Nyheder

Kan gratis morgenbrød flytte stemmer?

Det er ikke et sjældent syn i disse valgkampsdage, at der midt i morgenens værste myldretid pludselig dukker en gruppe mennesker op i ens jakker og t-shirts og rundhåndet udleverer rundstykker og varm kaffe til travle forbipasserende.

Mange tager måske imod morgencomplettet fra de politiske partier, men rykke det stemmer at få et rundstykke med tandsmør og stærk kaffe?

Der er mange våben i spil i politikernes kamp om vælgerne, og tv2.dk har bedt Mads Christian Esbensen, der er adm. direktør i kommunikationsbureauet JKL A/S, forfatter og ekstern lektor i politisk kommunikation om at lave en liste over de redskaber, der virker og dem, der ikke virker i en valgkamp anno 2011:

Top fem:

* Dør-til-dør-kampagne

* Co-branding mellem politikere (Villy Søvndal + Helle Thorning, Lars Barfoed + Margrethe Vestager)

* Sociale medier

* Negative campaigning ( at gøre opmærksom på modkandidatens faglige svagheder og politiske evner)

* Placering af historier i medier

Bund fem:

* Valgplakater

* Brochurer der rundsendes

* Kaffe/morgenbrød/roser til uddeling (der IKKE dækkes af nogle medier)

* Betalte annoncer i lokalpressen

* Breve der rundsendes bredt

* Traditionelle redskaber som brochurer, som alle kandidater bruger, og som bare viser et ansigt, fungerer ikke mere. Det er bare spild af tid," siger Mads Christian Esbensen.

"Et redskab, som vi har set Villy Søvndal og Helle Thorning anvende i lang tid er co-branding, hvor man går sammen med en kandidat fra et andet parti om et enkelt budskab. Det er også præcis, hvad Lars Barfoed og Margrethe Vestager gjorde i starten af valgkampen og er et stærkt redskab, der viser, at man interesserer sig for løsninger og ikke mudderkastning mellem partierne," siger han videre.

Du trykker "like" til det samme som dine venner

På Mads Christian Esbensens top 5 over effektive valgkampsredskaber finbder man sociale medier.

Og især Facebook har indtaget en væsentlig rolle i den raserende valgkamp. Det mener Lars Holmgaard Christensen forskningschef i sociale medier, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.

"En stor del af valgkampen bliver udspillet på Facebook i dag. Mange flere bruger Facebook i dag end de gjorde i 2007. For mange er det deres daglige indgang til nyheder," siger Lars Holmgaard Christensen.

"På Facebook kan du komme af med din mening, og du kan også lade dig inspirere af dine venner. Et eksempel kunne være, at Frank Aaen (folketingskandidat for Enhedslisten, red.) lavede en reklame på Facebook, hvor budskabet var, at han vil have multinationale selskaber til at betale mere i skat. Og hvis man så ser fire af sine venner - venner som man normalt deler holdninger med - "like" den reklame, så "liker" man den måske også selv," forklarer han videre.

Hvad gør indtryk på dig i en valgkamp. Skriv det i kommentarfeltet nedenfor