Minister: Betalingsring er ikke miljøring

Betalingsringen skal mindske køerne på de københavnske veje. Først og fremmest. Det fastslår transportminister Henrik Dam Kristensen (S), efter en rapport fra Vejdirektoratet har beskrevet ringens forventede indvirkning på luftforureningen som "begrænset".

Socialdemokratiet og SF har tidligere brugt luftforureningen som argumentation for betalingsringen, men for ministeren har det overordnede fokus med ringen siden folketingsvalget været at mindske trængslen.

Trængslen er det afgørende

"Siden jeg fik ansvaret, har jeg været meget fokuseret på trængselsdelen, som, jeg synes, er det afgørende ved lovforslaget. Det betyder ikke, at der ikke fortsat skal arbejdes med klima- og miljømål, men det er i et andet regi," siger ministeren og tilføjer:

"Men man skal passe på med at negligere de miljøgevinster, der rent faktisk er. Det er et temperamentsspørgsmål, om de er store eller små, men jeg tror, man vil hilse ethvert bidrag velkommen i det indre København."

Begrænsede effekter

Mens miljøeffekterne ventes at blive begrænsede, så forudser rapporten, at en betalingsring vil kunne få den ønskede effekt på trængslen i hovedstaden.

Vælger regeringen en model, hvor ringen kommer til at rumme Københavns Kommune og hele Amager, kan bilisterne hver dag spare 15.600 timer, hvor de ellers ville holde i kø eller køre langsomt.

Samme model giver en reduktion i biltrafikken i hovedstadsområdet på 14,5 procent, mens trafikken i bymidten mindskes med 4,6 procent.

"Selv hvis du gennemfører alle de motorvejsbyggerier, der er på tegnebrættet, vil du ikke kunne opnå samme reduktion som med en trængselsring," påpeger Henrik Dam Kristensen.

Han er stadig ikke parat til at pege på præcis hvilken model for betalingsringen, som vil blive fremsat som lovforslag.