Utilfredse kunder i Danske Bank
Danske Bank døjer stadig med at holde kunderne tilfredse. Det viser Netbankanalysen 2010, som afdækker kundernes vurdering af deres pengeinstitut på en række parametre. Danske Bank er det pengeinstitut, som færrest, næst efter Amagerbanken, vil anbefale til en ven eller kollega, skriver dagbladet Børsen.
Den primære årsag til, at en kunde overvejer at skifte bank, er utilfredshed med rådgivningen. Danske Bank har i undersøgelsen det næstlaveste gennemsnit af tilfredshed med rådgivningen.
"Her skal der genskabes relationer mellem kunder og rådgiverne. Krisen giver en god anledning til at tage møder med kunder for at afstemme forventningerne, så der ikke er plads til utilfredshed fremover," siger professor i marketing på CBS, Thomas Ritter, som forsker i kunderelationer, markedsstrategier og segmentering.
Han vurderer samtidig, at der ikke er akut fare for, at kunderne forsvinder, da de andre banker har lignede tilbud, og bankskift ikke kun er nemt.
Det hører med til billedet, at Danske Bank i analysen placerer sig væsentligt bedre end Eik Bank, som ligger helt i bunden for kundetilfredshed med rådgivningen.
"Danske Banks score på det punkt er lav, men den er ikke voldsomt lavere end de andre store banker. De store banker generelt vil ikke længere kunne slå sig op på at sige, at de er de bedste, de skal rent faktisk bevise det. De skal vise overfor kunderne, at det går godt, at man lytter og leverer et godt produkt til den enkelte kunde," siger økonom i Forbrugerrådet, Carsten Holdum til Børsen.
Undersøgelsen er udarbejdet af Analyse Danmark og baserer sig på svar fra 6492 personer i alderen 18-74 år.