Nyheder

Buspriser fordoblet under VKO

Ivrige tog- og busbrugere i hovedstadsområdet er gennem de sidste 10 år blevet tvunget til at grave noget dybere i lommerne.

Et nyt svar til Folketingets Transport-udvalg viser, at det gennemsnitligt er blevet over dobbelt så dyrt at benytte sig af offentlig transport i hovedstadsområdet i perioden 2001-2011.

Eksempelvis er prisen på en billet til to zoner steget med hele 85 procent i perioden, ligesom klippekort til to zoner er gået fra at koste 85 kroner til 140 kroner.

Kynisme og klynkeri

Prishoppet vækker harme hos Socialdemokraterne.

"At højrefløjen nu ganske få måneder efter regeringsskiftet peger fingre af os for ikke straks at levere takstnedsættelser på kollektiv trafik, skriger jo til himlen af kynisme og hykleri. Priserne i den kollektive trafik eksploderede jo helt vanvittigt, mens VK-regeringen og Dansk Folkeparti havde magten, skriver Socialdemokraternes trafikordfører, Rasmus Prehn, i en mail til Ritzau.

Betalingsring skal sikre billigere kollektiv trafik

Tallene kommer midt i diskussionen om den omstridte betalingsring rundt om København, som har mødt heftig kritik fra flere sider.

Provenuet fra betalingsringen skal gå til at sikre bedre og billigere kollektiv trafik, men torsdag kom det frem, at der formentlig kommer væsentlig færre penge i kassen, når ringen er etableret.

Indtjeningen ser nemlig ud til at ende på omkring 1,5 milliarder kroner årligt - eller 500 millioner mindre end regeringen har budgetteret med i regeringsgrundlaget.

Det har ikke været muligt at få Rasmus Prehn eller transportminister Henrik Dam Kristensen (S) til at forholde sig til, hvordan det mindre provenu vil påvirke mulighederne for at forbedre den offentlige transport.

Hos regeringens støtteparti Enhedslisten vil man stå fast på, at der skal kraftige forbedringer til.

"1,5 milliarder er stadig et betragteligt beløb, og fra vores side er det stadig et ubetinget krav, at den offentlige transport bliver billigere og bedre," fastslår trafikordfører Henning Hyllested.