Nyheder

Oplevelser er det store gavehit

Julen er hjerternes fest. Og gavernes. I løbet af december vil vi handle og shoppe for i alt 8,2 milliarder kroner, vurderer Dansk Erhverv.

Det er næsten to milliarder mere, end vi forbruger i en gennemsnitsmåned. I år går en stor del af det øgede forbrug til såkaldte oplevelsesgaver. Det skriver Kristeligt Dagblad.

Oplevelsesgaver dækker over alt fra sushikurser og øl-smagning til faldskærms- udspring og hotelophold - med andre ord alt, der karakteriseres som en oplevelse.

Dansk Erhverv, som op til julemåneden har foretaget en handelsundersøgelse blandt 229 detailvirksomheder, peger på, at branchen for oplevelsesgaver i år er i kraftig vækst.

"I takt med at danskernes velstandsniveau er steget, kan det være svært at finde på en gave, som folk står og mangler. At give en oplevelse er en anden form for gave, som kan deles med andre. Gaven bliver simpelthen en oplevelse i sig selv," siger Mette Feifer, chefkonsulent hos Dansk Erhverv.