Elbilen er død - indtil videre
Det kan ikke betale sig økonomisk at bruge elbiler, hvis man går efter at sætte udledningen af CO2 ned. Det viser en ny rapport fra Ea Energianalyse.
Faktisk er det fem gange dyrere at bruge elbiler frem for at satse på mere effektive dieselbiler.
"Vi skal gøre det her så økonomisk klogt som muligt. Rapporten viser, at det bedst kan betale sig at investere i eksisterende bilteknologier," siger Peter Stigsgaard, direktør i Energi- og olieforum, der har bestilt rapporten.
"Lige nu er det simpelthen for dyrt med elbiler, fordi teknologien ikke er moden, og infrastrukturen først skal opbygges. Dieselbilen er derimod en moden og billig teknologi, der opfylder brugernes behov for mobilitet," siger han.
Så indtil videre kan det ikke betale sig med elbiler.
Hybridbiler og elbiler udleder nogenlunde det samme CO2, mens dieselbilen kun udleder otte procent mere end elbilen pr. kørt kilometer i 2010.
I rapporten har man undersøgt det økonomiske aspekt ved de forskellige teknologier. Og helt konkret undersøges det, hvad det koster at nedbringe et ton CO2 for dieselbiler og elbiler.
"Inden for de næste 10-15 år vil det med en effektiv dieselbil koste knap 2000 kroner at begrænse CO2-udslippet med et ton, mens det vil koste knap 10.000 kroner med en elbil," siger Hans Henrik Lindboe fra Ea Energianalyse.
Det vurderes dog i rapporten, at elbiler kan blive en økonomisk attraktiv CO2-løsning på længere sigt.