniørforeningens Teknologiudvalg, Per Højbjerre, opfordrer til en mere langtidsholdbar løsning på trængselsproblemerne, som der kan skabes politisk konsensus om.

"Transportsektoren er som energipolitikken ikke et område, hvor der skal sadles om, alt efter hvilket politisk flertal der er."

Blandt de adspurgte eksperter er ingen tvivl om, at politikerne skal handle nu. 88 procent mener, at mætningspunktet for trængsel er nået.

"Der spildes dagligt 213.000 timer i bilkøer rundt i landet - svarende til næsten 29.000 fuldtidsbeskæftigede om året," siger Per Højbjerre.

"Det hænger slet ikke sammen med ønsket om et mere effektivt Danmark. Transportsektoren står samtidig for en meget stor andel af CO2-udledningen, og politikerne slå flere fluer med et smæk ved at tænke langsigtet."

Regeringens lovudkast om betalingsringen ventes i løbet af få uger.

Trafikeksperter

Ingeniørforeningens panel med 656 trafikeksperter peger på følgende tiltag til effektivt at reducere trafikken i de større byer:

Nemmere adgang fra opland til togstationer (nem adgang med bil/bus, gode parkeringsmuligheder): 92 procent.

Hyppigere afgange for både bus og tog: 89 procent.

Priserne på kollektiv transport skal sættes ned: 79 procent.

Øget komfort i tog og bus med mulighed for at arbejde undervejs: 75 procent.

Bilejere skal betale efter hvor og hvornår, der køres i bil (kørselsafgift): 74 procent.

Parkeringsafgifterne skal sættes op i de større byer: 48 procent.

Etablering af betalingsring: 41 procent.

Højere afgift på benzin og diesel: 31 procent.

Udvidelse af de trængselsramte indfaldsveje til byerne: 27 procent.

Kilde: Ritzau